Číňané nakonec spasí i spalovací motory: Představili nejefektivnější turbodiesel světa. Může pohánět i naši Škodu

Tohle bude zajímavé: jeden z nejlepších spalovacích motorů právě vyvinuli v Číně. A Volkswagen současně dává 1/3 peněz na vývoj spalovacích motorů. Co kdyby se domluvili?

i Zdroj fotografie: Weichai
                   

Že je Čína velmocí v elektromobilech, je již obecně známá skutečnost. Nicméně ani v Číně neustal vývoj spalovacích motorů, jakkoli se nám může zdát, že „doba spalovací“ je v této zemi již definitivně pryč. Nic by však nemohlo být dále od pravdy. Podobně skvělých výsledků, jakých se podařilo dosáhnout na poli elektromobility, se totiž podle posledních zpráv daří dosahovat i v oblasti spalovacích motorů. S ohledem na vývoj v koncernu Volkswagen by pak mohlo dojít k zajímavému paradoxu. Pojďme se na to podívat společně.

Tepelná účinnost na rekordních hodnotách

Jak totiž uvádí mj. magazín Powerprogress, čínský výrobce motorových jednotek a hnacích řetězců Weichai Power představil během Světového kongresu o spalovacích motorech v roce 2024, který se konal minulý týden v Tianjinu v Číně, vznětový motor, o němž uvádí, že má rekordní vlastní tepelnou účinnost 53,09 %. Pro srovnání: běžná účinnost vznětového motoru se pohybuje kolem 40 %, Nissan v roce 2021 ohlásil „rekord“ na 50 %.

iZdroj fotografie: Nissan

Weichai Power pracuje na výzkumu motorů s vysokou tepelnou účinností od roku 2015. 16. září 2020 představila vznětový motor s v té době rekordní tepelnou účinností karoserie 50,23 %. Společnost pokračovala ve svém výzkumu a oznámila, že na začátku roku 2022 dále zvýšila tepelnou účinnost motoru na 51,09 %. Naposledy, 20. listopadu 2022, společnost překonala své předchozí úspěchy a dosáhla 52,28 % tepelné účinnosti.

Mazda se nevzdala a představila nový motor. Wankel do plug-in hybridu, spotřeba 1 litr a dojezd 600 km

Od té doby výzkumný tým společnosti Weichai Power pracoval na dalším zdokonalení spalování, nasávání vzduchu, přívodu paliva a snížení tření, úspěšně posouval vysokoexpanzní spalování, tlakování se smíšeným průtokem, vysoce účinné vstřikování paliva a technologie snižující tření s nízkým odporem. Výsledkem byly přírůstky, které vedly k prolomení 53 % tepelné bariéry. Během procesu výzkumu a vývoje bylo týmu mimochodem uděleno 176 patentů na vynálezy a 68 patentů na užitné vzory.

Vývoj spalovacích motorů jako „podpora uhlíkové neutrality“. Krásný paradox

Weichai Power uvedl, že tento nejnovější úspěch byl oficiálně uznán TÜV SÜD, mezinárodní testovací organizací, a China Automotive Technology & Research Center, profesionálním testovacím orgánem pro čínské spalovací motory. Obě organizace vydaly společnosti Weichai Power zprávy o testování produktů a certifikáty potvrzující, že společnost dosáhla nového světového rekordu v tepelné účinnosti dieselových motorů.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Během akce Světového kongresu Dirk von Wahl, generální ředitel TÜV SÜD North Asia, blahopřál Weichaiovi prostřednictvím video zprávy a poznamenal, že úspěch „odráží nejen robustní vědecko-výzkumné schopnosti Weichai, ale také její silnou technickou zdatnost v průmyslu spalovacích motorů.“ Oznámení dále uvedlo, že „Wahl vyjádřil své přesvědčení, že tento technologický milník významně podpoří cíle Číny v oblasti uhlíkové špičky a uhlíkové neutrality a iniciativy zeleného rozvoje a zároveň přispěje k udržitelnému růstu, úsporám energie a snižování emisí průmyslových odvětví po celém světě.“

Volkswagen konečně pochopil, že s elektro mu pšenka nepokvete

Zajímavá zpráva z Číny, co myslíte? A ještě zajímavější je její přesah do Evropy. Jak totiž mj. uvádí magazín Automotive News, finanční ředitel a šéf výroby Arno Antlitz minulý týden prohlásil, že VW Group bude nadále investovat miliardy, aby zajistila, že její spalovací vozy zůstanou konkurenceschopné. Podívejme se na to. Kde jsou proklamace VW, staré jen několik měsíců, že budoucnost je čistě elektrická a od roku 2026 (poté 2030) už ani jeden spalovací motor?

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

VW přiznává, že se mu elektromobily moc nepovedly a ukončuje výrobu. Kdo to má jako první spočítané?

Na základě těchto slov a této dříve oznámené strategie plně přijmout elektromobily plánuje VW Group místo toho dát dvě třetiny svého kapitálu ve výši 180 miliard eur do elektrifikace a digitalizace. Mezitím bude jedna třetina „stále přidělena na udržení konkurenceschopnosti našich spalovacích vozů,“ řekl minulý měsíc finanční ředitel a COO VW Group Arno Antlitz na akci agentury Reuters v Mnichově. „Budoucnost je elektrická, ale minulost nekončí,“ řekl Antlitz. „Je to třetina a zůstane to třetina.

1/3 peněz vracíme na spalovací motory. Moc děkujeme, Herr Direktor

Pojďme si to přeložit: Zjistili jsme, že elektromobily bez dotací jsou podstatně hůře prodejné, než jsme čekali. Lépe řečeno, nikdo je nechce. Dáváme tedy zpátečku a měníme kurz. A nasypeme další balík peněz do (již několikráte) zcela odepsaných „spalováků“. Nespojí se tedy náhodou VW s Weichai Power, ať neobjevuje už jednou objevené? V tom případě by zanedlouho na motoru (kupříkladu EA 290) mohlo být cosi jako „designed in VW, German with cooperation Weichai Power, China“. Co tomu říkáte? Možná se dočkáme ještě hodně zajímavého vývoje pohonu automobilů!

Myslíte, že se VW dohodne s Číňany na novém spalováku? A co tomu řekne Brusel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články