Brusel vám skrze EURO 7 zdraží i brzdové kotouče, poděkujte EU. O kolik vlastně budete muset zaplatit více?

Mílovými krok se blížící norma EURO 7 nutí výrobce komponentů, aby změnili technologie v zájmu snížení emisí. Problém je, že to nebude zadarmo. A platit bude nakonec zákazník, pochopitelně.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nastupující norma Euro 7 zahrnuje krom snížení škodlivosti výfukových plynů i požadavek na omezení emisí dalších škodlivých látek, jakými jsou například i prach vytvářený brzdovými kotouči nebo mikročástice vzniklé otěrem pneumatik. Výrobcům zbývá jen několik let na to, aby se přizpůsobili změnám. Což představuje pro průmysl značnou výzvu, zejména pokud jde o implementaci nových výrobních procesů. Pojďme se raději na ty lapače prachu podívat společně.

Nová technologie brzdových kotoučů pro snížení emisí

Společnost HPL Technologies je známá svým vývojem „lakování” laserem nazvaným Wecodur, který dokáže snížit tvorbu jemného brzdového prachu až o 90 procent. Tento inovativní proces znamená, že brzdové kotouče se téměř neopotřebují, což ale vyžaduje speciální podklad přizpůsobený tomuto povlaku. Po potažení je kotouč vyleštěn, ochráněn standardní antikorozní ochranou a připraven k montáži do vozidla bez jakýchkoliv konstrukčních úprav.

Podle nových směrnic budou mít auta povoleno emitovat méně než sedm miligramů jemného brzdového prachu na kilometr v cyklu 8:33 AMP, což se týká částic PM10 (průměr menší než deset mikrometrů). Tyto předpisy budou sice platné až za několik let, nicméně výrobcům zbývá velmi málo času na to, aby provedli významné změny. Pokud návrh zákona Evropské komise skutečně vstoupí v platnost v červenci 2025, bude toto odvětví mít velmi omezený prostor pro přizpůsobení.

EU přistižena při lhaní, náklady na Euro 7 budou u každého auta 10x vyšší, než Brusel tvrdil. Jak typické. A zaplatíme to my

V tomto odvětví však není HPL Technologies jediným dodavatelem. Ostatní společnosti také usilují o vývoj výrobních metod, které budou splňovat budoucí předpisy EU. Jednou z těchto společností je i Trumpf, která využívá metodu vysokorychlostního laserového plátování. Magazín Automobilwoche navíc uvádí, že výrobci brzdových kotoučů budou mít k dispozici další možnost. Jedná se o pasivní filtr prachových částic pro brzdy s rounem z kovových vláken. Pokud je tento filtr namontován na brzdovém třmenu, dokáže zachytit emise přímo u brzdy.

EURO 7 povede i v této oblasti k navýšení ceny

Podle informací od společnosti HPL Technologies se očekává, že produkt bude pravděpodobně jen lehce dražší. Přesné navýšení závisí na velikosti a typu brzdových kotoučů. Cena se bude samozřejmě lišit mezi malým osobním vozem a výkonným sportovním vozem. Podle HPL Technologies se očekává, že navýšení se pohybuje maximálně do 70 EUR ve srovnání s aktuálně nabízenými produkty.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Abyste mne špatně nechápali: rozumím tomu, že na oltář ekologie je potřeba položit i finanční oběti, nové technologie bývají zkrátka dražší. Čemu už rozumím méně (a zdaleka nejen já) je to, proč jsou tyto nové technologie v balíčku, jehož aplikaci pro nereálnost a finanční náročnost vzdalo mnoho výrobců rovnou – zejména potom, co v roce 2035 skončí spalovací motory jako takové. Pak norma EURO 7 opravdu pro mnohé nedává ekonomický smysl.

Jak to vidíte vy? Není to nakonec tak, že EU spíše bojuje proti „svým” firmám a společnostem, místo toho aby je chránila? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkue

Jak vnímáte postup úředníků EU proti automobilkám vy?

Zdroj: WECODUR
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články