Inflace je v ČR vysoká. U sousedů ji řeší zrušením DPH

Dva roky covidové pandemie, na které navázala válka na Ukrajině. Jednoduše řečeno, všechno zdražuje, ceny paliva astronomicky rostou, zvyšují se ceny všech komodit. Co neroste, jsou příjmy domácností. Lidé už cítí, že si za své peníze mohou koupit méně zboží, než tomu bylo dřív. Zbavují se nepodstatných, anebo nákladných věcí a investují do nejnutnějších položek typu jídla a energií. 

U nás je situace tak trochu zvláštní. Podle některých pramenů máme třetí nejvyšší míru inflace v Evropě, zároveň prý ale Češi inflaci moc neřeší a až na výjimky stále nakupují. V sousední Polsku je podobná. Vše zdražuje, nicméně polská vláda ustanovila opatření, která mají obyvatelům země pomoci kritickou dobu překonat. 

Za hranicemi natankujete o 8 Kč za litr méně

V Polsku vláda snížila DPH u pohonných hmot z 23 na 8 %. Rozdíl na litru benzínu může být až 8 Kč mezi polskou a českou pumpou. Pro Čechy žijící u hranic s Polskem se vyplatí jezdit tankovat přes hranici, vyplatí se jezdit i na běžné nákupy. Kvalita potravin je srovnatelná s kvalitou v ČR, ceny jsou u nás vyšší, Poláci totiž zcela zrušila DPH na potraviny. 

Přesto ale podle našich zdrojů řada Poláků už nezvládá vlastnit auto. Zejména ty domácnosti, které jsou zatíženy hypotékou, mají teď hlouběji do kapsy. A pokud bylo v Polsku auto poslední dekády samozřejmostí, vrací se doba poloviny dvacátého století, kdy byl automobil důkazem luxusu a nemohl si ho dovolit každý. 

Jezdit autem nebo mít plný žaludek?

Chabou útěchou je fakt, že roste i cena ojetých aut. Takže ten, kdo koupil před rokem ojetinu v dobrém stavu za férovou cenu, ji teď dokáže prodat s nemalým ziskem. To ale není případ Polska, kde je podle tamních motoristických novinářů starý vozový park, plný nemoderních strojů ve špatném stavu.

Polský předseda vlády Morawiecki kdysi prohlásil, že by Poláci měli žít za misku rýže, v souvislosti s tímto heslem představil program boje proti inflaci. Podle samotných Poláků ta doby nastala. Chudší rodiny se zbavují aut, nemohou si je dovolit. Namísto svobody cestování vlastním vozem spoléhají na veřejnou dopravu. Auta prodávají a kupují nejnutnější potraviny. Žijí za onu zmiňovanou misku rýže.

"/> Budou auta zlevňovat? Zdražují a lidé je vyměňují je za jídlo - AutoŽivě.cz

Inflace drtí běžné řidiče, ti si už nemohou dovolit vlastnit auta. Zbavují se jich a žijí za misku rýže

Inflace roste, náklady domácností se zvyšují a příjmy klesají. Řada rodin si nemůže již dovolit mít vlastní auto a svých vozů se zbavuje.

i

V úvodu je třeba zmínit, že pokud se v něčem vyznáme, jsou to auta. Ekonomie je pro nás nepřirozeným tématem, jakkoli v redakci máme členy, kteří se ekonomii při studiích nevyhnuli. Ono ani není třeba ovládat byť jen základy této vědy, a může vám být cizí pojem inflace. Všichni vnímáme přímé dopady současné politicko-ekonomické situace na vlastní kůži.

Inflace je v ČR vysoká. U sousedů ji řeší zrušením DPH

Dva roky covidové pandemie, na které navázala válka na Ukrajině. Jednoduše řečeno, všechno zdražuje, ceny paliva astronomicky rostou, zvyšují se ceny všech komodit. Co neroste, jsou příjmy domácností. Lidé už cítí, že si za své peníze mohou koupit méně zboží, než tomu bylo dřív. Zbavují se nepodstatných, anebo nákladných věcí a investují do nejnutnějších položek typu jídla a energií. 

U nás je situace tak trochu zvláštní. Podle některých pramenů máme třetí nejvyšší míru inflace v Evropě, zároveň prý ale Češi inflaci moc neřeší a až na výjimky stále nakupují. V sousední Polsku je podobná. Vše zdražuje, nicméně polská vláda ustanovila opatření, která mají obyvatelům země pomoci kritickou dobu překonat. 

Za hranicemi natankujete o 8 Kč za litr méně

V Polsku vláda snížila DPH u pohonných hmot z 23 na 8 %. Rozdíl na litru benzínu může být až 8 Kč mezi polskou a českou pumpou. Pro Čechy žijící u hranic s Polskem se vyplatí jezdit tankovat přes hranici, vyplatí se jezdit i na běžné nákupy. Kvalita potravin je srovnatelná s kvalitou v ČR, ceny jsou u nás vyšší, Poláci totiž zcela zrušila DPH na potraviny. 

Přesto ale podle našich zdrojů řada Poláků už nezvládá vlastnit auto. Zejména ty domácnosti, které jsou zatíženy hypotékou, mají teď hlouběji do kapsy. A pokud bylo v Polsku auto poslední dekády samozřejmostí, vrací se doba poloviny dvacátého století, kdy byl automobil důkazem luxusu a nemohl si ho dovolit každý. 

Jezdit autem nebo mít plný žaludek?

Chabou útěchou je fakt, že roste i cena ojetých aut. Takže ten, kdo koupil před rokem ojetinu v dobrém stavu za férovou cenu, ji teď dokáže prodat s nemalým ziskem. To ale není případ Polska, kde je podle tamních motoristických novinářů starý vozový park, plný nemoderních strojů ve špatném stavu.

Polský předseda vlády Morawiecki kdysi prohlásil, že by Poláci měli žít za misku rýže, v souvislosti s tímto heslem představil program boje proti inflaci. Podle samotných Poláků ta doby nastala. Chudší rodiny se zbavují aut, nemohou si je dovolit. Namísto svobody cestování vlastním vozem spoléhají na veřejnou dopravu. Auta prodávají a kupují nejnutnější potraviny. Žijí za onu zmiňovanou misku rýže.

                   

V úvodu je třeba zmínit, že pokud se v něčem vyznáme, jsou to auta. Ekonomie je pro nás nepřirozeným tématem, jakkoli v redakci máme členy, kteří se ekonomii při studiích nevyhnuli. Ono ani není třeba ovládat byť jen základy této vědy, a může vám být cizí pojem inflace. Všichni vnímáme přímé dopady současné politicko-ekonomické situace na vlastní kůži.

Inflace je v ČR vysoká. U sousedů ji řeší zrušením DPH

Dva roky covidové pandemie, na které navázala válka na Ukrajině. Jednoduše řečeno, všechno zdražuje, ceny paliva astronomicky rostou, zvyšují se ceny všech komodit. Co neroste, jsou příjmy domácností. Lidé už cítí, že si za své peníze mohou koupit méně zboží, než tomu bylo dřív. Zbavují se nepodstatných, anebo nákladných věcí a investují do nejnutnějších položek typu jídla a energií. 

U nás je situace tak trochu zvláštní. Podle některých pramenů máme třetí nejvyšší míru inflace v Evropě, zároveň prý ale Češi inflaci moc neřeší a až na výjimky stále nakupují. V sousední Polsku je podobná. Vše zdražuje, nicméně polská vláda ustanovila opatření, která mají obyvatelům země pomoci kritickou dobu překonat. 

Za hranicemi natankujete o 8 Kč za litr méně

V Polsku vláda snížila DPH u pohonných hmot z 23 na 8 %. Rozdíl na litru benzínu může být až 8 Kč mezi polskou a českou pumpou. Pro Čechy žijící u hranic s Polskem se vyplatí jezdit tankovat přes hranici, vyplatí se jezdit i na běžné nákupy. Kvalita potravin je srovnatelná s kvalitou v ČR, ceny jsou u nás vyšší, Poláci totiž zcela zrušila DPH na potraviny. 

iZdroj fotografie: iStock

Přesto ale podle našich zdrojů řada Poláků už nezvládá vlastnit auto. Zejména ty domácnosti, které jsou zatíženy hypotékou, mají teď hlouběji do kapsy. A pokud bylo v Polsku auto poslední dekády samozřejmostí, vrací se doba poloviny dvacátého století, kdy byl automobil důkazem luxusu a nemohl si ho dovolit každý. 

Jezdit autem nebo mít plný žaludek?

Chabou útěchou je fakt, že roste i cena ojetých aut. Takže ten, kdo koupil před rokem ojetinu v dobrém stavu za férovou cenu, ji teď dokáže prodat s nemalým ziskem. To ale není případ Polska, kde je podle tamních motoristických novinářů starý vozový park, plný nemoderních strojů ve špatném stavu.

Polský předseda vlády Morawiecki kdysi prohlásil, že by Poláci měli žít za misku rýže, v souvislosti s tímto heslem představil program boje proti inflaci. Podle samotných Poláků ta doby nastala. Chudší rodiny se zbavují aut, nemohou si je dovolit. Namísto svobody cestování vlastním vozem spoléhají na veřejnou dopravu. Auta prodávají a kupují nejnutnější potraviny. Žijí za onu zmiňovanou misku rýže.

Co vy, stále ještě zvládáte platit vaše auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články