EU nemilosrdně zakročí a řidiči přijdou hromadně o svá auta. Hrozí to všem lidem, kteří mají vůz vyrobený před tímto rokem

Auta u nás stárnou, a to se jistě nelíbí Evropské unii. Nejde ale o věk ani o technický stav, jde o protekci elektromobilů.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Některé věci tím, jak stárnou, získávají na hodnotě. V krátkodobém horizontu třeba sýry, z dlouhodobějšího hlediska vína či prémiové destiláty zrající v dubových sudech. Pro automobily to platí spíše výjimečně, lze hovořit o veteránech, autech po mrtvých celebritách a podobně. Jinak auta obecně tak, jak stárnou, ztrácejí na hodnotě. Tedy ta auta, o která se nikdo nestará a chátrají po technické stránce.

Neopouštěj staré věci pro nové, pravdivě hlásá jeden song

Nikdo netvrdí, že málo jeté Porsche 911 997 po prvním majiteli a s 50 tisíci kilometry na tachometru klesá na ceně. Naopak. Je faktem, doloženým statistikou, že automobilový park v Česku stárne. A to i když počet vozidel stále roste. Počet osobních automobilů na českých silnicích loni stoupl o 172 000 na celkových 6,598 milionu vozů. Tento růst však nese s sebou i nepříjemnou realitu – průměrný věk vozidel neustále stoupá.

iZdroj fotografie: Jeremy from Sydney / Creative Commons / CC-BY-SA

Jinak řečeno, auta u nás stárnou. Podle údajů Svazu dovozců automobilů se průměrné stáří automobilů zvýšilo o 0,28 roku na 16,21 roku. Podle mluvčího svazu Petra Horáka průměrný věk automobilů na českých silnicích patří k nejvyšším v Evropě. Jde o zrychlující fenomén posledních let, tempo stárnutí se v posledních letech ještě zrychlilo. Podle statistik zejména v období pandemie covidu-19 v letech 2020 a 2021.

Kupování ojetiny - 8 chyb

8 nejčastějších chyb při koupi ojetiny, na kterých bazary vydělávají

Nicméně existují určité indikace naznačující, že se tento trend možná začíná obracet. Jedním z těchto ukazatelů je rozdíl mezi počtem registrovaných nových automobilů a počtem dovezených ojetých vozů. V loňském roce byl tento rozdíl ve prospěch nových automobilů nejvyšší od roku 2019, což naznačuje možný posun k nákupu nových vozů namísto ojetin. Dostupnost nových vozů na trhu a zvýhodněné ceny od některých výrobců mohou hrát v tomto trendu klíčovou roli.

Vyšší věk není problém, pokud jsou auta v dobrém stavu

Je zde stagnující průměrné stáří dovezených vozů kolem 10,5 roku. V čem je problém? Podle mluvčího Horáka se rychlejší obměna vozového parku a snížení průměrného věku automobilů nepotkává s dostatečnou podporou ze strany státu. To je ale obvyklé v jiných zemích s mladším vozovým parkem. Nejstarší kategorií vozidel v Česku zůstávají motocykly, jejichž průměrný věk činí téměř 34,5 roku. Počet motocyklů se loni zvýšil o 38 000 na celkových 1,326 milionu.

iZdroj fotografie: S vědomím Automobil San Marco

Naopak nejmladší kategorií jsou dodávky s průměrným věkem 14,6 roku. A v čem je vyšší věk aut problematický v evropském kontextu? EU se nechává opakovaně slyšet, že chce zatočit se starými a nepoužitelnými auty. Jde podle mne o kamufláž, která má dostat ze silnic spalovací auta. A ušlapat cestičku elektromobilům. Avšak ve jménu bezpečnosti a modernizace budou stará auta eliminována. Dříve či později o ně běžní řidiči jistě přijdou, nebude jiná šance než si koupit elektrický vůz. A to, že u nás je vyšší průměrný věk aut, zvrácené ideologii o škodlivých autech se spalovacími motory jen nahrává.

Jak máte staré auto?

Zdroj: ČTK
Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články