Petr: „Všichni skončíme v elektromobilech. Vy také a ještě budete rádi.“ Automobilky nám je zkrátka vnutí

Výrobci aut se diví, že elektromobily nikdo nechce. Pokud sázeli na to, že je EU rychle prosadí násilím, tak se docela spletli.

i Zdroj fotografie: Alexander-93 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Celá ta věc s elektromobilitou je nešťastná. To, jak jsou elektrická auta násilím protežována. Ne že by je nikdo nechtěl, ale mělo to probíhat jinak. Pozvolna, aby si lidi na nový fenomén zvykli. A pokud by jim elektromobily vyhovovaly, sami by je začali kupovat. Teď je to ale jinak. Elektromobily se setkávají s nečekanými problémy. Ty zahrnují nejen technické výzvy, ale právě i změny v chování spotřebitelů a obecný odpor vůči přechodu na elektromobilitu.

Chce někdo elektrické auto? Ne, veřejnost není připravena

Poptávka po elektromobilech klesá a výrobci čelí obtížím. To způsobuje nutnost přehodnocení plánů a strategií u mnoha výrobců. Tento vývoj je vnímán jako signál, že elektrifikace automobilů probíhá mnohem pomaleji, než se původně očekávalo. Jak jinak, že? V listopadu oznámil koncern Volkswagen, že pozastavuje výrobu několika elektrických modelů, včetně ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron a Audi Q4 Sportback e-tron.

iZdroj fotografie: VW

Tato rozhodnutí odrážejí nejen nižší poptávku, ale mají také vliv na zaměstnanost. Další automobilové společnosti, včetně Fordu, zaznamenávají ztráty v souvislosti s prodejem elektromobilů. To se ale dalo přece čekat ne? Stačilo udělat průzkumy, namísto investic do marketingových prohlášení, která veřejnost nemohla přesvědčit. Problémem evropských výrobců je také konkurence z Číny. Odtud jdou na trh levné elektromobily.

„Přivezeme Čechům moderní auta z Číny za české ceny,“ říká importér DongFeng. A čísla mu dávají za pravdu

Tímto způsobem se snižuje počet potenciálních zákazníků pro evropské automobilky. Příčinou poklesu poptávky jsou také ukončené nebo méně atraktivní dotace na elektromobily, které byly dříve k dispozici pro zákazníky. Naopak se mluví víc a víc o tom, že elektromobily představují pro státy únik daňové povinnosti. A že se i za ně bude řádně platit. Samotná cena elektromobilů je pak tím asi nejvýraznějším faktorem odrazujícím mnoho zájemců.

Čínská auta jsou levnější? Tak to aby na ně EU uvalila řádné clo

Levnější modely často disponují bateriemi s omezenou kapacitou. To ztěžuje jejich použití na delší cesty. V porovnání se spalovacími auty nedávají smysl. Doba nabíjení a nedostatečná dostupnost nabíječek představují další překážky spojené s elektromobilitou. Někteří výrobci vsadili téměř vše na elektromobily a nyní čelí drsným následkům této strategie. Jako kdyby si neudělali průzkumy, neptali se zákazníků na jejich názor na elektřinu.

i

Přehnaná důvěra ve schopnost Evropské unie rychle a efektivně transformovat automobilový průmysl je pro ně jistě zklamáním. Že spotřebitelé projeví velký odpor vůči nákupu elektromobilů, se ale dalo čekat. Je zřejmé, že elektromobilita potřebuje další zlepšení, zejména v oblastech, jako jsou cena, doba nabíjení, infrastruktura nabíječek a obavy týkající se nákladů na opravy. Aktuální problémy ukazují, že přechod na elektromobilitu není jednoduchý proces a vyžaduje komplexní řešení. Ta zatím zjevně optikou široké veřejnosti nepřišla.

Chcete elektrické auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články