Životnost brzdových destiček ověříte sami pomocí mince. Pomůcka mechaniků funguje u 98 % aut

Kdo nechce platit za drahou kontrolu brzd v autorizovaném servisu, může ušetřit, stačí mu padesát korun. Stav brzdových destiček si otestuje sám na ulici nebo doma v garáži.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
                   

Brzdy jsou, kromě pneumatik, které drží auto na vozovce, u automobilu tím nejdůležitějším systémem. Rozjet auto zvládne jakýkoli motor, ale bezpečně zastavit umí jen brzdový systém v bezvadném stavu. Jak a kdy je třeba brzdové komponenty kontrolovat? Určitě v rámci pravidelných prohlídek předepsaných výrobcem. A pokaždé, když máte pocit, že s brzdami není něco v pořádku.

Brzdy nejsou v pořádku? Okamžitě do servisu!

Většina aut má dnes kotoučové brzdy na obou nápravách, jednoduší, levnější či starší vozy mohou mít vzadu bubny. Vepředu pravděpodobně kotouče. Na přední nápravě jsou brzdové díly více namáhané a vyžadují sofistikovanější, a také větší brzdiče i obložení. Brzdění probíhá tak, že brzdové čelisti osazené brzdovými deskami svírají při deceleraci brzdové kotouče, a auto zpomalují.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Součásti celého procesu je tření. Díky jemu auto brzdí, je ale také důvodem opotřebovávání jednotlivých brzdových součástí. Opotřebené destičky mohou vydávat nepříjemné kovové zvuky a skřípání. Brzdění může být pocitově nedostatečné. To všechno jsou indikace, kvůli kterým je třeba bezodkladně řešit prohlídku brzdového systému. Bez výměny desek může dojít k poškození brzdových kotoučů.

I doma lze brzdy zkontrolovat. Hever je vhodnou pomůckou

Vizuální kontrolu zvládne provést doma každý průměrný řidič. Ideální je zvednout auto na zvedák, nebo alespoň přizvednout na domácím heveru a nasvítit si LED lampou. Popřípadě zakleknout či zalehnout k autu. Na první pohled by nikde nemělo docházet k žádnému úniku technických kapalin, nikde by neměly být nánosy štěrku či prachu. Nános obroušeného materiálu z brzdových destiček na kolech je v pořádku, ovšem pro obě strany na nápravě rovnoměrně.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Minimální tloušťka třecích ploch destiček by neměla klesnout pod 3 mm. I slabší vrstva samozřejmě zajistí, že bude auto brzdit, nelze ale zaručit jak, a jak dlouho ještě. Zkušené oko pozná na první pohled odpovídající tloušťku, přesnost zaručí měření. Ideální je demontáž kola i brzdových komponent. Pokud se dostanete s měřidlem k obložení, pak si ušetříte spoustu práce se sundáváním kol a rozebíráním brzdiče.

Na prověření brzdových destiček stačí 50 Kč

V případě, že měřidlo nemáte, anebo se s ním na místo k brzdové destičce nedostanete, je možné porovnat šířku třecí plochy s nějakým referenčním prvkem. Tím může být například mince s odpovídající hodnotou. Pro kontrolu brzdových destiček vezměte padesátikorunu a přiložte ji k brzdovému obložení. Pokud je třecí plocha nižší, než je tloušťka mince, je destička zralá na výměnu. 

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

I padesátikoruna má však menší sílu, než jsou 3 mm. Všechny ostatní mince jsou ještě slabší, například u dvoukoruny už je skutečně destička nadměrně ojetá. Mohla by poškodit při další jízdě brzdový kotouč, auto by navíc nebrzdilo správně. Hrozila by nehoda v případě razantního sešlápnutí brzdového pedálu. Pozor, diagnostika mincí je pouze rámcová, nenahrazuje profesionální kontrolu, brzdy nechte kontrolovat v servisu. Na porovnání s mincí v žádném případě nelze plně spoléhat, jedná se o provizorní řešení.

Zkusíte to i na vašem autě?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Francie pošle na Ukrajinu obrněná vozidla VAB 4×4. Ve výbavě mají účinný těžký kulomet M2 Browning
Události247.cz
Události247.cz
Češi nakupují dřevo a uhlí ve velkém. Důvodem je strach z růstu cen energií
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Mimozemské civilizace mohou kolonizovat galaxii bez mezihvězdných lodí. Je to jen otázka času
adbz.cz
adbz.cz
Po rodičích zdědila chatu v katastrofálním stavu – byla totiž 18 let opuštěná. Pustila se do oprav a vytvořila z ní sídlo snů