Video: Hudební festival způsobil chaos robotických taxi. Opravdu sedneme do auta, které rozhodí falešný akord na kytaru?

Samořiditelná vozidla se zřejmě budou stále více prosazovat v denním provozu kolem nás, u taxi se pak zautomatizování cesty přímo nabízí. Problém nastává, pokud taxi rozhodí kytara.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Vývoj autonomního řízení a autonomních vozidel je v plném proudu, vidina konstruktérů a inženýrů, že jednou usedneme do „plně automatického“ automobilu, je možná stará jako automobil sám. Píše se rok 2023, Elon Musk se holedbá tím, že Tesla je „jen krůček“ od autonomního řízení, a třeba u nás v Čechách vyrostl nedaleko od Sokolova obří areál automobilky BMW zaměřený čistě jen na „trénink“ autonomních automobilů. A do toho samořiditelná taxi selžou kvůli hudbě? Pojďme se na to podívat společně.

Taxi se pro autonomní řízení přímo nabízí

Dát autonomní algoritmy do vozidel taxi se mimochodem jeví jako mimořádně chytrý nápad. Jezdí jen po městě, trasa se dá tedy naprogramovat do posledního milimetru. Je znám start, je znám cíl, jsou známy překážky, které na této trase jsou, je sladěno fungování se semafory. Tak kde by mohl být problém? Modifikovaná vozidla Chevrolet Bolt, nasazená společností Cruise ve městě San Francisco pro testování autonomního řízení jako robotaxíky, přesto způsobila dopravní obtíže, když postupně zastavovala na silnici s aktivními varovnými světly.

VIDEO: Taxikář v Priusu je vražedná kombinace. Vjede do cesty, vybržďuje a nakonec hodí lahví

Jednoduchý problém, který zasáhl i sofistikovaná vozidla, poukazuje na nepředvídatelné výzvy, kterým mohou autonomní auta čelit, a naznačuje, že doba, kdy budeme moci spoléhat na tuto technologii, je stále daleko. Ačkoliv v budoucnu by autonomní vozidla řízená pokročilou umělou inteligencí mohla udržet alespoň částečně individuální dopravu ve velkých městech, tato doba zatím nenastala a pravděpodobně budeme muset počkat ještě několik let.

Deset taxíků poslouchá country. Společně a na jednom místě

Jak se to seběhlo? Zastavení deseti autonomních taxíků, které postupně zůstaly stát „na blikačkách“ uprostřed rušné cesty, měl za vinu nedaleký hudební festival. Na relativně omezeném prostoru se totiž shromáždilo mnoho lidí, mnozí z nich byli připojeni k internetu a někteří dokonce streamovali hudební vystoupení. To zapříčinilo „internetovou zácpu“, kvůli které se začaly informace sbírané online z okolí dostávat k vozidlům s lehkým zpožděním.

Rodina zemřelého řidiče žaluje automobilku Tesla. Za smrt prý může špatný autonomní systém řízení

Bezpečnostní systém fungoval přesně podle plánu a vozidla, která již nemohla plně spoléhat na data získaná z okolí, byla raději odstavena. Tento incident trval přibližně 15 minut a k žádným vážným následkům nedošlo. Nicméně společnost Cruise rychle rozpoznala závažnost situace a zaslouží si uznání za to, že tuto situaci nepřehlížela. Tato událost nám ukázala, že autonomní vozidla nemohou fungovat bez závislosti na internetovém připojení. Když dojde k výpadku internetu, vozidla nejenže nemohou pokračovat v jízdě. Dokonce je nelze ani ovládat na dálku nebo je navádět operátory pro bezpečné zastavování u krajnice.

Pokud je jediným „vodičem“ internet, je to cesta k problémům

Vozidla tohoto druhu by měla být schopna v případě potřeby aspoň částečně spoléhat na své vlastní zrakové vnímání. A reagovat nezávisle na situace, aby se nedostala do takových problémů. Pokud by tomu tak nebylo, zůstaly by pouze sofistikovanými automobily na dálkové ovládání. Které by navíc nebylo možné používat bez externího operátora. V opačném případě by mohli hackeři teoreticky vyřadit město z provozu tím, že by na chvíli vypnuli internet. To by způsobilo závažné paralyzování města, kdy by se zastavila doprava.

Hasiči by nemohli rychle reagovat na požáry a sanitky by nemohly přepravovat pacienty. Tento potenciální scénář není třeba dále rozebírat, ale je dobře, že tato zranitelnost autonomních taxíků nebyla odhalena katastrofickou událostí, nýbrž běžným hudebním festivalem, kde navíc k žádným incidentům nedošlo. A budiž to zprávou pro všechny vývojáře: je před vámi ještě kus cesty. Jak to vidíte vy, dočkáme se v dohledné době samořiditelných automobilů?

Sedli byste do taxi bez řidiče?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články