Usvědčující reklama, kterou Češi nikdy neměli vidět. VW vyhodil miliony a dokázal, že jeho logo už nefunguje

Volkswagen ve své superdrahé reklamě jen dokazuje, jak se časy mění k horšímu. A to, že jeho logo na vozech znamenalo pro celý kontinent lásku a svobodu dnes již neplatí.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Málokdy se stane, aby výrobce investoval do své reklamy a propagace závratnou částku, když ho přitom ta samá reklama současně usvědčuje z toho, že jeho aktuální modely jsou horší, než ty minulé. Usvědčuje ho ze slepé uličky, z diskutabilního přínosu, ze zpronevěření se tradicím. Přitom za přesně takový spot Volkswagen „vyhodil” v přepočtu desítky milionů korun. Zdá se vám to nelogické? To zřejmě nebudete sami. Pojďme se na jedno ukázkové faux-pas ze strany VW podívat společně.

Super Bowl je pro TV reklamu meta nejvyšší. A nejdražší

Spot je nečekaně dlouhý, 2 minuty opravdu nejsou běžná, televizní stopáž. A dokonce ani běžná stopáž prezentačního videa na sociálních sítí. Tento spot totiž mířil na metu nejvyšší: byl promítán na finálovém zápase NFL v americkém fotbale, tedy v tzv. Super Bowlu. Což je jedna z nejsledovanějších sportovních událostí Spojených států, s extrémními cenami za odvysílání: v roce 2022 se průměrná cena za půlminutový spot pohybovala okolo 6,5 milionu dolarů (přes 140 milionů korun). Za dvě minuty? Šílené.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Přesto se to firmám stále vyplatí, a jak do tématu, tak do výroby spotu investují obří částky. Reklama Volkswagenu se příznačně jmenuje „An American Love Story”, protože celé to vlastně o lásce (a o autech) je. Spot začíná záběry prvního dovezeného Brouka do Spojených států, vidíme pozdvižení, jaké jeho tvary působí v ulicích města, abychom nakonec sledovali mladý pár, jenž si pro svoje vysněné auto jde do showroomu Volkswagenu. Love story může začít.

Láska, láska, láska – a svoboda. Která s EV tak trochu mizí

Léta běží, z malých dětí jsou větší, desítky krátkých prostřihů „Brouka” ve všech možných i nemožných situacích ukazují, jak se Brouk stal součástí americké kultury, přes svoji velikost a odlišnost od typických „amerik”. Vidíme krásná šedesátá léta a stále častěji v záběrech vidíme také druhé, stejně kultovní auto pro celou Ameriku: VW Transporter T1/T2, typické auto „květinových dětí”. Záběry lásky, surf, hudba, tanec, večerní zábava – a opět láska.

iZdroj fotografie: VW

A k lásce patří další, neméně důležitý atribut užívání osobního auta: svoboda. Právě svoboda a láska jsou hlavními leitmotivy celého videa, složeného z větší části z historických a retrospektivních záběrů. Jakkoli někdy trochu upravených – děláme ale reklamu a o byznys jde až v první řadě, nezapomeňte. A to už se dostáváme na trochu tenký let. Dovedete si představit svobodu s ID.3? Nebo ID.Buzzem? Speciálně v Americe, kde stovky kilometrů denně nejsou problém?

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

Zamilovat se do auta nebyl problém. Protože sloužilo. Komu slouží EV?

Jenže zatímco s „kytkovým busíkem” jste po stovkách kilometrů natankovali na první pumpě, dali si kafe, někdo z posádky možná trochu ubalil a slastně venku potáhl z nového „modelu”, tady budete muset a) najít nabíječku (která nebude někde na opuštěné pumpě), b) k té nabíječce zvládnout dojet a za c) až tam budete, můžete si dát delší oddych. Je tohle svoboda? Obávám se, že právě ta, která je tolik spojena s láskou, dětmi, radostmi ze života a tím vším, co VW komunikuje ve svém 2024 Super Bowl spotu, není.

A ani dost dobře nemůže být. ID.Buzz, stejně jako všechny ostatní elektromobily jsou výsostně technologické produkty, hi-tech ve své krystalické podobě, maximum, čeho je člověk momentálně schopen dosáhnout. Ale dokážete se do výsostně technologického produktu ZAMILOVAT? Zajímavá otázka. Možná se zeptejme, proč se lidé dokázali (a dokáží) zamilovat do klasických automobilů. Co jim ta auta dávají? Proč je milují? Proč si „hipíci” pomalovali svoje busíky a opravdu je měli rádi?

Čínské elektromobily mají problém. Jejich baterie nebudou fungovat tak, jako novinka revolučně vymyšlená v Evropě

Zřejmě to nebyl cíl spotu. Ale jeho vyznění je celkem jasné

Protože jim ta auta umožňovala všechno to, co člověk jinak sám nedokázal. Protože jim sloužila, a krom pár litrů (tehdy směšně levného) benzínu a trocha oleje za to nic nechtěla. Sloužila. Auta lidem, nikoli lidé těm autům. Dnes, s elektromobily, se tohle obrací. Nejdříve „vysolíte” často drakonickou cenu. Abyste poté pořád hlídali dojezd, a tam čekali, než se dobije baterie. Tak trochu sloužíte technologiím. Je tohle svoboda, v ryzí podobě? Obávám se, že nikoli. A reklamní spot VW to ukázal v celé nahotě.

Dokáží dnešní VW vzbudit stejné emoce, jaké jsou ve videu?

Zdroj: Volkswagen
Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články