Vysmívá se elektromobilům, jezdí téměř zadarmo: Ikonické auto se spalovacím motorem za 329 000 Kč je králem své třídy

Ve světle tohoto automobilu přestávají všechny elektromobily dávat smysl. Úsporný provoz, kompaktní rozměry, praktický interiér. A mimořádně výhodná pořizovací cena jako bonus.

i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

V době, kdy jsme ze všech stran masírováni pomalu „nutností“ přechodu na elektromobilitu (jinak vám zítra zavolá Greta, pozítří zahyne lední medvěd kvůli vašemu autu a popozítří vám přiletí domluvit sama Ursula von den Layenová; privátním tryskáčem Evropské unie, pochopitelně), se mnozí z nás ptají, jestli vůbec máme ještě nějakou alternativu. Jestli musíme. Nebo nemusíme. Pokud nechceme. Zdá se, že ještě nějaká naděje by tu byla. Pojďme se na jednu takovou podívat společně.

„Chci nové, levné, úsporné auto a nechci nic řešit“

Zadání je přitom jasné: „Chci nové auto, chci záruku a pokud možno dlouhou, nechci se první roky vůbec starat o servis, cenu kolem 350 tisíc a hodně rozumnou splátku ‚operáku‘. A taky chci spotřebu pod 5 litrů na 100. Jo, a občas povezu děti.“ Takto napsáno mi to nedávno poslal můj dlouholetý kamarád (přepisuji téměř doslova, jen jsem vynechal jeho klasické oslovení, kterým mne oslovuje již od střední školy. Z důvodů, které jistě moji čtenáři pochopí, jej zde nemohu publikovat).

iZdroj fotografie: FIAT

Tato lidová auta neztratí ani 1 Kč na hodnotě. Jde o cenové držáky, neprodávejte, pokud je máte

Popravdě, jakkoli jsem byl připraven mu v první chvíli nabídnout Dobló od Fiatu, které je posledním modelem s dieselem pod kapotou a je k tomu navýsost praktické, nakonec jsem zvednul telefon. „Hele, a co když to bude malé auto. Sneseš to?“ – „Jak malé?“ – „No hodně malé. Ale čtyři odveze, a ve dvou bych v něm jel klidně do Chorvatska.“ – „Jo, to snesu. Stejně jezdím sám, nebo maximálně s Denisou.“ Která, jak jsem je tuhle naposledy pohromadě viděl, má asi „40 kilogramů s postelí i klíčema“. V tom tedy také problém nebude.

Auta z posledních let výroby bývají nejlepší volbou

Tak mu zavolám ještě jednou, zhruba za deset minut: „Hele, víš co? Jdi do Pandy. Tahle aktuálně končí, nová bude sice celkem cool, ale nebude stát tyhle prachy, to rozhodně ne. A podruhý, je dost možný, že tě donutí do elektriky.“ – „Brrr. Ani omylem.“ Musel jsem souhlasit. A přidal jsem argument, který přidávám poměrně často: „A navíc: auta z posledních let výroby jsou nejlepší. Mají všechno dokonale vychytané, všechny průšvihy, co se za ty roky ukázaly, se opravily přímo ve výrobě. Ideální stav. To chceš.“

iZdroj fotografie: FIAT

Prodám Fiat Panda 4×4: Mimořádný projekt v hodnotě 528 881 Kč. Až uvidíte, pochopíte

Kamarád byl pro. A jak jsem tak nad tím uvažoval, udělal bych to klidně i já pro sebe. A jestli ještě tápete, fotky v galerii vám myslím celkem jasně ukazují, kam směřovaly moje další myšlenky. K Pandě, pochopitelně. Považuji ji osobně za jeden z nejlepších Fiatů posledních 30 let, geniální Giugiarův design se postupně přetavil (v tom nejlepším slova smyslu) do jednoho z nejpovedenějších malých vozů, které Evropa momentálně umí vyrobit. Samozřejmě, jsou i lepší auta.

Panda je v poměru výkon/cena velmi špatně překonatelná

Jen nestojí to, co stojí Panda. A také třeba nemají opravdu velmi schopné 4×4 verze (pošťáci z alpských zemí by vám mohli vyprávět, co Panda dokáže vyjet. Její pohon všech kol dělal STEYR, pak se ale není čemu divit. Tahle firma „čtyřkolky“ opravdu umí). Zkrátka v poměru výkon/cena Pandu překoná jen málokdo. A jak vypadá konkrétní nabídka Fiatu na Pandu, modelový rok 2024? Za mildhybrid 1,0 o výkonu 70 koní a vybavený šestistupňovou převodovkou chce české zastoupení Fiatu aktuálně akčních 329 000 Kč.

Operativní leasing můžete mít od 5 830 korun měsíčně, včetně servisu, kompletního pojištění, asistenční služby a pneumatik. Záruka 5 let, nebo 100 000 kilometrů. Spotřeba 4,8–4,9 litrů / 100 km dle WLTP. Jinými slovy: nejlevnější nový elektromobil bude začínat zhruba na dvojnásobné částce. V podstatě nemáte šanci nikdy najet tolik kilometrů, aby se srovnala jakákoli „nevýhodnost“ této Pandy za necelých 330 tisíc korun. Kdo by tedy volil elektromobil? A proč? Dokážete odpovědět na tuhle otázku? Já popravdě velmi špatně.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Spalovací motor, nebo elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články