EU potvrdila, co už se ví: S hybridy se opravdu podvádí. Do kdy musí majitelé zaplatit dodatečnou daň?

i Zdroj fotogradie: Depositphotos
                   

Plug-in hybridy představovaly a pro mnohé řidiče stále představují ideální kompromis mezi vozy se spalovacími motory a elektromobily. Berouce si přitom z obou táborů to nejlepší a nabízející to v jednom jediném automobilu. Značka ideál? Skoro by se to tak mohlo jevit. Jenže jako každá „téměř ideální” věc mají i plug-in hybridy svoje „ale”. Dlouho se o něm ví a diskutuje, a nyní je to i oficiálně potvrzeno. A nečekaně přímo z Bruselu. Pojďme se na to podívat společně.

Původní idea je vcelku dobrá. Jen se moc nedodržuje

O co jde? O nic menšího, než o peníze, pochopitelně. A to nejenom ty vaše, ale především o ty, které jako majitel plug-in hybridu získáváte. Resp. je nemusíte vydávat. A co hlavně, výrobce plug-in hybridu se díky nim může tvářit, jaký že to nevyrábí ekologický produkt. A ono to přitom není tak úplně pravda. Všechno zkrátka souvisí se vším, a když jednou deklarujete, že vaši zákazníci ušetří a spotřebují méně paliva (a vyprodukují méně emisí CO2), a ona to nakonec není tak úplně pravda, je celkem pochopitelné, že to bude někoho zajímat.

„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

iZdroj fotografie: Mercedes Benz

Což se přesně také stalo. Plug-in hybrid je totiž v zásadě moc fajn „věcička”, jenže se musí používat tak, jak jeho pra-prapůvodní tvůrci měli na mysli. A tedy pravidelně dobíjet a z větší části používat v čistě elektrickém režimu. Pak se u něj dá docílit oněch snových hodnot spotřeby kolem jednoho litru na 100 kilometrů. V průměru. Pokud si jej s tímto vědomím někdo kupuje a tento mód užívání je pro něj reálným a realistickým, pak není problém a původní ideal PHEV opravdu najde uplatnění.

Hybridy jsou nejlepším pohonem aut. Proč si to myslím? Jasné jako facka. Po přečtení přesvědčím i vás

Ve finále jsou PHEV méně ekologické, než klasické automobily

Jenže, v praxi to celé vypadá poněkud jinak. Plug-in hybridy si pořídí lidé, co díky nim získají mnohé úlevy, od „EL” značky po parkování (pro mnohé zdaleka největší bonus, navíc jinak nedosažitelný). Denně však zdaleka nedobíjí a vůz používají prakticky jako automobil se spalovacím motorem. Jenž s sebou musí „vláčet” ještě baterii navíc a ve finále je tedy méně ekologický, než by byl jako „klasický automobil” bez všech těch PHEV instrumentů navíc.

Hyundai Kona Hybrid láká na spotřebu pod 4 litry. K mání už tento měsíc

Paradox? A ne malý. Přesně to také popisuje zpráva Komise o skutečných emisích CO2 osobních a dodávkových vozidel (velmi vzletný název, mimochodem), jenž konstatovala, že u „plug-in hybridních elektrických vozidel byly skutečné emise CO 2 v průměru 3,5krát vyšší než laboratorní hodnoty, což potvrzuje, že tato vozidla v současnosti nevyužívají svůj potenciál, především proto, že nejsou nabíjena a poháněna plně elektricky.” Ano, to my víme.

Rozdíl 6 litrů proti deklarované spotřebě: bude nová „Hybridgate”?

Nicméně to hlavní teprve přijde. Když se do zprávy, analyzující data z téměř 620 000 plug-in hybridů (PHEV) začtete, zjistíte, že průměrný vysledovaný rozdíl mezi skutečnou spotřebou paliva nových vozů registrovaných v roce 2021 a homologačním průměrem je 6,0 l/100. To je v horším případě a v lepším případě 4,0 l/100 km. V případě emisí na stejnou vzdálenost je to třiapůlkrát vyšší než homologovaná hodnota. Když to uvedeme v číslech, je to 252 procent.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

EU nechce další Dieselgate. Měření emisí má být prováděno mnohem častěji

Přeloženo: PHEV spotřebovávají minimálně o 4 litry a maximálně o 6 litrů více, než mají uvedeno v technickém průkazu a než byly jejich homologační hodnoty, s kterými byly schvalovány. A na základě kterých se také tváří tak ekologicky, jak se tváří. To je ale opravdu silná káva. Pamatujete, co se dělo za „virvál”, když kvůli Dieselgate byly reálné hodnoty spotřeby vyšší o 1-2 litry, oproti deklarovaným? A co to stálo VW peněz a pověsti? A u plug-in hybridů je to v pořádku?

Pomůžeme si navzájem. My tobě k EL značce, ty nám k snížení emisí (a ušetřenému balíku peněz)

Je to v pořádku. „Vtipné” na tom je totiž to, že tuto disproporci mezi deklarovanou a reálnou spotřebou si „dělají” sami uživatelé, výrobce s ní nemá cokoli společného. Proto je také z obliga. Jsem si jist, že v jakékoli příručce k PHEV vozidlu je ideální způsob, vedoucí k deklarované spotřebě 1l/100km do detailu popsán. Nedodržuješ jej? Tvoje chyba. Zaplatíš ve finále víc. O dost víc. Nás se to netýká. No, ale všechny ty výhody a EL značka ti zůstane, to je pravda.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Stanislava Kučery

A my díky tobě a tvému PHEV vozítku zaplatíme citelně méně na ekologických poplatcích, emisních povolenkách a všech těch dalších nesmyslech. A co hlavně, pomohl jsi nám, človíčku, snížit emise na celou naši produkci. A ušetřit tak ve finále opravdu zásadní, ale zásadní balík peněz. Proti němuž je těch tvých 4 nebo 6 ušmudlanejch litrů úplný nic. Jinými slovy, pomohli jsme si navzájem. Ty máš kvůli námi uváděným číslům spotřeby svoji vysněnou značku a jezdíš si v zónách jak potřebuješ, my máme díky tobě klid a cash na účtě. Symbioza? Neviděl bych to jinak.

Evropská unie chce začít rychle konat. Možná by opravdu mohla

Co s tím? Evropská unie již podnikla kroky k vyřešení tohoto (vpravdě nemalého) rozporu a nechce jejich realizaci dále zdržovat. Patří mezi ně změna systému pro výpočet faktoru užitné hodnoty – očekávaného podílu elektricky ujeté vzdálenosti – za účelem stanovení reálných emisí CO2 během testu v reálném světě. Tento první krok bude implementován v roce 2025 a bude revidován v roce 2027 s ohledem na hodnoty, které budou značky prezentovat do konce roku.

O tom, jestli nastartujeme naše auto, bude rozhodovat Evropská unie. To není vtip, ale smutná pravda

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A co důsledky pro majitele PHEV, kteří se vlastně tak trochu dopouští podvodu? Dodatečné zdanění? Nechme se překvapit. Co by majitele mohlo zatím uklidnit, je to, že EU není schopna sledovat činnost majitelů vozů PHEV a způsob, jakým vůz využívají. Což se ale může změnit. Ze dne na den. Technologie k tomu dávno jsou. A pak? Bude vám večer, jako majiteli PHEV, s kterým jste celý den jezdili za 8 litrů na 100, svítit na displeji „Dodatečné zdanění: dnes 23,45€”? To by bylo opravdu zajímavé. Ale možná celkem spravedlivé. Jak to vidíte vy? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji! 

Taky myslíte, že jsou PHEV podvod?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články