EU ztratila kontakt s realitou: Chce zpětně proclít a zdanit čínská auta. Majitelé zuří, protože se nedoplatí

Evropská unie by se měla především „chytnout za nos“ a přestat obviňovat všechny kolem sebe z vlastního neúspěchu. Dotace na automobily navíc na věci nic nezmění.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Není to tak dávno, co jsme na těchto stránkách popisovali „výlet“ evropských komisařů do Číny za účelem zjišťování, jestli čínské automobily nejsou nějakým způsobem dotovány čínskou vládou. Již tehdy jsem se neudržel a dovolil si jemně ironický komentář v tom smyslu, že se možná mohly ušetřit peníze evropských daňových poplatníků. A komisaři se mohli zeptat kohokoli z branže. Uslyšeli by, tuším, ve vzácné shodě to stejné: ano, jsou dotované. Stejně jako ty evropské. Výsledek? Možná nás čekají těžké časy. Pojďme se na to podívat společně.

Dotacemi „proslulá“ EU někoho kritizuje za dotace? Komické

Ona totiž sama o sobě je celá ta věc postavena poněkud chybně. A speciálně Evropská unie by, co se dotací týče, měla být velmi mírně řečeno zticha. Neb možná není na planetě druhé instituce, která by svým neuváženým rozdělováním dotací způsobila tolik nesvárů a škody jako právě Evropská unie. A Brusel náhle „vytáhne do boje“ proti čínským dotacím na automobily? To je přece komické. Mnoho evropských firem (automobilky v to samozřejmě čítaje také) užívá daňových výhod, subvencí a pobídek. Ze strany EU. A to je v pořádku?

A je to tady: Vyšetřovatelé letí do Pekingu zjistit, proč jsou čínská auta tak levná. To se mohli klidně zeptat i nás

Samozřejmě, že není. Milí bruselští: nelze na jedné straně někoho kárat a zvedat nad ním významně obočí a na druhé straně dotovat různé zájmové skupiny Evropy, od zemědělců po stavaře, a tvářit se, že v tomto případě je to v pořádku. Ne, není. Navíc: kdybyste svými neuváženými kroky a de facto řízenou likvidací evropského automotivu nenapáchali tolik škody, nemuseli jste nyní onen požár hasit tím, že vytáhnete do boje proti čínským automobilkám. Ony ty evropské by si s tím poradily samy, nebýt vás.

Čína si celou EU „namaže na chleba“, kdykoli bude chtít

Jsou to možná ostrá slova, nicméně opravdu nemohu jinak. Považuji celé tohle tak trochu divadlo za zcela zbytečné, navíc dosti bezzubé. A s jen malou dávkou sarkasmu i jako „s křížkem po funuse“. Čína se vám tak maximálně vysměje, protože má celou Evropskou unii velmi solidně v hrsti, prvním kouskem oblečení počínaje a posledním telefonem konče. A jejich automobilky, jedoucí momentálně na plný plyn, co se inovací týče, se budou smát ještě hodně dlouho. Dodatečná cla z EU? Chceme je vidět.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Přesto, jak píše mj. magazín Automotive News, komise uvedla, že již od 7. března 2024 zahájila celní registraci čínských dovozů elektromobilů, což znamená, že od tohoto okamžiku mohou být zasaženy zpětnými cly, pokud obchodní vyšetřování EU později dospěje k závěru, že dostávají nespravedlivé dotace. Čínská obchodní komora při EU uvedla, že je tímto krokem zklamána a že nárůst dovozu odráží rostoucí evropskou poptávku po elektrických vozidlech.

Zvýšení o 11 % jako důkaz „kritických okolností“

Komise uvedla, že vývoz z Číny představoval „kritické okolnosti“ prostřednictvím „masivního dovozu v relativně krátké době“. Od října 2023 do ledna 2024 došlo k 177 839 dovozům, což představuje 11procentní nárůst oproti období šetření od října 2022 do září 2023. Moment. Z toho, že došlo za rok ke zvýšení o 11 % na automotive trhu, kde (shodou okolností) došlo k představení nových modelů z Číny, komise EU usuzuje na kritické okolnosti? Nazval bych to spíše kritickou absencí soudnosti.

iZdroj fotografie: BYD

Je přece zcela pochopitelné, že když si budujete nějaký trh a začnete na něm konečně pořádně prodávat, ať už z důvodu připravenosti toho trhu, nebo připravenosti vašich výrobků, tak čísla „vyletí“ výrazně více než o několik málo procent. To si dámy a pánové z Bruselu neráčí uvědomit? Zřejmě nikoli. To totiž ještě není všechno: „Pokud bude čínský dovoz pokračovat současným tempem, mohou výrobci automobilů v EU čelit klesajícímu prodeji a snížené úrovni výroby. To by mohlo negativně ovlivnit zaměstnanost a celkovou produkci odborových výrobců,“ uvedla komise.

Jestli někdo může za stav Evropy, je to jedině Evropská unie

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Ale kdeže. Negativně ovlivnit zaměstnanost a celkovou výkonnost Evropy, která je na automotivu nemálo závislá, může vaše zpackaná norma EURO 7 v kombinaci se zákazem spalovacích motorů v roce 2035 a dalšími, většími či menšími komplikacemi, kterými výrobce automobilů na starém kontinentu „obšťastňujete“ minimálně posledních 10 let. Tady máte výsledek. Čínu za dveřmi a Evropu v rozkladu. Ale ta Čína, ta Čína za to nemůže, milí úředníci. Ani elektromobily, ani dotacemi, ani ničím jiným. Tak už to jednou konečně pochopte. A koukejte s tím něco rychle udělat.

Také myslíte, že za situaci v Evropě je odpovědná především EU a nikdo jiný?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články