Dříve vládli trhu: 10 nejsilnějších dieselů všech dob. Brusel je nesnáší a my je milujeme, dokud je nezakážou

Moderní a výkonné diesely jsou úžasné stroje. Skoro absurdní čísla výkonů proti stále nižší spotřebě. Přinášíme přehled těch nejlepších pohromadě – a je to fascinující počtení.

i Zdroj fotografie: Audi
                   

Jestli se Rudolf Diesel dívá teď odněkud zhůry automobilového nebe, musí u těchto řádků otevřít šampaňské a udělat si spolu s Herr Benzem a Herr Boschem jednu velkou naftovou a vstřikovací párty. Protože tohle je oslava nafty se vším všudy, a je jedno, jestli jí budete zapíjet šampaňským, nebo si dáte trochu aditiv přímo do žíly. Tohle jsou totiž legendy. Čili se v klidu usaďte, namíchejte drink dle libosti (bio složky nedoporučujeme) a podívejte se na top ten dieselu!

TDI jako magické zaklínadlo

Není přitom náhodou, že přes polovinu těchto aut tvoří motory s poznávacím znakem o třech písmenech – TDI. Volkswagen dokázal za tři desetiletí vývoje dieselových přímovstřikových motorů dojít až téměř na samotný vrchol technických možností, jež technologie vynalezená Rudolfem Dieselem umožňuje. Motory v osobních autech, jejichž parametry vypadají jak ze Scanie se spotřebou menší než Lada 1300. Fantazie. Doufejme, že nezmizí nadobro.

Číslo jedna: VW Touareg V10

iZdroj fotografie: Volkswagen

Nesmrtelná klasika, dalo by se říci. Nedávno jsme psali o jeho silnějším sourozenci R50, postaveném kolem stejného motoru V10, vzniklého spojením dvou pětiválců 2,5 litru. Zde v tomto „civilnějším“ provedení měl 313 koní a enormních 750 Nm a byl v nabídce až do roku 2007. „Civilnější“ je nicméně asi špatný příměr pro desetiválcové naftové SUV se silou lokomotivy. Výkony: z 0 na 100 km za 7,8 s a maximální rychlost 231 km/h. Na pojízdnou almaru slušné.

Číslo dvě: BMW 750d xDrive (G11 a G12)

iZdroj fotografie: BMW

Z výšky SUV zpět na zem, z Wolfsburgu do Mnichova. BMW 750d xDrive se prodával v letech 2016 – 2020 a pod kapotou měl nejextrémnější verzi motoru B57 se čtyřmi turbodmychadly – ​​výkon 400 koní a 760 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0-100 km/h proběhlo za 4,6 vteřiny a omezovač se zastavil na obligátních 250 km/h. Je zajímavé, že 750d nabízela stejný výkon jako benzínová varianta 750i. Ale výrazně větší točivý moment. A pak že konec dieselu?

Číslo tři: BMW X6 M50d (G06)

iZdroj fotografie: BMW

BMW X6 M50d se vyráběla jenom rok (11/ 2019 – 12/ 2020), ale stala se z něj za tu dobu nejvýkonnější dieselová X6 všech dob. Poháněla jej opět B57 se čtyřmi turbodmychadly s výkonem 400 koní a 760 Nm. S hmotností 2,3 tuny nebyla tak agilní jako výše popsaná 750d, nicméně na stovce je stále za velmi slušných 5,2 sekundy a omezovač jí zastaví na stejných 250 km/h jako „sedmičku“. I přes karoserii „SUV-kupé“ je X6 svojí mohutností proslulá – a s tímto motorem i nečekaně rychlá. Škoda jeho už známé nespolehlivosti.

Číslo čtyři: Alpina D5S

iZdroj fotografie: Alpina

Po dvou BMW jedno alternativní provedení z německého Buchloe: Alpina D5 S vychází z BMW řady 5 Touring a pohání jí vyladěná verze motoru B57 se třemi turbodmychadly. Jak to u Alpiny bývá, její auta jsou často výkonnější než původní verze BMW a nezdržují se s nějakými omezovači. 408 koní a točivý moment 800 Nm si dokáže zjednat respekt před čímkoli včetně dua AMG/Audi RS. Výkony: z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy, maximální rychlost je 286 km/h. Na „traktor“ slušné hodnoty. Před pár lety by tento rodinný kombík „spráskal“ základní Carreru na posezení.

Číslo pět: Porsche Panamera 4S Diesel

iZdroj fotografie: Porsche

Nejvýkonnější naftová Panamera se vyráběla necelý rok (11/2016 – 8/2017), nicméně za tu dobu se stihla zapsat do povědomí všech milovníků dieselů. Varianta 4S Diesel je poháněna čtyřlitrovým V8 motorem 422 koní/850 Nm, které jsou přenášeny přes 8stupňový automat PDK. S maximální rychlostí 285 km/h a zrychlením z 0-100 km/h za 4,3 s překonala naftová Panamera tehdejší benzínové modely 4S a 4 E-Hybrid. Stejný motor o výkonu 422 koní a točivém momentu 900 Nm byl použit i ve VW Touareg.

Číslo šest: Bentley Bentayga Diesel

iZdroj fotografie: Bentley

A stejný motor do třetice, tentokrát zdaleka v nejvíc šlechtickém „kabátku“. Aneb, ani aristokrat neopovrhne naftou… Dieselová Bentayga o výkonu 435 koní a 900 Nm se prodávala v letech 2017 až 2019. Na stovce budete v plném luxusu a z výšky zaoceánského parníku za nepatrných 4,8 vteřiny a když vydržíte, uvidíte na konci hyperbolické dráhy číslovku 270 km/h. Což je mimochodem lepší hodnota než u hybridní verze, tam zrychlení činilo 5,2 s a maximální rychlost 254 km/h.

Číslo sedm: Audi SQ7 4.0 TDI

iZdroj fotografie: Audi

SQ7 byla nejextrémnější verzí vlajkové lodi SUV Audi. Aneb, když se vám smějí, že nafta patří do kamen. Tohle je tedy slušně rychlé topeníčko. SQ7 měla 4,0litrový osmiválcový s mild-hybridem a výkonem 435 koní, spolu s točivým momentem 900 Nm, stejně jako Bentayga. I jízdní výkony byly podobné – čtyři kruhy z Ingolstadtu uměly být na stovce za méně než 5 sekund a omezovač jim sebral vítr z plachet při 250 km/h. Mimochodem, šel posunout.

Číslo osm: Audi SQ8 TDI

iZdroj fotografie: Audi

Stejný motor jako v SQ7, jen ještě trochu víc opulentnosti a okázalosti (tedy, jde to ještě vůbec?). Na každý pád, pokud někde jede SQ8 v matně šedé nebo černé, zakrývají matky svým dětem oči, aby tohle Audi neviděly. Stačí špatné sny z filmů, nemusí je mít ještě z přízraku na silnici. SQ8 používal stejný 4.0 V8 mild hybrid jako SQ7, čili stejných 435 koní a 900 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0-100 km/h trvalo 4,8 s, tedy také stejné.

Číslo devět: USSV Rhino GX – 446 PS

iZdroj fotografie: USSV

USSV Rhino GX je obrněné a přitom luxusní terénní vozidlo od kalifornské společnosti US Specialty Vehicles postavené na podvozku Fordu F-450. Výsledkem je SUV, které váží 4,5 tuny, je dlouhé 5,7 metru a uveze až sedm lidí. Řidičské oprávnění skupiny C? Tady nutnost. O pohon se stará 6,7 litrový motor V8, případně ještě výkonnější 6,8 litrová „vé desítka“ o výkonu 446 koní a točivém momentu 1166 Nm, oba dieselové. Malá Scania? Kdyby ta velká někde zapadla, tahle „malá“ jí možná vyprostí.

Číslo deset: Audi Q7 V12 TDI

iZdroj fotografie: Audi

A jsme ve finále. A zpět ke kořenům, dalo by se říci. Opět TDI. Tentokrát ale vrchol motorářského umu a sametového běhu dvou šestiválců vedle sebe. Ano, je tu V12 o obsahu šesti litrů, vyráběný poměrně dlouhé čtyři roky, a sice od roku 2008 do roku 2012. Aby se ta čísla nepletla, pojďme to zaokrouhlit. 500 koní a 1000Nm, to se bude dobře pamatovat. To tedy. Na stovce byla tato sedmimístná skříň za 5,5 vteřiny a končila na omezovači při 250 km/h. TDI pure? Neviděl bych to jinak.

Jste proti omezení naftových motorů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články