EU schválila povinnou výbavu nových aut. Jsou to omezovače, asistenti či detekce alkoholu

                   

O čem jsme před nedávnem mluvili jako o návrhu je oficiálně schváleno. Orgány EU potvrdily, že nová auta budou muset mít celou řadu nových prvků povinné výbavy. Jinak nesmí jít do prodeje. Zlomový má být rok 2022. Od tohoto roku musí být každý nový automobil nebo každý nová generace vybavena prvky, jejíž výčet přinášíme níže. Od roku 2024 už bude nařízení povinné pro všechna auta, která opustí výrobní linku automobilky. A na jaké novinky se musíme připravit?

Hlídání pozornosti řidiče

Jedná se o systémy, které mají hlídat pozornost řidiče a jeho případnou únavu. Podle jeho reakcí a stylu jízdy vyhodnotí, zda není ospalý nebo se nesoustředí. Následně je upozorněn na nutnost pauzy.

Systémy detekce objektů

Jedná se o různé senzory, které dokážou upozornit na překážku například za autem, nebo i před ním. Dnes už se jedná o standard u řady vozů. Cílem je upozornit na možnou překážku, kterou řidič nemusí vidět.

Černá skříňka

Speciální zařízení, které bude zapisovat veškerá data o vozidle. Pomůže tak hlavně při vyšetřování nehody, jelikož bude zaznamenána samotný rychlost, intenzita brzdění i další fakta která souvisejí s nehodou.

Signalizace prudkého brzdění

Jedna z povinných novinek, kterou už řada dnešních aut také obsahuje. Stačí prudce zabrzdit a buď se automaticky spustí „varovky“ neboli výstražní blinkry, nebo může začít blikat brzdové světlo.

Dechové analyzátory

Zatím se má jednat pouze o takzvanou přípravu a o povinných alkohol testerech se zatím neuvažuje. Už samotná příprava na samotnou bezproblémovou instalaci dává tušit, co EU zavede za pár let.

Omezovač rychlostí

Má se jednat o inteligentní omezovač rychlosti, který pomocí dat z GPS a mapových podkladů řidiče nejenom upozorní na překročení, ale dokonce může rychlost sám upravit na správnou. Velmi kontroverzní prvek povinné výbavy.

Systém udržení v jízdním pruhu

Nepůjde jenom o signalizaci, která má řidiče upozornit, že opouští jízdní pruh. Má se jednat o aktivní asistent, který v případě vyjetí z pruhů upraví jízdní dráhu vozu tak, aby se auto vrátilo, kam má.

Systém nouzového brzdění

V podstatě jde o automatický brzdový systém. Na základě vyhodnocení dat různých senzorů může auto zcela samo začít brzdit, aby odvrátilo případnou srážku s jiným vozem, chodcem nebo překážkou.

Bezpečnost pro chodce

Karoserie vozu musí být v takovém provedení, aby se v případě středu s chodcem co nejvíce minimalizovala rizika poškození jeho hlavy. Testy NCAP budou následně dobrým ukazatelem toho, komu se to povedlo nejlépe.

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články