Máte diesel nebo benzín? Neprodávejte ho. Elektromobily budou platit daň 1 Kč za každý ujetý kilometr, chystá se změna

Pokud máte auto na benzín nebo na naftu, možná bychom se zamysleli nad jeho prodejem. To, co se totiž chystá na majitele elektromobilů vás totiž nepotěší.

i Zdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jednou z těch méně viditelných vlastností elektromobilů, o které se sice méně mluví, o to více však přidělává vrásky zejména ekonomům a rozpočtářům na ministerstvech, je minimální finanční výtěžnost každého jednoho elektromobilu. Celkem pochopitelně, u aut se spalovacími motory se dá vcelku stabilně počítat s příjmy ze spotřební daně a DPH z každého litru paliva, pokud si ale někdo „tankuje“ z vlastní fotovoltaiky, zdaníme ho těžko. Co s tím? Zajímavá otázka. Na první odpověď Evropy se nyní podíváme společně.

Řidiči elektromobilů státní kasu opravdu nenaplní

Když jsem si dělal přípravu na jeden článek a procházel se svými texty k danému tématu, narazil jsem na jeden zajímavý článek pojednávající o tomtéž tématu v Norsku. Stejný problém, jen hodinky posunuté o dva roky dozadu. A tedy ještě před velkým nástupem čínských automobilek do Evropy. Přesto již tehdy v Oslu tušili, že pokud se nestane něco opravdu nečekaného (což se většinou neděje a nestává), budou příjmy do městské, potažmo státní kasy neustále vysychat.

Evropa se probudila z elektrického snu a začíná šlapat na brzdu. Co bude s Elonem, když zmizí dotace?

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A s nimi bude vysychat i kasa samotná. Nic, co by jakéhokoli ministra financí těšilo. Přitom nemáte moc možností, jak ty řidiče ovlivnit. Budete za nimi chodit a prosit je, aby vám něco přispěli daněmi do státní kasy, když si tedy přestali kupovat benzín a naftu? A dobíjejí doma z FVE? Vlastní FVE? Jsou to svobodní občané a je to jejich svobodná volba, platí daně na všech jiných frontách, nemusí nutně na té spotřební z pohonných hmot. Cyklisté také neplatí daně z nafty.

Jezdíte po silnicích? Pak byste se měli podílet i na nákladech

Cyklisté ale zdaleka tolik nejezdí po silnicích, nezatěžují vozovku a nepodílí se takovou měrou na využívání silniční infrastruktury, jako je tomu u motoristů. V tomto směru je jasné, že pokud budou chtít majitelé jezdit po společných vozovkách s těmi, kteří na ně (mimo jiné) přispívají s každým natankováním na čerpací stanici, bude se muset něco změnit. A to pomíjím ten fakt, že mnoho elektromobilů je těžších nežli jejich spalovací protějšky. A mají tedy i větší vliv na opotřebení vozovky.

Nejlepší důkaz nesmyslnosti elektromobilů? Prezident za volantem elektrického Hummeru: „To má být náš vzor?“

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jednou z cest, kterou se nyní vydal například Island, je zdanění majitelů elektromobilů tím, že se jim budou počítat kilometry. Jinými slovy, kdo jste byli zvyklí dokládat kilometry prostřednictvím knihy jízd pro „berňák“, tady budete jako doma. Jen s tím rozdílem, že peníze si vezme rovnou stát. Tedy vlastně také „berňák“. Neboli finanční úřad. Jak to celé funguje? Poměrně jednoduše:

Ministerstvo dopravy prozradilo, proč ve skutečnosti stavba a oprava dálnice trvá tak dlouho

Mildhybridy jsou z poplatků osvobozeny. Toyota/Lexus děkují

Platí se za jízdu elektromobily, vodíkovými auty a plug-in hybridy (vozy na elektřinu i benzín). Poplatek se nevztahuje na hybridní vozidla, která se nepřipojují do elektrické zásuvky, tedy na mildhybridy. Nerozlišuje se přitom také mezi osobními vozy a dodávkami. Což může být nepříjemné pro zasilatelské firmy, které svůj vozový park modernizovaly právě elektrickými verzemi dodávek. A jak se to celé účtuje? Jako elektřina a plyn. Tedy jednoduše:

Pravidelně zaznamenáváte stav počítadla kilometrů, na základě kterého se vytvoří plán vaší průměrné jízdy, a podle něj se účtuje, dokud se znovu nepřihlásíte. S každým přihlášením se vytvoří nový odhad průměrné jízdy a zároveň se vám vyrovná účet za poslední období.

iZdroj fotografie. Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

EU potvrdila, co už se ví: S hybridy se opravdu podvádí. Do kdy musí majitelé zaplatit dodatečnou daň?

Rozdělení výše poplatků:

  • 6 ISK (zhruba 1 Kč) za kilometr pro elektromobily a auta na vodík.
  • 2 ISK (zhruba 30 haléřů) za kilometr u plug-in hybridů.

Protokolování stavu počítadla kilometrů

Poplatek za kilometr se platí měsíčně. Na profil internetového bankovnictví plátce je vždy zasláno upozornění. Majitel vozidla je tak plně odpovědný za zaplacení poplatku, s výjimkou případů, kdy je vlastníkem banka nebo finanční leasing a plátcem nájemce. Údaje lze přitom zaznamenávat několika způsoby:

  • v aplikaci Ísland.is,
  • na www stránkách na Ísland.is,
  • na certifikovaných kontrolních místech při pravidelných kontrolách.

Jak vidno, na Islandu došla vládním ekonomům a rozpočtářům na tamním ministerstvu financí trpělivost a rozhodli se výpadky ve státní kase nahradit. Systémem jednoduchým, přehledným, umožňujícím online účtování hodné roku 2024. Mnoho z majitelů si platby ve finále ani nevšimne, nastaví si limit a trvalý příkaz a jednou za měsíc mu zkrátka odejde „poplatek za auto“. Jinými slovy, takto nějak mohl vypadat systém „plateb za vlastnictví a užívání elektromobilu“.

Byli byste ochotni něco podobného akceptovat? Nebo si raději necháte benzín/diesel, co nejdéle to půjde? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že to v Evropě a Česku projde?

Zdroj: Island.is
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články