Revoluce elektromobilů v EU zřejmě zpomalí. Celý proces je v ohrožení, naši sousedé chystají naprostý převrat

Naplánovaný přechod k elektromobilitě se v Evropě bude zřejmě potýkat s překážkou ohledně dostatku surovin. Revoluční převrat chystají naši severní sousedé, bude ale stačit?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Psali jsme na AutoŽivě.cz již nejednou, že Evropa a evropský automotive jsou možná v největším ohrožení za celou dobu svoji existence. Kombinace několika faktorů (nedostatek surovin a čipů, válka na Ukrajině, pokles prodejů v Číně a někdy zmatená nařízení samotné Evropské unie) vedou v důsledku k tomu, že manažeři automobilek musí „hasit“ požáry na mnoha frontách současně. A co je ještě horší, téměř denně. A na některá ohniska požáru nebudou mít nikdy dost vody. Pojďme se na jeden takový požár podívat společně.

Jak se ubránit invazi Číny do Evropy?

Úvodní otázka by mohla znít: Jak se ubránit invazi čínských výrobců, kteří se na Evropu valí s mnohdy atraktivními vozy za ještě častěji dumpingové ceny? Odpověď je jasná: Octavia TDI nás nezachrání. Jakkoli jinak patří Škodě respekt za to, jak široké portfolio je stále schopná si udržet. Nicméně, pokud se máme bránit invazi Číňanů s elektromobily, nebudeme mít v podstatě jinou cestu, než použít ty stejné zbraně. A tedy atraktivní elektromobily za dostupné ceny, k nim pak odpovídající infrastrukturu.

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

Což se snadno napíše, ale pochopitelně hůře udělá. Jednou z největších překážek je, a zřejmě ještě nějaký čas bude nedostatek surovin. Konkrétně jednoho z těch nejcennějších kovů, nutných k výrobě baterií – lithia. Ano, toho lithia, jehož největší naleziště v Evropě je u nás pod Cínovcem. A jehož vytěžení by z České republiky udělalo jeden z nejbohatších států v Evropě. Zní to možná příliš pěkně na to, aby to byla pravda, pravdou totiž zůstává, že i když k tomu třeba jednou dojde, nebude to zřejmě za rok.

Čína se na elektromobilitu připravuje systematicky a roky dopředu

A evropští výrobci počítají ne roky, ale spíše dny a týdny. Problém je v tom, že Čína si zásoby lithia a vůbec celý výrobní proces baterií zajistila již velmi dlouho dopředu a nyní z něj pochopitelně mohutně těží. Obrazně i doslova. A ty elektromobily, které mají zahlit Evropu jsou již vyrobené, odzkoušené, certifikované. Nebo se právě vyrábí. Na rozdíl od těch evropských, kterých je jednak pár, a ty další chystané jsou stále ve fázi projektu v CAD systému automobilky.

VW kupuje doly na suroviny do baterií, o budoucnosti je rozhodnuto. Koncern chce být „papežštější než papež“

Jak z toho ven? Jeden zajímavý projekt chystají v sousedním Polsku. V novém závodě Elemental, který staví krakovská pobočka Atlas Ward Polska, se budou získávat průmyslové a drahé kovy z baterií používaných mj. v elektromobilech, noteboocích a mobilních telefonech. Výroba bude probíhat ve dvou technologických linkách, vyvinutých mimo jiné ve spolupráci s vědci z Wrocław University of Technology, Slezské technické univerzity a Łukasiewicz Research Network – Institute of Non-Ferrous Metals. 

Poláci se stanou „lithiovým gigantem“ pro celou Evropu

Polsko tak nejen že bude mít největší továrnu na výrobu lithiových baterií v Evropě, a stane se tak gigantem v tomto oboru, ale ještě chystá recyklační závod s unikátní technologií. Lithium, kobalt, platina, palladium a rhodium získané v Zawiercie budou moci být znovu použity při výrobě cenných kovů. Po spuštění závod nabídne 200 nových pracovních míst a umožní rozvoj průmyslového centra v Zawiercie, které vyrábí strategické kovy pro nové technologie.

iZdroj fotografie: Elemental Holding

Sedm budov zabere 23 500 m². Areál se skládá z haly recyklace baterií LIB, pyrometalurgie a rafinace, stejně skladu baterií s dílnou. Doplněno o čistírnu odpadních vod, administrativní budovy a budovy concierge. Všechny jsou postaveny současně. V sousedství budov vyroste také fotovoltaická farma, která bude komplex zásobovat energií, vysvětluje Michał Szcześniak, ředitel implementace v krakovské pobočce Atlas Ward Polska. Dokončení prací je plánováno na čtvrté čtvrtletí roku 2023. Tedy v zásadě nyní, během několika měsíců.

Tak vida. Neujel nám náhodou tak trochu vlak? Na sever od našich hranic vzniká technologický gigant, a vypadá to, že Poláci to vzali tentokrát „opravdu od podlahy.“ Jak to vidíte vy, dokáže si Evropa zajistit dost lithia, aby mohla vyrábět dostatek elektromobilů?

Myslíte, že recyklace baterií by mohla celé věci opravdu pomoct?

Zdroj: Logistyka PL
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články