Problém elektromobilů vyřešen: Začínají mít neomezený dojezd. Staví se dálnice, která je dobíjí za jízdy

Omezený dojezd elektrických aut a dlouhý čas na nabíjení? Dva základní problémy ze čtyř byly odstraněny.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Co je problém elektromobilů? V kontextu aktuální situaci je to jistě omezený dojezd. A dlouhá doba dobíjení baterií. Relevantní myšlenkou tak je, zda by šlo dobíjet elektromobily za jízdy. A odpověď je jasná, šlo by to. Tedy nejenom že by to šlo, ale ono to skutečně jde. A co víc, ve Švédsku, které je v oblasti elektromobility extrémně progresivní, už stavějí dálnici, na které se budou elektrická auta dobíjet za jízdy.

Jak zkrátit dobu dobíjení elektromobilů? Dobíjením za jízdy!

Revoluční projekt je reakcí na nedávno přijatý zákon Evropské unie, který od roku 2035 nařizuje nulové emise CO2 pro všechna nově prodávaná vozidla. Říkám si, jestli by nebylo jednodušší postavit se nesmyslnému návrhu než stavět takto technologicky komplikované dálnice. Ale mám obavu, ve právě ve Skandinávii nejenom že nepovažují návrh za špatný oni s ním dokonce souhlasí. Určitě ano, i v kontextu toto tam pracují s plánem rozšířit elektrifikované silnice do roku 2035 až na 3 000 km.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Švédsko klade extrémní důraz na dekarbonizaci dopravy a infrastrukturu potřebnou pro podporu elektromobilů. Elektrická silnice umožní dynamické nabíjení jak osobních, tak nákladních vozidel během jízdy. Tento přístup eliminuje nutnost zastavování na nabíjecích stanicích a umožňuje vozidlům používat menší baterie, což je ekonomičtější a ekologičtější. Jan Pettersson, ředitel strategického rozvoje švédské dopravní správy Trafikverket, uvedl, že elektrifikace silnic je klíčem k dekarbonizaci dopravního sektoru.

Automobil jede a dobíjí se za jízdy, dojezd je tedy nekonečný

Vybraná dálnice pro tento projekt je E20. Spojuje logistické uzly mezi Hallsbergem a Örebro, strategicky umístěné mezi třemi velkými městy Švédska: Stockholmem, Göteborgem a Malmö. Projekt je momentálně ve fázi zadávání veřejných zakázek a dokončení je plánováno na rok 2025. Mimochodem to je paradox. Letos se plánuje a příští rok to bude stát?! Tady bychom se měli my určitě inspirovat, takhle se má stavět dálnice. No nic. Existují tři typy nabíjecích technologií. Trolejový systém, vodivé nabíjení a indukční nabíjení. Trolejový známe i od nás.

iZdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.

Tento systém využívá nadzemní dráty k poskytování elektřiny speciálním vozidlům, jako jsou autobusy nebo tramvaje. Je vhodný především pro těžká nákladní vozidla. Vodivé nabíjení funguje pro osobní i nákladní vozy pomocí vodivého systému, jako je kolejnice, která přenáší elektřinu do vozidla prostřednictvím pohyblivého ramene. Indukční nabíjení využívá zařízení uložené pod vozovkou. To vysílá elektřinu do cívky v elektrickém vozidle a umožňuje bezdrátové nabíjení.

Benzinky se do 2 let změní na dobíjecí centra pro elektromobily. Naftu a benzín budou prodávat už jen 757 dnů

Dvě ze tří možností tedy vyžadují přímý kontakt vozidla s vodičem, jeden je bezdrátový. A ten je pode mého názoru ten správný. Švédsko má již zkušenosti s pilotními projekty elektrifikovaných silnic. V roce 2018 otevřelo první nabíjecí kolejnici na světě mezi stockholmským letištěm Arlanda a logistickou oblastí v Rosersbergu. V roce 2020 pak vznikla bezdrátová elektrická silnice na ostrově Visby pro těžká nákladní vozidla a autobusy. Dynamické nabíjení může významně zmenšit potřebnou kapacitu baterií u osobních automobilů.

Systém pomůže změnšit kapacitu baterií a zvýšit dojezd

Studie simulující pohyb 412 soukromých vozidel ukázala, že kombinace domácího a dynamického nabíjení by mohla snížit velikost baterií až o 70 %. Elektrifikace jen 25 % všech silnic by byla dostačující pro efektivní fungování systému. To vše jsou dobré zprávy, určitě pokud má elektromobilita dávat smysl. Švédsko navíc spolupracuje s Německem a Francií na sdílení zkušeností a výzkumu v oblasti elektrifikovaných silnic. Obě země již mají předváděcí zařízení na veřejných komunikacích, a Francie plánuje pilotní úsek s elektrickou silnicí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Bude taková dálnice v dohledné době u nás? Nebude, to jistě ne. Nejsme schopni tady stavět běžné komunikace, natož takovéto speciality. Někdy do budoucna možná. Pravděpodobně, jak znám český stát, to nechá postavit Francouze a pak budeme všichni platit nehorázné ceny elektřiny do francouzské pokladničky. Nicméně systém jako takový spíše obdivuji, než abych ho od podstaty kritizoval.

Elektrifikované silnice představují klíčový krok směrem k udržitelné dopravě a k dosažení klimatických cílů. S tím vlastně musím souhlasit. Pokud mají být auta elektrická, pak dobíjení za jízdy je jedinou správnou technologií. Ne postávaní u nabíječek nebo boj o dobíjecí místa v obchodních domech. Švédsko projektem ukazuje, že je možné kombinovat technologický pokrok s ekologickými cíli.

Nechci obhajovat elektromobilitu, ale tenhle přístup dává smysl. Odbourává dva zásadní problémy, o kterých jsem mluvil na začátku článku. Tedy omezený dojezd a zdlouhavé dobíjení. Elektrifikované silnice mohou změnit způsob, jakým přistupujeme k dopravě a otevřít cestu k budoucnosti bez fosilních paliv. Zbývá už jen dvě věci. Zajistit, aby výroba a likvidace elektromobilů byl ekologické. A snížit cenu elektrických aut na přijatelnou úroveň.

Jak se vám líbí dobíjecí dálnice?

Zdroj: BBC
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články