Detroitská Velká trojka tvrdí, že krizi přestojí bez větších problémů

                   

Současná pandemická krize drtí ekonomiku v mnoha průmyslových odvětvích po celém světě. Výroba automobilů je v této souvislosti skloňována velmi často, v České republice stejně jako ve Spojených státech. Na Detroit, centrum americké automobilové výroby, proto byly a stále jsou upřeny oči mnoha ekonomů, politiků i komentátorů. Podle posledních vyjádření zástupců vedení největších firem se ale zdá, že na současnou krizi byly americké automobilky připraveny výrazně lépe, než na ty minulé.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Poučení z lekcí minulosti

Ekonomické krize, ať již mají jakoukoliv příčinu, na automobilový průmysl často dopadají velmi tvrdě. Ve velkém měřítku se tak stalo naposledy během krize v letech 2008-2009. Jen těžko lze nalézt zářnější případ výše uvedeného, než krach General Motors v červnu roku 2009, který byl největším bankrotem automobilky v historii. Bankrot si prožily i další automobilky a tato zkušenost se významně odrazila v jejich fungování v dalších letech.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Znovuzrozené společnosti, které nyní tvoří zmíněnou detroitskou Velkou trojku, si byly v předchozích letech plně vědomy toho, že další krize může přijít kdykoliv a její následky mohou být stejně fatální. Upravily proto své finanční toky a rozvahy tak, aby si vytvořily dostatečný polštář.

Detroitskou Velkou trojku tvoří následující společnosti:

  • General Motors (GM)
  • Ford Motor Company
  • Fiat Chrysler Automobiles

GM jako zářný příklad

General Motors, pod nějž spadají značky Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC, udělal v uplynulých letech mnoho pro významné snížení nákladů. GM se stáhl z vysoce konkurenčního a neziskového evropského trhu a snížil počet zaměstnanců. Díky tomu hlásila společnost za první čtvrtletí 2020 zisk ve výši 294 milionů dolarů.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

V tomto ohledu je nicméně pozice GM skutečně unikátní, Ford i Fiat Chrysler si za první kvartál připsaly ztráty 2, resp. 1.8 miliardy dolarů. Důležité ale je, že i tyto společnosti jsou ekonomicky mnohem zdravější než před dvanácti lety. Poměr dluhu k zisku byl u Fordu v roce 2008 14:1, dnes je to desetkrát méně, 1.4:1.

Hotovost, to je oč tu běží

Severoamerický automobilový trh potřebuje ročně prodat 10-11 milionů vozidel pro to, aby neskončil jako celek ve ztrátě. V posledních letech se prodeje pohybovaly mezi 15 a 17.5 miliony prodaných vozidel ročně. Dosažení tohoto cíle je však v současné době velmi nepravděpodobné.

Zcela zásadní je proto pro automobilky dostatečná zásoba hotovosti, která jim umožní krizové období přežít. Od počátku koronavirové krize se snížila zásoba hotovosti u velkých detroitských výrobců o 8.6 miliardy dolarů, a to nejhorší je stále čeká ve druhém čtvrtletí. Bude velmi záležet na tom, zda se firmám podaří udržet toto „krvácení“ na zvládnutelné úrovni bez výrazných zásahů do jejich základních struktur.

Podle analytiků se firmám, které to dokážou, otevřou po odeznění krize velké možnosti a lze očekávat významný růst prodejů jejich automobilů, i v návaznosti na další očekávaný rozvoj sektoru sdílené mobility reprezentovaný firmami jako je Uber nebo Lyft. Zatím se zdá, že GM, Ford i Fiat Chrysler toto období překonají bez nutnosti žádat o vládní záchranné balíčky.

Ještě není vyhráno

I přes optimismus top manažerů a analytiků je ale zřejmé, že stále není zcela vyhráno a rizika jsou značná. Patří mezi ně především následující:

  • Pozdní obnovení plné výroby
  • Neschopnost zákazníků splácet stávající úvěry na automobily kvůli vysoké nezaměstnanosti
  • Pomalý restart ekonomiky

I přes tato rizika se zdá, že americký automobilový průmysl má nakročeno k tomu, aby se po skončení globální pandemie odrazil k dalšímu růstu a na americké silnice dodával další automobily.

Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články