EU nemilosrdně zakročí a řidiči přijdou hromadně o svá auta. Hrozí to všem lidem, kteří mají vůz vyrobený před tímto rokem

Auta u nás stárnou, a to se jistě nelíbí Evropské unii. Nejde ale o věk ani o technický stav, jde o protekci elektromobilů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Některé věci tím, jak stárnou, získávají na hodnotě. V krátkodobém horizontu třeba sýry, z dlouhodobějšího hlediska vína či prémiové destiláty zrající v dubových sudech. Pro automobily to platí spíše výjimečně, lze hovořit o veteránech, autech po mrtvých celebritách a podobně. Jinak auta obecně tak, jak stárnou, ztrácejí na hodnotě. Tedy ta auta, o která se nikdo nestará a chátrají po technické stránce.

Neopouštěj staré věci pro nové, pravdivě hlásá jeden song

Nikdo netvrdí, že málo jeté Porsche 911 997 po prvním majiteli a s 50 tisíci kilometry na tachometru klesá na ceně. Naopak. Je faktem, doloženým statistikou, že automobilový park v Česku stárne. A to i když počet vozidel stále roste. Počet osobních automobilů na českých silnicích loni stoupl o 172 000 na celkových 6,598 milionu vozů. Tento růst však nese s sebou i nepříjemnou realitu – průměrný věk vozidel neustále stoupá.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jeremy from Sydney / Creative Commons / CC-BY-SA

Jinak řečeno, auta u nás stárnou. Podle údajů Svazu dovozců automobilů se průměrné stáří automobilů zvýšilo o 0,28 roku na 16,21 roku. Podle mluvčího svazu Petra Horáka průměrný věk automobilů na českých silnicích patří k nejvyšším v Evropě. Jde o zrychlující fenomén posledních let, tempo stárnutí se v posledních letech ještě zrychlilo. Podle statistik zejména v období pandemie covidu-19 v letech 2020 a 2021.

Kupování ojetiny - 8 chyb

8 nejčastějších chyb při koupi ojetiny, na kterých bazary vydělávají

Nicméně existují určité indikace naznačující, že se tento trend možná začíná obracet. Jedním z těchto ukazatelů je rozdíl mezi počtem registrovaných nových automobilů a počtem dovezených ojetých vozů. V loňském roce byl tento rozdíl ve prospěch nových automobilů nejvyšší od roku 2019, což naznačuje možný posun k nákupu nových vozů namísto ojetin. Dostupnost nových vozů na trhu a zvýhodněné ceny od některých výrobců mohou hrát v tomto trendu klíčovou roli.

Vyšší věk není problém, pokud jsou auta v dobrém stavu

Je zde stagnující průměrné stáří dovezených vozů kolem 10,5 roku. V čem je problém? Podle mluvčího Horáka se rychlejší obměna vozového parku a snížení průměrného věku automobilů nepotkává s dostatečnou podporou ze strany státu. To je ale obvyklé v jiných zemích s mladším vozovým parkem. Nejstarší kategorií vozidel v Česku zůstávají motocykly, jejichž průměrný věk činí téměř 34,5 roku. Počet motocyklů se loni zvýšil o 38 000 na celkových 1,326 milionu.

iZdroj fotografie: S vědomím Automobil San Marco

Naopak nejmladší kategorií jsou dodávky s průměrným věkem 14,6 roku. A v čem je vyšší věk aut problematický v evropském kontextu? EU se nechává opakovaně slyšet, že chce zatočit se starými a nepoužitelnými auty. Jde podle mne o kamufláž, která má dostat ze silnic spalovací auta. A ušlapat cestičku elektromobilům. Avšak ve jménu bezpečnosti a modernizace budou stará auta eliminována. Dříve či později o ně běžní řidiči jistě přijdou, nebude jiná šance než si koupit elektrický vůz. A to, že u nás je vyšší průměrný věk aut, zvrácené ideologii o škodlivých autech se spalovacími motory jen nahrává.

Jak máte staré auto?

Zdroj: ČTK
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články