Takto vypadá ideální auto podle EU. Spotřeba nula, emise nula. Už existuje, podívejte

Nulové emise, bezestupňová převodovka, ekologický a bio-způsob pohonu a navíc ještě ikonický design: tohle auto musí úředníci v Bruselu milovat. Popravdě, ani se jim nedivíme.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Musím se vám k něčemu přiznat. Vedli jsme nad tímto článkem v redakci lítý boj, jestli jej máme zařadit už do vánočního vydání AutoŽivě, nebo si jej necháme na Silvestra, do lehce nekorektního vydání, jak už vydání na Silvestra bývají. Novoroční klání nakonec vyhrály dva přehledy: Jeden z našich vlastních článků a jeden z nejvíce podceňovaných auta roku 2023. V obou případech se máte na co těšit. A tohle ekologické vozítko tedy máme jako vánoční dárek. Pojďme se na něj podívat společně.

Kvalitní boty jako důležitá součást pohonného řetězce

A rovnou bychom dodat dvě zásadní sportovní věci. Ačkoli je naše testované vozítko sportovním modelem, respektive je to zmenšená replika Formule 1 ze šedesátých let, pro jeho kvalitní řízení (a zejména pohon) nebudou popravdě až tak nutné kvalitní rukavice. Tedy takové, jaké používají piloti závodních vozů. Případně jejich verze z jelenice, které mají naopak v oblibě typicky britští majitelé vysokovýkonných vozů. McLarenem počínaje a některým z přeplňovaných Bentley konče.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tady budou spíše než rukavice nutné kvalitní boty. A hned vás uklidním: vůbec nemusíte shánět a kupovat drahé a speciální. Tedy sportovní a úzké, s jemnou podrážkou pro pedály plynu a brzdy, které jsou tak často vidět na nohách pilotů Formule 1. Stojí spoustu peněz, koupíte je jen od vyhlášených značek a navíc zbytečně vyhodíte peníze z okna. Znáte to, my Češi si vždycky umíme poradit levněji. Tady vám budou stačit úplně obyčejné pohorky nebo tenisky. A čím tlustší podrážka, tím možná nakonec lépe.

CVT převodovky jsou nyní v kursu, tato je navíc bio i eko

Všechny ty buržoazní firmy, jakými jsou Nike, Puma, Adidas, Sparco nebo Diadora nechte v klidu spát, na vás kapitalisté z ciziny nezbohatnou. Pro tento vůz vám budou stači kvalitní pohorky od Bati. Dokonce možná ty nejlevnější, nekde v krámku a od příslušníku jedné nejmenované východoasijské země. Kteří u nás vcelku zajímavým způsobem ovládli maloobchod s textilem a obuví. Boty na vašich nohách se totiž postarají o to hlavní, co každou správňáckou Formuli 1 pohání. Tedy o motor a převodovku.

Automatické převodovky, se kterými nešlápnete vedle. Vydrží bez poruchy stovky tisíc kilometrů

A motorem jsou v tomto případě zejména lýtkové a stehenní svaly, převodovkou poté boty s pevnou a dostatečně robustní podrážkou. Nutno dodat, že v duchu moderních převodovkových skříní, používaných například japonským Subaru je i tato převodovka bezestupňová. Přesněji s označením „F-CVT“, což není nic jiného, nežli „Foot-Continuously Variable Transmission“, neboli nožní variátor. Princip je snadný: jak rychle a jak silně zvládnete komíhat nohama, tak rychle pojedete.

Malá výška je velkým plusem pro snadné ovládání

Stejně, jako u jakékoli jiné CVT je to jen kombinace točivého momentu, výkonu a otáček. Nic jiného. Ano, po takto sáhodlouhém výkladu již musí být myslím všem všechno jasné: Naše dnešní auto je šlapací. A není určené jen tak pro ledaskoho: abyste se do něj nasoukali, je ideální moc nejíst. A, popravdě, nemít zcela vyvinutý růstový hormon. Pokud měl ale někdo z vašich předků vztah k Pygmejům, či jej živila malá vzrostlá výška například v cirkuse, bude všechno v pořádku.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Kolem 130-140 centimetrů bych to viděl jako ideální. Anebo jej dejte své ratolesti podobné výšky pod stromeček. To bude ještě ideálnější. Vsadím se, že bude terčem závistivých pohledů, kamkoli dojede. Nebo vlastně došlape. Protože tahle formule, to opravdu není žádná „Čína“: Giordani Indianapolis je totiž pravděpodobně nejslavnější „šlapací auto“ v historii. Bylo postaveno v Bologni v letech 1957-1969 a představovalo tehdejší vůz Formule 1.

Jeden z nejvýraznějších vozů Formule 1 je na prodej. Nový vlastník s ní může i jezdit

Úchvatný design se nakonec stal natolik ikonickým, že jej v průběhu let reprodukovala mimo jiné americká společnost Retro. A právě toto vozidlo je momentálně na prodej. Červená barva se na slunci trochu zbarvuje do růžova, kožená sedačka je ve velmi dobrém stavu a lak nebyl nikdy renovován. Zkrátka jako u velkého auta. Cena? Ani to žel není „Čína“: v přepočtu zhruba 47 000 korun. Je to moc, nebo málo? Za designový unikát, jakých už je jen pár? Co myslíte? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Že je ale naprosto kouzelný, co říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články