Spalovací motory jsou ze hry, Škoda chystá novinku

Škoda auta na CNG i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Automobilový průmysl k největším znečišťovatelům naší planety, a kromě životního prostředí má provoz auta neblahý dopad na naši peněženku. I to je důvod, proč řada automobilových výrobců investuje do výzkumu a vývoje alternativních zdrojů energie. Kromě elektrického pohonu pracuje mnoho výrobců na snížení emisí u spalovacích motorů. Nově rozvířila vody česká Škoda, která hodlá nahradit klasické spalovací motory. Jaké budou změny, které se plánují na následující roky?

Klasická paliva jsou podle Škodovky out, přichází alternativa

Někteří lidé považují vliv emisí na klimatické změny za jeden z největších současných problémů, ačkoliv ho někteří zlehčují nebo dokonce popírají. Tak či onak, zásoby nerostných surovin, k nimž patří i ropa, nejsou neomezené. Proto už léta probíhají rozsáhlé výzkumy, které mají za úkol zjistit, čím nahradit benzín i naftu.

Škoda - ekologické ježdění

První výsledky už se sice dostavily, ovšem na řešení v praxi si ještě chvíli počkáme. V Česku prozatím zůstávají nejprodávanějšími automobily ty s benzínovým motorem, ale poptávka po alternativních palivech postupně roste. Zájem o osobní automobily s naftovým pohonem naopak pozvolna klesá. I to byl důvod, proč se česká Škodovka – nutno dodat, že se značným zpožděním – konečně rozhodla pro vyhledání alternativních pohonů a jejich implementaci do svých vozů.

S naftou už Škodovka nepočítá

Celosvětově se pomalu blížíme k postupnému omezování nafty. Důkazem toho může být automobilka Toyota, která s naftou u luxusního modelu Lexus skončila úplně, nebo nedávný zákaz naftových vozidel v některých německých městech z důvodu velkého znečišťování. Gigant Volkswagen reagoval na změny vývojem zcela nových motorů s nulovými emisemi, které představí v následujících letech. A nedávno potvrdila i česká Škoda, že se do budoucna bude ubírat podobným směrem.

Doporučujeme: Ceny pohonných hmot stále rostou; kde natankovat nejlevněji?

Konkrétním příkladem za všechny je modernizovaný model Škoda Fabia, který byl představen na březnovém autosalonu v Ženevě. Kromě změn v designu a výbavě je hlavním rozdílem oproti předešlým generacím úplná absence naftové verze. Výrobce tím jednoduše reaguje na vývoj trhu s ohledem na životní prostředí.

CNG jako účinná alternativa benzínu a nafty

Úspěch si česká automobilka slibuje s motory na CNG, což sice není žádnou novinkou (už teď je využíváno u některých aut nebo u MHD), ale dosud nedošlo k jeho většímu rozšíření. Stlačený zemní plyn byl poprvé v omezeném množství využíván už v 30. letech 20. století v Itálii. Hlavní výhodou paliva je, že nemá ropný, ale minerální původ. Téměř dokonale se spaluje a produkuje tak mnohem méně škodlivých emisí (podstatně méně než benzín).

Mohlo by vás zajímat: Auta se zadním pohonem „vymírají“, válcuje je přední. Proč?

To samozřejmě není všechno, neboť je cena zemního plynu oproti benzínu a naftě méně než poloviční. S rozmachem aut na CNG pravděpodobně ceny porostou, ale neměly by překročit hranici 20Kč/l CNG. V současné době nevidí většina řidičů v CNG smysl, protože je přestavba vozu, potažmo palivového systému, poměrně nákladná záležitost. V neposlední řadě zmiňme i řidší síť čerpacích stanic, ačkoliv CNG (stejně jako LPG) dnes běžně najdeme na každém větším řetězci čerpacích stanic.

Škoda CNG

Škodovka plánuje postupně představit hned několik nových modelů, prvním z nich je nová Octavia G-TEC. Podle nejnovějších informací by měla disponovat nejen zcela novým motorem na CNG, ale také třetí nádrží na plyn. Tím se automaticky sníží množství benzínu nebo nafty, které se do nádrže vejdou, a to ve prospěch plynu. Dalšími modely budou například již zmíněná Škoda Fabia nebo Škoda Rapid.

Škoda tak nezamává spalovacím motorům úplně, ale představí své nové modely už při výrobě na CNG. Bude tak záležet na preferencích řidiče, jestli zvolí pro jízdu ve městě benzín / naftu, a pro plynulou jízdu po dálnici CNG. Technologie každopádně umožní využívat konstantně jenom CNG pro jakoukoliv jízdu.

Elektřina jako palivo budoucnosti?

Dalším alternativním zdrojem paliva bude již zmíněná elektřina, u níž si Škodovka nechává zdravý odstup. Jiné automobilky už sice představily celou řadu elektromobilů, ale nutno zmínit, že ne vždy úspěšných. Už příští rok ale Škoda představí nevzhledný model e-Citigo, jehož design vychází z předchůdce.

Škoda e-Citigo

O poznání příjemnější bude rok následující, v němž představí plněný elektrifikovaný crossover SUV. V České republice je každopádně poptávka po elektromobilech stále velmi nízká, takže budou elektrická auta vyráběna primárně pro Čínu a Evropu.

Hlavní výhodou pohonu na elektřinu je téměř nulové zatížení pro životní prostředí. Samozřejmě pouze za předpokladu, že je i samotná elektřina vyráběna z obnovitelných zdrojů (slunce, vítr, voda …). První levná elektro-vozítka měla sice dojezd do 130km, ale dražší modely zvládly na jediné nabití i 300km. Už teď se ale vyvíjí auta, která standardně ujedou 500 – 600km na jediné nabití.

Změny v klasických motorech

Některým změnám se ale nevyhnou ani klasické motory. Pravděpodobně tou nejvýraznější bude úplné vyřazení motoru 1,4 TSI. Přesto, že jde o hojně využívaný koncernový agregát (převážně v modelech Škoda Octavia), nebude jejich výroba kvůli novým normám Euro 6c a WLTP nadále možná.

Doporučujeme: Proč je lepší parkovat „zadkem napřed“ v kolmých parkovištích?

Za motor už je samozřejmě připravená náhrada. Tou se stane motor 1,5 TSI Evo, který bude kromě spalování benzínu umět navíc spalovat i zemní plyn. A jelikož byl končící motor součástí modelu Škoda Octavia, je téměř jasné, že se dočkáme její nové verze.

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články