Když se německá automobilka rozhodne dát „rychlostní stupně” do automatické převodovky, může to dopadnout celkem zajímavě. Zejména když se přitom inspiruje od Korejců.
Když jsem si pročítal tiskovou zprávu k tomuto článku, měl jsem obvyklý problém, jenž u mne vyvstane pokaždé, když se dostanu k nějaké podobně absurdní zprávě: totiž abych nevyprskl smíchy kávu na monitor. Můj milovaný iMac totiž za nesmyslné nápady, které s sebou dnešní, poněkud převrácená doba na ruby, přináší, opravdu nemůže. Jak jsem si to celé ale četl, chtě nechtě jsem alespoň v něčem mnichovského patrona začínal chápat. Jestli bych si to koupil? To je věc druhá. Pojďme se na to podívat společně.
Rozhodování o „M” modelech je v době elektrické nelehkou záležitostí
Jak se totiž říká, není ohně bez kouře, stejně jako (poněkud jinak míněno) „tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne”. Když tedy pominu ten fakt, že netuším, s čím jiným by měla hospodyně kdysi chodit pro vodu, než se džbánem, tak přeneseno na dnešní „elektrodobu” jsme se dostali do sitauce, že moderní elektromobily se od klasických automobilů začaly v některých aspektech lišit natolik, až to asi ani jejich výrobcům není sympatické.
A teď se vžijte do situace, že sedíte v nejvyšších patrech BMW M Motorsport, kolem na zdech visí plakáty s ikonami typu M3 E30, M3 E46 CSL nebo M5 E39. A vy přesto jasné víte, že tato doba se již nikdy nevrátí, že jen o několik pater níže (případně v kanceláři někde vedle vás) sedí někdo, kdo je zdopovědný za celkové emise CO2 celého koncernu a jejich raport do Bruselu. A zkrátka se musí (MUSÍ) vejít do čísel, která mu předepsal Brusel. Jinak budete za každé auto platit opravdu nehoráznou „pálku” navíc.
Inspirace od Hyundai? Mein Gott
To nechcete. Ani nemůžete. Máte svoje místo a svůj plat rádi, ale nic není navždy a neměnné, správní a dozorčí rada umí velmi rychle měnit zasedací pořádky a mohlo by se lehce stát, že za rok budete muset prodat cosi z vaší garáže. Čili vás plně chápu. Chápu vás v rozhodnutí, že zuřivost a dravost všech opravdových „M” modelů (X5 M50d s dovolením vynechám) budete muset nějak přenést do moderní elektrodoby. A uděláte to tak, že necháte „dodělat fake rychlostní stupně do podobně fake převodovky”.
Na první, druhý i desátý poslech to zní příšerně, a ono to také příšerné je. Mentálně, technicky, lidsky, jakkoli. Jenže: takové Hyundai Ioniq N, což bylo ještě nedávno auto pod vaší rozlišovací schopností, má přesně tohle zabudované. Jděte a projeďte se s tím. Funguje to, a co více, funguje to na lidi. Chcete, aby vám Hyundai přetahoval klienty? Už vidím ten titulek v Bildu a Der Spiegelu: „BMW se musí sklonit před technickým řešením od Hyundai”. Ne, ani to nechcete.
Šéf „M” divize BMW vysvětluje nutnost „řazení” u elektromobilu
A evidentně to nechce ani šéf M Motorsport Franka van Meel, který v rozhovoru pro britský Top Gear uvedl, že „Řazení je velmi emotivní záležitostí. Ve skutečnosti je nezbytné, zejména pokud jde o zpětnou vazbu od řidičů”.
A pokračuje: „Z čistě technického hlediska si moderní elektromobily vystačí s jednostupňovou převodovkou. Pokud mají být pokryty extrémně velké rozsahy otáček, používají někteří výrobci také převodovku se dvěma rychlostními stupni. Ale ani zde nemá řidič přímý vliv na volbu převodového stupně”, vysvětluje van Meel v rozhovoru pro britský časopis „Top Gear“. A ještě zajímavější je jeho reakce na zmíněný Hyundai Ioniq 5N:
„Hyundai se nám líbí”. Opravdu tohle zaznělo od šéfa BMW M?
„Líbí se mi, jak přemýšlí – to je způsob, jakým přemýšlíme i my,“ řekl Frank. „Potřebujete mít v autě zpětnou vazbu. Pokud jste na trati, nemáte čas dívat se na tachometr nebo tachometr. Pokud závodíte, pokud si uděláte čas podívat se na svůj displej, předjedou vás dvě auta. Takže to, co chcete mít, je způsob, jak zjistit, jaký máte zařazený rychlostní stupeň, způsob, jak „cítit“ otáčky. A to jde jedině přes simulované rychlosti a rychlostní páku”.
„V čistém elektromobilu s jedním převodem, bez zvuku a bez emocí nevíte, jestli jedete 125, 150 nebo cokoli jiného. Na to potřebujete řešení. Musíte najít spojení s mozkem řidiče, aniž by vás nutili dívat se na tachometr. Takže si myslím, že to, co Hyundai udělal s emulací převodovky a zvukem – což je vlastně to, na čem už pracujeme – je správná cesta. Něco takového potřebujeme v našich rychlých výkonných autech.“
Jedno „pět-enko” jsem shodou okolností potkal včera na parkovišti. Popré v životě, tváří v tvář, a musím potvrdit slova Dirka Häckera – šéf vývoje BMW M. Který poznamenal, že ačkoli je Ioniq 5 N stylizovaný tak, aby vypadal jako sportovní hot hatch, ve skutečnosti je výškou a hmotností crossover SUV. Ale přesto souhlasil, že je to „velmi zajímavé“ auto. Souhlasím i já. To auto vypadý naživo zajímavě, široce rozkročené, na 21” kolech a se sportovními doplňky dává najevo jedno: tohle nejezdí pomalu. Přikládám v galerii k článku.
Za 1 799 000 korun získáte auto s pohonem všech kol, schopné akcelerace z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, s maximálním výkonem 650 koní a točivým momentem 740 Nm, „maximálkou” 260 km/h a na (patřičně výkonné) nabíječce schopné dobití z 10 na 80% za 18 minut. A s odladěním od Rudolfa Biedermanna. Jestli to je konkurence pro nové „sporťáky” od Audi, BMW a spol.? O tom zřejmě není diskuse.
Top inženýr přes podvozky u BMW ve službách Hyundai
Na otázku ohledně přidání simulovaného řazení do budoucích vozů M bez převodovky Van Meel odpověděl: „Pracujeme na tom již několik let a myslím, že k tomuto problému máme několik velmi zajímavých přístupů.“ Aha. Tak to bychom měli. Pojďme si to shrnout: BMW se inspiruje v technických řešeních od korejského výrobce, který před 30 lety zřejmě nevěděl, kde je Nürburgring. Dnes tam jeho auta krouží takřka non stop a ladí podvozky. A ukazují přitom BMW ukazují cestu, jak „dát rychlosti do elektromobilu.”
Mein Gott podruhé. A mimochodem, víte, kdo je šéfem N divize u Hyundai? Je to již zmíněný Rudolf Biedermann. Tentýž Biedermann, který před deseti lety odešel – ano, od BMW. Co k tomu dodat? Mein Gott. Potřetí.