Spalovací motory v Česku končí. Stálo to miliardy Kč, ale odteď už jen elektromobily

Plánovaný zákaz spalovacích motorů po roce 2035 nutí evropské výrobce k postupnému útlumu těchto jednotek a přechodu na elektromobilitu. Čeští výrobci nejsou výjimkou.

i Zdroj fotografie: Hyundai
                   

Vedení jihokorejské automobilky Hyundai se rozhodlo investovat stovky milionů až miliardy korun do úprav svého závodu v Česku. Tím se výrazně zvýší jeho kapacita. Současný podíl automobilů s elektrickým pohonem, které se v továrně v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrábí, je maximálně 30 procent. To vcelku odpovídá výrobě elektrického modelu Kona Electric, což je mimochodem první elektromobil automobilky vyráběný mimo Koreu. Budoucnost je ale (údajně) plně elektrická. Jak to tedy v Nošovicích vlastně bude? Pojďme se na to podívat společně.

Postupné zvyšování podílu elektromobilů jako jasný cíl

Mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Michník v listopadu uvedl, že do roku 2030 by měl podíl vozidel s čistě elektrickým pohonem tvořit 70 procent celkové produkce továrny, příp. ta by měla vyrábět pouze elektromobily. Navýšení kapacity a investice do technologií by měly tomuto cíli výrazně pomoci. V současnosti se v továrně Hyundai v Nošovicích vyrábí modely Tucson, i30 a zmíněná Kona Electric. Tyto vozy s různými pohonnými systémy jsou vyráběny na stejné výrobní lince.

iZdroj fotografie: Hyundai

Martin Klíčník, šéf výroby závodu, potvrdil E15, že se spolu se svým týmem zabývá několika možnostmi přestavby této linky. V příštím roce mají vybrat jednu konkrétní variantu. Úprava linky by měla proběhnout buď v roce 2025, nebo později. Práce na úpravě linky by neměly negativně ovlivnit průběh výroby a plánuje se realizovat postupně během pravidelných odstávek v letních a vánočních obdobích. Jinými slovy, oblíbený zaměstnavatel na severní Moravě tak v žádném případě neplánuje propouštět a snižovat stavy.

Čerstvé pracovní síly (inženýři) vítáni. Zn.: Budeme nabírat

Po provedení úprav by měla být linka schopná vyrábět širší rozsah elektromobilů. Ideální vize je taková, že do roku 2035 bude kapacita navýšená. Proč ten spěch? Od roku 2035 totiž už nebude povoleno prodávat nové automobily se spalovacími motory na trzích Evropské unie. Většina vozů vyráběných v Nošovicích je určena právě pro největší evropské trhy, jako je Německo, Francie nebo Velká Británie. Stejně jako všechny ostatní automobilky se tedy i Hyundai v Čechách snaží připravit na dobu, kdy i30 se spalovacím motorem zkrátka nebude.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Chceme-li od roku 2035 obchodovat pouze s elektromobily, jedním modelem trh nenakrmíme. Logicky musí přicházet další modely. I proto rozšiřujeme náš tým inženýrů, abychom zvládli práci na vícero nových modelech v budoucnu. Nyní má tým výroby asi 180 inženýrů, nově přibude dalších 26,“ řekl Klíčník. To zní jako vcelku zajímavý příslib pro techniky a strojaře/inženýry v regionu. A jaký to rozdíl proti třeba závodům VW v Německu, kde je pohyb pracovních sil přesně opačný – z továren směrem na Úřady práce.

Nechte Hyundai řídit svůj svět. Kompletně na elektřinu

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Hyundai zde loni vyrobil okolo 340 tisíc vozů. Podle zprávy E15 se podíl automobilů s čistě elektrickým pohonem v továrně postupně zvyšuje. V roce 2022 to bylo jedno z deseti aut, loni se podíl zvýšil na 13 procent a letos se očekává, že vzroste až na 17 procent. To jsou velmi smělé plány. Ostatně, stačí se podívat na některý z TV spotů, kterými nás Hyundai dnes a denně „zásobuje“ na TV stanicích. Nic jiného než kompletně elektrický „Hyundai svět“ v nich není.

Jak to vidíte vy, jak nakonec dopadne celý plánovaný přechod na elektromobilitu v Čechách a v Evropě? Dejte nám váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak podle vás dopadne přechod na elektromobily v Čechách (a v Evropě)?

Zdroj: Hyundai ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články