Dálniční známka 2024: Zdražení byl jen začátek domina, řidič ve finále přijde o 8 000 Kč ročně

Neuběhl ani jeden jediný celý týden od zdražení a stát plivl občanům do tváře. Ministr oznámil další zdražení dálniční známky.

i Zdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Každý asi ví, co je to ždímačka. Jde o zařízení, které po vyprání zbaví čisté prádlo zbytečné vody a vlhkosti. V přeneseném slova smyslu se jako o ždímačce dá hovořit o českém státu. Ten si z občanů dělá doslova a do písmene dojné krávy. Poplatek za dálniční známku je toho důkazem. Je to totiž jen pár dnů, co proběhlo masivní zdražení dálničního poplatku. Dosud platili řidiči osobních aut 1 500 Kč za rok, od března 2024 je skok brutální.

Statní kasa je prázdná, a kdo ji zaplní, je zřejmé. My, my všichni

Cena je nově 2 300 Kč za roční dálniční poplatek. O kvalitě českých dálnic se dá, slušně řečeno, spekulovat. Stačí se projet po D1 z Prahy do Brna a člověk má pocit, že je poplatek za dálniční kupon těmi nejhůře utracenými penězi v životě. A bude to horší, platit budeme všichni víc a víc. Cena dálničních známek by se měla totiž znovu zvednout, a to od ledna příštího roku, podle oznámení ministra dopravy Martina Kupky.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR

Cena 1 500 Kč, jak je patrné z obrázku, už je historií. A poroste to dál. Zdražení by mělo být podle vývoje inflace. Ministr uvedl, že tento krok má systém přiblížit tomu, co funguje v Rakousku. Tam se do ceny dálniční známky zahrnuje inflace. Co se posunout o kousek na západ a inspirovat se tím, co se děje v Německu, pane ministře? Dálnice jsou zdarma a dálniční síť je příkladná. Od širokých komunikací s neomezenou rychlostí po skvělé čerpací stanice a komfortní odpočívadla s toaletami zdarma.

Řidič sám na sebe zavolal policii a žádal, aby dostal pokutu. Strážník na dispečinku nevěřil vlastním uším

V souvislosti se zdražením dálničních známek ministr poznamenal, že ceny se změnily poprvé po 12 letech. Pokud by se roční kupon zdražil podle inflace, stál by přes 2 500 korun. Kupka také uvedl, že se snažili najít rozumnou úroveň ceny s ohledem na postup času a rozšiřování dálniční sítě. Kupka zdůraznil, že přesný výpočet ceny bude zveřejněn ve druhé polovině tohoto roku podle vývoje inflace. Současný vývoj ukazuje, že inflace přesahuje dvě procenta, což by mělo znamenat pouze malé zvýšení ceny dálničního kuponu.

Cena už nikdy neklesne a smůlu mají i majitelé hybridů

Cena by se měla ale stanovovat na celé stokoruny. Takže se z malého navýšení stane nárůst v rámci stokorun? Znamená to, že se cena zvedne minimálně o stovku, tedy na 2 400 Kč. Ovšem pokud zaznělo číslo 2 500 Kč, možná už teď víme, kolik to bude. Pokud by skutečně cena dálniční známky stoupla v lednu 2025 na 2 500 Kč, bylo by to zvýšení o 1 000 Kč v porovnání s lednem 2024. Nehorázné.

Pro příklad, kolega v redakci vlastní osm aut. Pokud by měl na každém voze dálniční známku, je to rozdíl v nákladech oproti minulému roku strašných 8 000 Kč. „Doteď jsem si kupoval známku na všechna svá auta,“ říká kolega z redakce, Martin Sedláček. „Na letošní rok už jsem to ale u dvou aut neudělal, mám je jen do města.“ A co na další sezonu? „Pokud se bude dál zdražovat, pečlivě si rozmyslím, u jakých aut na dálnici opravdu vyjedu,“ dodává redaktor Sedláček.

iZdroj fotografie: ŘSD

Ministr již dříve zmínil, že se měla postupně snižovat i úleva u dálničních kuponů pro hybridní a elektrická vozidla. Také příjemná zpráva, že? I české vládě došlo, že je zbytečné dávat slevu na takzvaná ekologická auta. Bude jich víc a víc, stát by tím přišel o peníze. Ne ne, platit budou všichni. Není tak divu, že těsně před zdražením, poslední den v únoru 2024, řidiči koupili nejvíce elektronických dálničních známek od spuštění systému v prosinci 2020. Na poslední chvíli to bylo několik kuponů za vteřinu. 

Je cena dálniční známky adekvátní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články