Takhle bude vypadat první elektromobil od Lamborghini. Fanoušci značky nejsou nadšeni

Umístit do supersportu legendární značky elektromotory a baterie, namísto kultovních dvanáctiválců, může někomu připadat jako znesvěcení. Bude to vůbec ještě pořád Lamborghini?

i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
i Zdroj fotografie: Lamborghini
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Jsou některé věci, přes které, jak se říká, „nejede vlak“. Příklad? Vídeňský řízek pouze podle původního receptu. Originální Adidas má jenom tři pruhy. M3 jezdí pouze na benzín. A Lamborghini supersport má nejméně 10 válců. A jezdí také na benzín. Tak s tím posledním je, zdá se, od teď konec. „Lambo“ představilo model, v kterém vidí svoji budoucnost, a jak uvádíme v nadpisu tohoto článku, válců nemá ani 10, ani 6, nemá totiž žádný válec. A jezdí na baterie. Jmenuje se Lanzador a my se na něj půjdeme společně podívat.

VW nemá s elektrifikací supersportu problém

Na druhou stranu, dalo se to asi čekat. Lamborghini již nějaký ten rok patří pod křídla koncernu VW, který, jak všichni dobře víme, by „zelektrifikoval i parní lokomotivu“. Z roku 1912. Pokud tedy otázka stojí, jestli budoucnost jeho supersportů ze Sant’Agaty Bolognese bude benzínová, nebo elektrická, je to asi v roce 2023 zbytečná otázka. Bude elektrická, pochopitelně. A protože v sázce není nic menšího, než pověst kultovního výrobce supersportů se jmény, jakými jsou například Miura nebo Countach, je zřejmé, že designéři ani inženýři nebudou chtít nic ponechat náhodě.

iZdroj fotografie: Lamborghini

A když se na poslední výtvor zadíváte na našich fotografiích, nebo na přiloženém videu, zřejmě usoudíte, že se jim to – alespoň co se vzhledu týče – v zásadě podařilo. Lanzador je především zvláštní tím, jak stojí rozkročen mezi „placatým“ supersportem ve stylu Aventadoru na jedné straně, a SUV v duchu Ursusu na straně druhé. Očividně mu s ohledem na velikost kol, jejich obutí a celkovou světlou výšku nebude činit problém polní cesta, tvarem karoserie ale jasně odkazuje na legendární „placky“, započaté zmíněným Countachem.

Design odkazuje na kultovní legendu

Který je mimochodem dohledatelný i v designu elektrické novinky. Ptáte se kde? Stačí se podívat na vykrojení blatníků. A pak jej porovnat právě s ikonickým supersportem, který, nebojím se napsat, přepisoval dějiny. A to hned několikrát. Vidíte tu podobu? Je zcela zřejmá. A je to jasný vzkaz designérů novým klientům: „Tohle je Lambo se vším všudy. Jede jak z praku a jako bonus s ním můžete na chatu, a ve městě se nebojte o spoiler. Jen nehledejte benzinku, ale nabíječku. Všechno je jinak stejné, budťe v klidu“

iZdroj fotografie: Lamborghini

A tím bychom asi mohli skončit. Nic víc nemusí budoucí majitele Lanzadoru zajímat. Z auta sebevědomí přímo přetéká, není však ani zbytečně maskulinní a testosteronové, ani příliš „metrosexuální“ a zjemnělé. Přijde mi, že je přesně mezi. U kavárny nebo u divadla se bude vyjímat stejně dobře, jako s dvěma koly na zadním nosiči pod horskou chatou v Dolomitech. Což, když se nad tím tak zamyslím, je poměrně úspěch. Jde na to z druhé strany, než prémiová SUV, ale tím spíš to je atraktivní.

Výkon jako v elektrárně

My bychom si ale přece jen něco trochu víc říci mohli. Drtivá většina z nás bude o Lanzadoru stejně jenom číst, tak ať nám zůstane alespoň něco údajů: Novinka je vybavena dvěma elektromotory, jeden pro každou nápravu, pro efektivní přenos výkonu na všechna čtyři kola. S výkonem přesahujícím 1000 kW. Neboli jeden megawatt. Zvláštní, číst tohle u auta. Měl jsem za to, že megawatt uslyším pouze ve zprávách ve spojitosti s tendrem na Temelín. A ne u italského sporťáku. Časy se evidentně mění.

Lamborghini vyrábí ve své továrně unikátní med, „V12 včely“ skončí u těch nejpovolanějších

Pojďme dál: Nová verze systému řízení jízdní dynamiky, Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI), má znamenat přelom pro všechny další vozy od Lamborghini. Řidičům nabízí bezprecedentní svobodu přizpůsobení a umožňuje jim vyladit aktivní řídicí systémy tak, aby co nejlépe vyhovovaly jejich jízdním potřebám. Což je něco, co se s elektrickým pohonem a „kompletně digitálním“ automobilem dělá zřejmě opravdu snadněji, než u vozu, postaveném na mechanických základech. Chápeme.

Speciální kokpit i materiály pro životní prostředí

Kokpit prototypu se pak řídí filozofií „Feel like a pilot“. Ergonomické prostředí objímá řidiče a spolujezdce a tenký a lehký ovládací panel jim umožňuje aktivně upravovat chování vozu za jízdy. Udržitelné materiály použité v interiéru, jako je merino vlna a regenerovaný karbon, demonstrují závazek společnosti snižovat dopad na životní prostředí bez obětování luxusu a pohodlí typického pro vozidlo Lamborghini. Některé neviditelné plastové prvky, jako je pěna ve sportovních sedadlech, jsou vyrobeny z 3D tištěných recyklovaných vláken.

Co dodat závěrem? Lanzador je nepochybně nádherné auto, plně jdoucí ve stopách nejlepších kousků ze Sant’Agaty Bolognese. Již se však ozývají hlasy, že určitá „živočišnost“ a spontánnost, která je všem supersportovním Lamborghini vlastní, instalací elektromotoru utrpí. Že to zkrátka bude jen superrychlá „placka“, něco jako rychlejší Tesla, ale bez špetky emocí. Nezbývá, než počkat na první zkušenosti zákazníků. Jak to tipujete vy? Bude to ještě vůbec „Lambo“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Myslíte, že elektrické "Lambo" bude krok vedle?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články