EU změnila pravidla ojetých pneumatik, řidiči už nervózně kontrolují svá auta. Velký legislativní přešlap, už 42 dnů máme utrum

Snahy Evropské unie o co nejvíce ekologické prostředí jsou možná chvályhodné, ale nic by se nemělo přehánět. I když zrovna omezení nákupu nových pneumatik není špatný nápad.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Myslím, že se vcelku shodneme na tom, že mnohá z nařízení Evropské unie ve směru k motoristům (stejně jako třeba k výrobcům automobilů, zkrátka všem, kteří se nějak pohybují ve světě aut) bývají začasto a velmi mírně řečeno nesmyslná, nedotažená a odtržená od reality. A jejich implementací do zaběhlých procesů se docílí maximálně většího chaosu než čehokoli jiného? Nejsem si jist, z jaké kategorie je to zcela čerstvé, týkající se ojetých pneumatik a jejich vlastností, ale každopádně se na něj pojďme podívat společně.

Pneumatiky nové stejné jako ojeté? Možná se dočkáme

Jak totiž uvádí nařízení č. R117-04, účinné od 1. července 2024, hlavním cílem jeho vzniku je, cituji: „Zvýšit bezpečnost silničního provozu a řešit problémy životního prostředí a zároveň chránit kupní sílu evropských motoristů.“ Co dodat? To je tak neuvěřitelně vágní a obecná formulace, že bych se za ni popravdě styděl já, pokud bych ji měl publikovat v okresním plátku typu Pelhřimovského běžce. A nikoli v oficiálních materiálech Evropské unie.

O tom, jestli nastartujeme naše auto, bude rozhodovat Evropská unie. To není vtip, ale smutná pravda

iZdroj fotografie: Edda Dietrich / Creative Commons / CC-BY-SA

Pokud se ovšem povzneseme nad fráze a klišé, začne to být zajímavé. Čtěme totiž dále: Nové nařízení zavádí přísný zákonný test určený ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu. A sice tím, že podporuje používání spolehlivých pneumatik, dokud nedosáhnou zákonné hloubky dezénu 1,6 mm. Podle studie od výrobce pneu Michelin je 50 % pneumatik vyřazeno před dosažením hloubky dezénu 3 mm, což má za následek předčasné vyřazení 400 milionů pneumatik po celém světě ročně.

Hranice 1,6 mm jako test pro chování ojetých pneumatik

Jinými slovy, jde o to, aby se pneu chovaly stejně – ať už nové, nebo ojeté na zákonnou hranici 1,6 mm. Jedním z klíčových aspektů předpisu je přitom test brzdění na mokru. Který hodnotí vzdálenost potřebnou pro zpomalení vozidla z 80 na 20 km/h na standardní vozovce s 1 mm vody. Tento test spolu s parametry, jako je koeficient přilnavosti vozovky a okolní teplota, zajišťuje, že pneumatiky splňují bezpečnostní prahy pro nové pneumatiky a simulují extrémní podmínky na vozovce, s nimiž se mohou motoristé setkat.

Kolik let můžete jezdit na stejných pneumatikách? Někteří řidiči vůbec nemají tušení o jejich životnosti

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Francouzský gigant v reakci na toto nařízení EU plánuje navrhovat pneumatiky, které si zachovávají výkon od první do poslední míle. Zdůrazňuje přitom, že opotřebená pneumatika Michelin, navržená tak, aby si udržela svůj výkon v průběhu času, může brzdit na mokrém povrchu v průměru o 3,4 metru dříve. Tento zásadní rozdíl, odpovídající přibližně délce jednoho vozu, může v nouzových situacích zachránit život. A současně se ušetří peněženka, neb se zkrátka nebude muset tak často měnit za nové pneu.

Zajímavé chování v době, kdy všichni nutí všechny nakupovat

Nutno podotknout, že snaha Michelinu je minimálně sympatická tím, jak se snaží nechat výrobek „v oběhu“ co nejdelší dobu. A nenutí majitele automobilů ke koupi nových pneumatik, pokud dokáže díky novým technologiím a směsím pneumatik udržet jejich parametry na podobné úrovni, jako když byly nové. I když budou mít za sebou desítky tisíc kilometrů a hloubky vzorku se budou blížit oné kritické hodnotě 1,6 mm. Jak to vidíte vy, bude to vůbec schůdné a proveditelné?

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články