Další cinknuté diesely odhaleny! Nevlastníte je náhodou? Pak máte šanci na finanční vyrovnání

Největší skandál v historii VW. Pokuty a náhrady, z kterých se musely účetním zavařit kalkulačky. Zdálo se, že to tím skončí. Neskončí. Ty podvody už se zkrátka staly. Čtěte s námi.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Podvody s emisemi u dieselových motorů zřejmě jen tak neskončí. Volkswagen se jen pomalu oklepává z aféry Dieselgate, jež zlomila vaz mocným, do té doby nepostižitelným mužům (Martin Winterkorn skončil jako šéf koncernu VW, Rupert Stadler coby bývalý šéf Audi čelí trestním žalobám a další osoby s ním) a stála VW astronomickou sumu na pokutách. A už je tady nový případ, princip stejný, herci odlišní. Jak to skončí nyní? Zjistili jsme podrobnosti za vás.

Dieselgate aneb kde jsme to vlastně začali?

Na úvod malý výlet do zcela nedávné historie: v září 2015 americká Agentura pro životní prostředí (US EPA) zveřejňuje první informaci o tom, že VW vybavila své automobily s motory TDI softwarem, který dokázal rozpoznat, že motor pracuje v režimu laboratorních testů (neboli „je na zkušebně“) a upravil po tu dobu emise oxidu dusíku (NOx) tak, aby testům vyhověl. Zbytek znáte. Série vyšetřování, přiznání VW v roce 2017, obří pokuty v miliardách dolarů.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Můj kolega a kamarád tehdy sarkasticky poznamenal, že kdyby se těch dohromady 40 miliard dolarů promítlo do cen automobilů, koupíme všechny ty Passaty a Audi za poloviční ceny a bude nám úplně jedno, že budou mít o dva litry vyšší spotřebu, i tak budeme VW milovat až za hrob. No, ať to zní jakkoli přitaženě za vlasy, má v podstatě pravdu. Bylo to celé úplně zbytečné, a jak už tyhle „operace“ bývají, ve finále i neskutečně drahé. A navíc, stalo se, co se dalo čekat:

Všechny pokuty do posledního dolaru zaplatíme my

Divíte se, že VW už dnes, alespoň po stránce ceny, nejsou moc „V“, tedy Volks, tedy lidové? Golf Variant Alltrack přes milion v základu, s trochou výbavy 1,3 milionu. Za Golf??? Ještě před několika lety absurdní částka, za tyhle peníze byly BMW 3 nebo C-Klasse od Mercedesu, oboje slušně vybavené. Ne Golf. A víte proč? Víte, samozřejmě. Dnes doplácíme na cenách všechny ty pokuty, co VW za Dieselgate zaplatil. A bylo to jasné od samého počátku celého průšvihu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zaplatíme to my, zákazníci. Máte radost? My jí také máme. Tak až se vám bude zdát, že v servisu chtějí za prohlídku vašeho Golfu „malinko víc“, než předtím, nebo se vám protočí panenky u cenovek nových aut, tak to není jenom inflací. Ani Covidem, ani Čínou, ani čipy, ani Ukrajinou. Ne, je to hloupostí samotného VW. A vy za tu hloupost zaplatíte „plnou pálku“. Super, tohle jsme vždycky chtěli, přesně kvůli tomu v Čechách tak milujeme VW. Nebo ne?

Vyšetřování skončilo, zapomeňte. Nebo ne?

Dobrá, řekli bychom stalo, život jde dál, VW se snad ponaučí. Snad. Jenže, ono to není tak jednoduché. Už v době Dieselgate prosakovaly zprávy, že VW/Bosch nejsou jediní „hříšníci“, kteří se do něčeho podobného pustili. Pochopitelně, bylo by to divné. A tak jsme četli tuhle o BMW, tuhle o Mercedesu, jindy o PSA atd. A víte co? Stejně mně zpráva o tom, jak se na podobné věci přijde zas a znovu, dokáže zvednout ze židle. Protože tahle je stará pár hodin.

Protože 27. dubna 2022 napsala agentura Reuters, že „v rámci koordinované akce Eurojustu, evropské agentury pro spolupráci v oblasti trestního soudnictví probíhají prohlídky v sídlech společností v Německu, Itálii a Maďarsku“. Proč tolik zemí? Protože v téhle branži všichni dodávají všem. V podezření je Fiat (tehdy FCA, dnes součást Stellantisu), že dodával motory do vozů Suzuki, montovaných v Maďarsku. Skvělé. Jeden se aspoň naučí zeměpis.

i

A do těchto motorů dodával elektroniku/software kdo? Přece Magnetti Marelli. Ocitujme jejich vyjádření: „Marelli je přesvědčeno, že jsme vždy prováděli naše operace v plném souladu s předpisy,“ uvedla firma v tiskové zprávě. Jistě, pane ministře. Stellantis uvedla, že „FCA Italy byla v rámci vyšetřování ve Frankfurtu požádána, aby poskytla informace a dokumenty o použití údajně nepřípustného softwaru pro regulaci emisí oxidu dusíku v dieselových motorech dodávaných Suzuki“.

Nemáte náhodou některé z těchto aut doma?

Tak to bychom měli. Italské motory s cinknutým italským softwarem, montované v Maďarsku do japonských Suzuki. Kdyby to nebyl průšvih, tak je to docela vtipné. Úplně vidím ty schůzky italských softwarových mágů někde v centrále Marelli o půlnoci v sobotu. Dáme si dvojité espreso a dáme se do toho. Skoro námět na film. Nemáte náhodou SX4, S-Cross, Swift nebo Vitaru několik let starou? Páč by se vás to mohlo týkat. Peníze za odškodnění, pochopitelně.

iZdroj fotografie: Suzuki

K němu totiž dřív nebo později dojde, to je zcela jasné. Pokud se podvody prokáží (a tady se chodí na jisto, Eurojust tam na dvojité espreso nešel), je nabíledni, že dojde k náhradám. Stejně jako nahrazoval VW za Dieselgate. A v tom případě, mít Vitaru v garáži, bych si celkem vsadil na to, že jednou peníze přijdou. Dodatečná sleva na naftě? Dalo by se to tak pojmout. Každopádně, je to hlavně další škraloup na bezchybné pověsti gigantů automobilového průmyslu.

Proč myslíte, že se výrobci k těmto podvodům vůbec uchylují?

Zdroj: Reuters, dpa

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články