EU schválila blokovou výjimku: Dalších 5 let nemusíte jezdit do autorizovaného servisu, a nepřijdete o záruku

Některá z rozhodnutí EU nelze nazvat jinak než vítězstvím rozumu. Prodloužení blokové výjimky na servisy o dalších pět let patří rozhodně mezi ně.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Bylo poměrně zavedenou praxí, že jste se svým novým vozem museli po dobu záruky jezdit do autorizovaného servisu, jinak jste o tu záruku (bez pardonů) přišli. Netřeba být velkým detektivem Sherlockem Holmesem, abychom v tomto nařízení neviděli určitou diskriminaci nezávislých servisů, a naopak protežování servisů autorizovaných. Odhlédněme nyní od faktu, nakolik jsou jedni opravdu méně kvalitní, a ti druzí naopak kvalitu garantující, pojďme se spíš podívat, co z nynější změny plyne pro českého motoristu.

Dalších pět let bez rizika ztráty záruky

Ke 31. květnu 2023 měla totiž vypršet platnost tzv. blokové výjimky pro motorová vozidla. Díky ní platí majitelům záruka na jejich automobil i v případě využití služeb neautorizovaných servisů. Evropská unie nyní (i díky práci českých europoslanců) prodloužila platnost tohoto nařízení o dalších pět let. To mimo jiné znamená, že kvůli této výjimce nedojde k monopolizaci stávajícího trhu ani k výraznému nárůstu cen oprav vozidel. Což je asi příznivá zpráva pro všechny, kdož si zvykli na „svůj“, kvalitní, a přitom neznačkový servis.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Autorizovaný servis po něm chtěl 350 000 Kč za novou baterii. Odmítl a triviální opravu provedl sám, 23krát levněji

Bloková výjimka pro opravy a servis motorových vozidel (MVBER) je přitom v platnosti již od roku 2010. Zjednodušeně řečeno díky ní motoristé mohli nechat opravovat své vozy i v neautorizovaných servisech, aniž by přicházeli o záruku. Samozřejmě za předpokladu, že servis při opravě dodrží automobilkou stanovené postupy a použije náhradní díly odpovídající kvality. To je něco, čím poměrně stabilně argumentovaly značkové (autorizované) servisy: nekvalitou práce těch „druhých“.

Značkový servis neznamená automaticky kvalitní servis

A nemusíme asi pátrat mezi svými známými do pátého kolena, abychom našli někoho, komu se naopak nedostalo patřičné péče ve značkovém servise. S výjimkou fakturace, ta v těchto zařízeních bývá vždy prvotřídní, respektive často prvotřídně vysoká. Právě na tyto nešvary, které se v souvislosti s blokovou výjimkou často objevují, reaguje Evropská komise aktualizací stávajícího nařízení. Revidované pokyny mají pomoci firmám posoudit slučitelnost jejich dohod s pravidly hospodářské soutěže EU.

Nekalé praktiky v českých autoservisech, které řidiče sedřou z kůže. Jak je prokouknout a vyzrát nad nimi?

Zároveň má být také zajištěno, aby provozovatelé trhu s náhradními díly, včetně autoservisů, měli i nadále přístup k nezbytným údajům, jež jsou stěžejní pro opravy a údržbu. Což jim jak výrobci, tak značkové servisy mírně řečeno občas neusnadňovali. K revizím se vyjádřil europoslanec Ondřej Kovařík z frakce Renew Europe, jenž je členem Výboru pro dopravu a cestovní ruch EP.

Autorizovaní i nezávislí odborníci by měli mít přístup k těmto údajům za stejných podmínek. Stávající zásady pro poskytování technických informací a nástrojů nezbytných pro opravy a údržby byly rozšířeny tak, aby zahrnovaly údaje generované vozidlem. Tato revize zároveň zakazuje dohody mezi společnostmi, které omezují hospodářskou soutěž. Přesto existuje výjimka. Tyto dohody mohou být prohlášeny za slučitelné s jednotným trhem za předpokladu, že přispívají ke zlepšení výroby nebo distribuce zboží, případně pokud vedou k podpoře technického či hospodářského pokroku. Zároveň ale musejí spotřebitelům umožňovat spravedlivý podíl na výsledných výhodách. To vše za předpokladu, že nebude nijak omezována konkurence,“ popisuje Ondřej Kovařík.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co dodat závěrem? Jakkoli na práci a nařízení EU, potažmo EP téměř bez výjimky hartusíme, tentokráte by to myslím bylo na výjimku z pravidla. Umožnit svobodnou volbu ve smyslu toho, kam budu jezdit se svým vozem do servisu, je něco, co by v roce 2023 mělo být víceméně automatické. Jak to vidíte vy, má takovéto ujednání podle vás smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jezdíte do značkového, nebo neznačkového servisu? A proč?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články