Vášeň v auta a dřevo vnukla jednou kutilovi s Jižní Dakoty nápad na sestrojení dřevěného auta. Zprvu se to zdálo nemožné, ale nadšený kutil si komplikace nepřipouštěl. Po několika letech přestavby ukázal světu zcela unikátní auto s dřevěnou konstrukcí, které může legálně jezdit po silnici. Jak to všechno dokázal, kolik auto váží nebo jestli neshoří? Pojďme se na to podívat.

Dřevěný Ford PickUp - dveře

Ford PickUp vyrobený ze dřeva?! Ano, jde to

Asi každý člověk něco miluje a věnuje se tomu, co ho baví. Stejně je na tom „obyčejný“ kutil z Jižní Dakoty, který rád pracuje se dřevem. Ke své práci využíval starý Ford PickUp, jímž převážně vozil materiál do své dílny a objížděl zákazníky. Jenomže auto už mělo nejlepší léta za sebou, a zrezivělé plechy nebyly zrovna hezké. Proto se Al Schoffelman rozhodl, že své auto opraví …a to opravdu nevšedním způsobem. Konstrukce i karoserie měla být totiž celá ze dřeva.

Postavit plně funkční pickup jenom ze dřeva byla výzva, protože se musela vyřešit otázka, jestli vůbec dřevo vydrží zátěž celého vozu. Al se ale pustil do stavby s pořádnou dávkou odvahy, a díky jeho znalostem a zručnosti neměl o výsledku pochyby. Když dílo dokončil, jeho nadšení se ještě znásobilo. Funkční a pojízdné auto ze dřeva …motor, rozvody i kostra jsou samozřejmě „původní“, ale všechno viditelné opravdu ze dřeva je.

Kutil z malého městečka zaujal celý svět

Tvůrcem dřevěného Fordu je Al Schoffelman, vyučený truhlář, který pracuje jako řidič jeřábu. Pochází z městečka Tea v Jižní Dakotě, které má v současné době kolem 4 000 obyvatel. Od nejbližšího většího města je vzdáleno více než 3 hodiny cesty, a na první pohled není vůbec ničím zajímavé. Pozornost se k němu začala upínat, když se na internet dostaly fotky dřevěného PickUpu Ala Schoffelmana. Ten vždy miloval auta i dřevo, a jednoho dne zjistil, jak spojit obě vášně dohromady.

Mohlo by vás zajímat: Spalovací motory jsou ze hry, Škoda chystá novinku

Základ tvoří pevná konstrukce a stará převodovka

Základem celého automobilu se stala kostra ze známého Ford Econoline z roku 1979. Jelikož se jednalo už o starší auto, bylo nezbytné zbavit konstrukci rzi i dalších nečistot. Následovala úprava velikosti, aby konstrukce velikostně odpovídala PickUpu. Postupně Al do svého nového vozu přidal ze starého Fordu také motor a třírychlostní převodovku, což na takové to „venkovské“ ježdění bohatě stačí.

Celé dílo si zaslouží o to větší obdiv, že se kutil Al neřídil žádným návodem ani radami; prostě s nadšením stavěl něco, čemu rozuměl. To potvrzuje i fakt, že neměl přístup k internetu, a kutilské magazíny zrovna neoplývají radami pro stavbu dřevěného auta. Nutno zmínit, že se Al Schoffelman živil celý život rukama, a za svůj život nasbíral spoustu zkušeností.

Nejčtenější: Proč je lepší parkovat „zadkem napřed“ v kolmých parkovištích?

Postavit dřevěné auto nebylo snadné, co trvalo nejdéle?

Dílo takového rozsahu samozřejmě nevznikne přes noc, a je celkem k podivu, kolik času Alovi zabralo. Na stavbu automobilu se rozhodl použít dřevo z červeného dubu. To nejen, že hezky vypadá, ale díky svým vlastnostem je i hojně využívané jako stavební materiál. Jelikož byl Al vyučeným truhlářem, mohl své znalosti při stavbě dřevěného auta dokonale zúročit. Aby nebyla hmotnost vozu příliš vysoká, byl masiv využit pouze na nosné části, zatímco zbytek je vyrobený z překližky.




Dřevěný Ford PickUp - motor

Vyřezat velké kusy jako kabinu, jíž začínal, byl vůbec ten nejmenší problém. Daleko větší výzvou byly malé součástky, které musely být vyřezány na milimetr přesně. Al v jednom rozhovoru dokonce uvedl, že vyřezat dvířka palivové nádrže mu trvalo celou zimu a nemálo pokusů. A protože chtěl automobil opravdu celý ze dřeva, vytvořil dokonce speciální dřevěné šrouby.

Nejčtenější: Jak nastartovat s vybitou baterií i bez kabelů?

Kutil dostává ohledně svého auta spousty zvídavých dotazů od místních, novinářů i kutilů nejenom z Jižní Dakoty. Nad tím nejčastějším už se jenom usmívá – lidi nejvíce zajímá, jestli nemůže dřevěné auto při nastartování začít hořet. Teoreticky tu jisté riziko je, ale i s tím kutil počítal, a dřevo dostalo žáruvzdorné nátěry – chlazení je navíc dostačující i při maximální rychlosti, takže je auto prakticky nehořlavé.

Dřevěný Ford PickUp - výroba

O něco zajímavější je možná hmotnost vozidla, která dosahuje 1 950kg. Mnozí se domnívali, že bude nižší než u normálních aut – jenomže masivní dřevo váží, a pravý americký motor taky není zrovna nejlehčí. A že je dřevěný Ford PickUp pouze výstavní kousek? Vůbec ne. Al ho aktivně používá, i když pouze za předpokladu, že je dobré počasí. Přeci jen, jde o model postavený ze dřeva, a součástí vozu nejsou okna.

Jízda po silnici? Žádný problém

Nad dřevěným autem zůstává rozum stát, a další rána přichází v momentě, kdy s klidem vyjíždí na silnici. Podle našich směrnic by pravděpodobně auto do provozu nesmělo, ovšem v Americe dostalo i pojištění, a je vedeno jako Ford Econoline. A jaká budoucnost dřevěné auto čeká? Sám jeho tvůrce má údajně v hlavě spousty dalších nápadů, jak vůz ještě o něco vylepšit (snížit hmotnost, dodělat okna, zvýšit bezpečnost apod.).