Nekalé praktiky v českých autoservisech, které řidiče sedřou z kůže. Jak je prokouknout a vyzrát nad nimi?

Nepříjemné situace ohledně kvality práce servisu i výše faktury za opravu potkaly řadu z nás. Přinášíme návod, jak se jim pokud možno vyhnout.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Situace zdaleka ne tak neobvyklá. Vyzvedáváme si auto v servisu a nevěřícně zíráme na fakturu, kde si mechanici napočítali věci, o kterých ani nevíme, jak vypadají a k čemu vlastně slouží. Jak se v podobné situaci vyjadřoval můj kolega, „napočítali si tam i včerejší datum“. Naše snaha o chabou obranu často skončí dřív, než vůbec začne. A my zaplatíme. Jak být příště v komfortnější situaci a nenechat se „sedřít z kůže“ popisujeme v tomto článku.

Vztah mezi námi a servisem je založen na důvěře

Oprava auta je z totiž principu činnost, kde bude mít servis vždy navrch. Nejsme a logicky ani nemůžeme být u celého procesu servisování našeho auta, nevidíme mechanikům pod ruku a tak často ani netušíme, jestli to, co právě s naším autem dělají je vůbec nutné a jestli to opravdu stojí takové peníze, jaké budeme muset následně zaplatit. A že občas věru nejde o „drobné“ asi potvrdí mnoho z vás. Tady je několik rad a postupů, jak se pokud možno nedostat do problémů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Základem je přesná domluva hned na začátku

Ujasněte si vždy zcela přesně, co vás na vašem voze trápí, proč jdete do servisu a co čekáte a co opravdu chcete, aby servis udělal. Zdánlivá banalita, ale může ušetřit významné peníze. Speciálně pokud jste někde poprvé a nevíte, jak se servis chová. Někde neudělají striktně nic, co nemají předepsáno, jinde jsou nečekaně „aktivní“. S drobným dovětkem, že tu aktivitu zaplatíte vy. Domluvte se, že při každých „vícepracích“ vám nejdřív zavolají, než něco definitivně rozeberou/vymění. Aby z odhadovaných 20 tisíc na opravu nebylo 30.

iZdroj fotografie: iStock

Dbejte na zápis všeho podstatného

Vztah mezi vámi a servisem, potažmo jeho personálem je a musí být založen na důvěře, musíte věřit, že opravdu vymění olej, na kterém se domluvíte stejně jako vymění součástku za novou. A ne za tu, jež vymontovali u jiného auta před týdnem. Pokud alespoň v těchto základních věcech nepanuje důvěra, nemá smysl, abyste uzavírali obchod. Přesto: pojďme si věřit, ale základní věci sepišme, ať se potom nemusíme „hádat“. Tady je pár těch základních:

  • přesná specifikace prováděných prací
  • rámcová kalkulace ceny (servis má 10% toleranci směrem nahoru, poté by měl požádat o další schválení rozpočtu)
  • informace, co se stane s vašimi použitými díly, pokud budou měněny
  • obaly od nových dílů, případně nové díly k nahlédnutí ano/ne
  • stav paliva v nádrži
  • stav kilometrů
  • termín provedení prací
  • náhradní vozidlo (pokud jej požadujete), cena, případně dovoz z/do servisu po skončení zakázky
iZdroj fotografie: Depositphotos

Na první pohled je to možná příliš „nepřátelské“, ale servis je proti vám opravdu ve výrazně komfortnější pozici. Mají vaše auto, mohou s ním dělat v zásadě to, co uznají sami za vhodné a při jakémkoli sporu vám jej nemusí vydat, dokud jejich fakturu neuhradíte. Vnímáte ten nepoměr na obou stranách? Vaše auto je hodně silová a současně citlivá záležitost, jeho denní potřeba na vaší straně je pak něco, co servisy přesně chápou a někdy i žel používají při vyjednávání.

Dobře fungující automechanik je jako zubař

A podobně jako se snažíme udržet toho „svého“ zubaře, kterého známe a kterému můžeme zavolat, jakmile nás rozlobí zuby, tak úplně stejně se snažíme udržovat vztah s mechanikem nebo servisem, který rozumí našemu autu. A chová se férově, splní, co slíbí a našeho čtyřkolového parťáka rychle a kvalitně opraví. Takový vztah je potom k nezaplacení. A vyplatí se jej hledat a rozvíjet, ku prospěchu obou stran. Držíme palce, ať se vám to povede!

Jaké máte zkušenosti se servisy vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články