Evropská unie zakáže přesně za 6 měsíců spalovací motory. Běžní lidé tomu doteď nevěří, o svá auta nenávratně přijdou?

Běžní lidé budou stále věřit tomu, že se o ně někdo postará. To se jistě stane, ale ne tak, jak by si veřejnost přála.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nedávná zpráva ohledně produkce a prodeje elektromobilů značky VW ukázala, že o automobily s tímto typem pohonu není zájem. Nejde o nějaké spekulace, jsou to fakta. Automobilka ruší výrobu či ji omezuje, elektrická auta se prostě neprodávají tak, jak by měla. Nebo spíše jak by si výrobci v tuto chvíli přáli. Já sám bych si elektrický automobil nekoupil, neříkám nikdy, ale určitě ne v tuto chvíli. Důvod je jednoduchý. Potřebuji se přepravovat z místa A do místa B, to samozřejmě ano. Ale koncepce elektrické mobility neodpovídá mým potřebám.

EV auta nemají stále takový dojezd jako ta s klasickými motory

Chci mnohem vyšší dojezd než elektromobily nabízejí. Nechci platit absurdní cenu za auto, které nedojede tak daleko, jak chci. Určitě mi nevyhovuje to, že bych musel hledat dobíjecí stanice a pak čekat, než se auto nabije. Načerpat benzín nebo naftu na klasické pumpě je pro mě samozřejmě lepší. Jinak řečeno to znamená, že pokud by se některé z těchto parametrů změnily, o autě na elektřinu bych klidně uvažoval. A nutně to nemusí být všechny parametry, které jsem tady vyjmenoval. Ani u aut se spalovacími motorem neexistuje ideální kompromis.

iZdroj fotografie: Tesla

Buď má auto nízkou spotřebu, nebo je rychlé a dynamické. Buď má velký kufr, nebo vypadá hezky. Elektromobil ale zatím mým pohledem neumí nic. Stále víc a víc narážím na různé články a testy, které elektrická auta protežují. Někteří motorističtí novináři nedokázali odolat tlaku automobilek a začali elektrická auta velebit. Sám mohu ze své pozice motoristického žurnalisty říct, že takový pohled je zkreslený. Totiž 99 % automobilových pisálků zcela ignoruje, kolik jsou náklady na pořízení auta. Mají auto půjčené, tak neřeší, že by ho měli platit. A k penězům vydaným za palivo? Obvykle jde o rozpočet redakce, ne o vlastní kapsu.

„Zaparkoval jsem podél elektromobilu, ten začal hořet.“ Neuhádnete značku a model, ani jak dopadl chudák, který zaparkoval vedle

Je pak těžké hodnotit automobil skutečně objektivně. Elektrická auta možná nejsou špatná do města. Nebo naopak. Jistě jsou výtečná do města. A já jsem jejich příznivcem v metropoli. Jsem rád za každý gram CO2, který se nedostane do ovzduší. Ovšem na dálkových trasách nemají elektrická auta smysl. Pokud si vzpomenu, jak jsem byl letos se svým naftovým kombi na zimní dovolené v Alpách, tak s elektromobilem bych stejnou cestu absolvovat nechtěl. Toto zamyšlení ale nemá být o tom, jak jsou či nejsou elektrická auta užitečná a efektivní.

Jet v zimě na dovolenou do hor, to si jeden typ pohonu rozmyslí

Za mne: ať ukáže trh a zájem zákazníků. Zamýšlím se ale nad tím, jak na jednu stranu panuje určitá nevole s přijetím elektromobility. Ovšem na druhé straně s tím nikdo nic nedělá. Vidím paralelu v podobné „kauze“, a to v omezení držení střelných zbraní. Dlouho dopředu EU avizovala, že bude zákaz držení střelných zbraní. Nebýt v ČR jedné jediné skupiny, tak by došlo k omezení této základní lidské svobody i u nás. Lidi sice remcali, ale nedělal nikdo nic. Pouze skupina nadšenců intenzivně pracovala, sháněla podpisy, edukovala politiky.

iZdroj fotografie: iStock

Nakonec došlo k tomu, že u nás tento nesmyslný evropský předpis nebyl akceptován. A my můžeme, po zvládnutí velmi náročných podmínek, dál držet a nosit střelné zbraně. Jinde v Evropě ne. Jde mi o to, že nebýt pana Černého a spol., tak jsme byli eurounijní mašinerií převálcováni. Trvalo to rok, práce Ligy Libe byla jistě zásadní, obrovská a nakonec úspěšná. U aut je situace podobná. EU zakázala auta se spalovacími motory. Bez ohledu na to, že jde o holý nesmysl v rámci ekologie.

Běžní občané s tím nesouhlasí. Mluví se o tom v hospodách u piva, doma u televize, ale tím to končí. Není tu žádná „liga za spalovací motory“, která by tak vehementně bojovala s tím nesmyslem. Že by šlo o boj s větrnými mlýny? O předem prohraný zápas? Možná, ale kdyby si tohle řekli i nadšenci do zbraní a rovnou stáhli ocasy, boj by předem prohráli. A oni naopak vyhráli.

Pokud se neozveme, zákaz aut skutečně za pár let nastane

Pokud se někdo neobjeví, nezačne jednat, tak jedno je jisté. Dříve či později k zákazu aut se spalovacími motory dojde. A lidi nebudou do poslední chvíle věřit. Stále si budou myslet, že jich se to netýká. V médiích budou titulky ve stylu „Za 6 měsíců dojde k zákazu aut“ a občané to stále nebudou chápat. Už bude pozdě. Je to ale skutečně jednoduché. Stačí se opět podívat na „zbraňové předpisy“.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pouze u nás je systém nastaven tak, že běžný občan může nosit střelnou zbraň. V jiných zemích EU začaly platit předpisy EU a je problém tam vlastnit i zavírací nožík. S auty to bude opravdu stejné, pokud se včas nezačnou skutečně ozývat revoltující hlasy v masivních počtech. Začít ale musí každý u sebe, najde se nějaký vůdce? Jinak jednou den, kdy běžní lidé přijdou o svá auta, skutečně nastane.

Koupíte si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články