Reklamy v autě? Ano, Ford si patentoval systém, který to umožní. Zobrazí si je na displeji, stejně jako na internetu

Zelený mimozemšťan na displeji vašeho auta? Už za pár let může vesele skřehotat o tom, že máte objednávat do půlnoci.

i Zdroj fotografie: Ford, koláž McDonalds Israel, Sebbog13 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Máte rádi Toma Cruise? Já ho jako herce v oblibě celkem mám. Tedy jsou filmy, které jsem neviděl a ani nemusím. Třeba druhý díl Top Gun. A filmy, které mohu vidět opakovaně. Třeba Na hraně zítřka nebo Minority Reports. V tom posledním zmíněném hraje velkou roli cílená reklama, kterou zobrazují reklamní bannery každému „na míru“ podle scanu očí. Reklama je tak všude. Ze sci-fi filmu do reality. Společnost Ford nedávno podala žádost o patent na systém, který umožní zobrazovat reklamy během jízdy automobilu. A je to tady.

Reklama na displeji ve vašem autě? Ford udělal první krok

Skutečně se děje to, že za pár let se v autě bude zobrazovat na displeji reklama? V zásadě ano. Patent by měl umožňovat zobrazování reklamních sdělení přímo v interakci s multimediálním systémem vozidla. A to nejen v grafické podobě, ale i akusticky. Tato reklama by navíc byla personalizována na základě dat, která by automobil shromažďoval o řidiči i jeho spolucestujících. Ha, jsme zpátky ve futuristickém filmu!

iZdroj fotografie: Gage Skidmore from Peoria,Ice Man from France / Creative Commons / CC-BY-SA

Cílená reklama speciálně pro daného člověka. Jak by systém „poznal“ řidiče? Automobil by mohl sledovat konverzace, cíle cesty, jízdní návyky nebo vyhledávání. A podle toho by přizpůsobil zobrazovaná reklamní sdělení potřebám řidiče. Jinak řečeno, další myšlenka ve stylu Velkého bratra. Zajímavým aspektem tohoto systému je, že reklamy by byly prezentovány pouze v určitých, předem určených okamžicích.

Usvědčující reklama, kterou Češi nikdy neměli vidět. VW vyhodil miliony a dokázal, že jeho logo už nefunguje

A to tak, aby neodváděly pozornost řidiče a neohrožovaly bezpečnost silničního provozu. Ford se jistě snaží získat náskok před konkurencí tím, že preventivně patentuje tento inovativní nápad. Samozřejmě i když to neznamená, že se systém okamžitě objeví v jejich vozech. Nicméně vzhledem k tomu, že jsou digitální technologie v automobilech sofistikovanější a sofistikovanější, se zdá, že reklamy v autech mohou být brzy realitou. Pro tisíce forem a značek by to představovalo ideální způsob, jak personalizovat reklamy a efektivněji oslovit zákazníky. Co ale soukromí?

Auto vás bude (víc) sledovat a nabádat k návstěvě restaurace

Vždyť by to znamenalo pro řidiče invazi do jejich soukromí. Někteří lidé by mohli považovat sběr osobních dat za znepokojující, já bych byl mezi prvními. Proč? Protože by se automobil stal nástrojem, který nejen sleduje jejich jízdu, ale také jejich konverzace a zvyky. Jen krok by byl ke zneužití. Nekalými živly nebo třeba státním aparátem. Nechci říct, že to je to samé. Stát by ale věděl, že jezdíte třikrát týdně do fastfoodu na jídlo, necvičíte, nechodíte k lékaři. Tak by vám taky klidně mohl zvednout zálohy na zdravotní pojištění. Že fantazíruji? Nemyslím si.

iZdroj fotografie: USPTO

Koho by třeba napadlo, že bude v autech systém, který bude sledovat dech, a když ucítí alkohol, zabrání řidiči v jízdě? Ford vizí otevírá dveře zcela nové úrovni personalizace reklam. Ta by se mohla stát standardem pro automobily budoucnosti. Systém může přinést nové způsoby, jak by výrobci a společnosti získávali informace o svých zákaznících. A mohli jim nabízet reklamy šité na míru. Reklamní sdělení by se tedy mohla stát běžnou součástí automobilového prostředí, podobně jako je tomu v současné době u internetu, televize či rádií. Skutečně?

Děkuji, nechci. Ford se zaměřil na využití možností, které mu poskytuje americký právní systém. Tam jsou méně přísná, ne tak striktní pravidla pro sběr dat a zobrazování reklamních sdělení. V Evropě je situace jiná. Evropská unie zvažuje omezení tohoto typu prezentace a Euro NCAP tlačí na omezení dotykových displejů v automobilech. To znamená, že zatím není třeba se obávat, že by evropské modely Fordů byly brzy zaplaveny reklamami.

V Evropě to nebude tak snadné, v USA ale nejsou tak přísní

Přesto není vyloučeno, že se tento systém postupně prosadí i v Evropě. Tedy pokud dojde k úpravám legislativy. Zdroje také mluví tom, že by se věc týkala autonomních vozidel. Tedy těch, jež nejsou řízena člověkem. To je za mne ještě větší bizár. Pak už to není film Minority Reports. To už je spíše Wall-i. Nebo prostě něco, kde lidi nic nedělají, jen sedí, jezdí autonomními auty, jedí a spí. Představte si, že jedete po ulici a na displeji se vám zobrazuje reklama na restaurace, které právě míjíte. Nic, co bych v autě chtěl, co vy?

Chcete reklamu do vašeho auta?

Zdroj: USPTO
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články