Jaký mají Češi vztah ke svým autům? Výsledky průzkumu překvapí, jsme lepší, než si myslíme

Někteří lidé si ke svému automobilu vypěstují osobní vztah, dají mu jméno, starají se o něho jako o dalšího člena rodiny. Jak jsme na tom v tomto ohledu my Češi?

i Zdroj fotografie: Uživatel www.objednejtesi.cz / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Češi mají jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. To není nic překvapivého, a popravdě ani potěšujícího. V podstatě už generace politiků a ministrů, od dopravy přes průmysl hovoří o tom, jak se právě oni postarají, aby za jejich vlády došlo k zásadnímu omlazení vozového parku. Že se to doposud nestalo a se všemi těmi krizemi za námi a žel pravděpodobně ještě i před námi jen tak rychle nestane, je také nabíledni. Co to ale vlastně svědčí o nás, Češích jako řidičích? A o našem vztahu k autu jako takovému? Jeden hodně zajímavý průzkum je tady.

Češi jsou autobazarová velmoc

Není totiž zřejmě náhodou, že právě v Čechách mohl vyrůst největší bazarový prodejce aut ve střední Evropě, stejně jako není náhodou, kolik aut má na podložce svojí registrační značky ony tři písmena. A kolik skleněných paláců a velkých „placů“ plných ojetých aut, v nocí nasvícených jak ulice v L.A. s možností přijít v podstatě kdykoli v týdnu včetně neděle a za chvíli odjet v novém autě. Jsme „bazarová“ velmoc střední Evropy, což se pochopitelně projevuje na stáří vozového parku. Výhodně koupit ojeté auto se stalo téměř českým národním sportem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A s výhledem na časy ekonomicky spíše horší, než lepší a na cenovky nových elektromobilů nemám popravdě o byznys všech „áček“, „autoes“ a dalších větších či menších hráčů obavy. Uživí se, stoprocentně. Možná budeme otáčet každou korunu třikrát a nikoli dvakrát, možná bude starší Octavia za 80 tisíc lákavější, než nablýskaný Enyaq za (malinko absurdních) 1,8 milionu. Dvě osmičky, každá trochu jiná. Co však naše bazarová záliba vypovídá o nás a našem vztahu k automobilům?

Procenta hovoří jasně – auto není jen tak obyčejný stroj

Z průzkumu provedeného na žádost jednoho z velkých dovozců automobilů vyplývá, že i když jezdíme a užíváme stará a starší auta, nemáme problém dát až 20% z měsíčních příjmů za péči o ně. Češi obecně mají ke svým autům často emočně zabarvený vztah, více než polovina dotázaných by se nebála nazvat svoje auto svým přítelem nebo kamarádem, pro 23% je auto dokonce členem rodiny. A více než 50% potom pociťuje smutek, když milované auto musí z nějakého důvodu „z domu“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pro výrok „jízda autem mne baví“ se vyjádřilo dokonce 87% dotazovaných, kteří navíc věří, že auto nějakým způsobem odráží jejich osobnost. A 64% respondentů se cítí nepříjemně, pokud nemají z jakéhokoli důvodu přístup k autu. Což by mimochodem vysvětlovalo i tolik řidičů bez řidičského oprávnění na silnicích – zkrátka když musíš, tak musíš. Ale dost nejapného humoru. Jak ukazují procenta, máme svoje čtyřkolové miláčky opravdu rádi a jsme schopni se o ně starat i postarat. Nezbývá, než věřit, že se nebudeme muset donekonečna starat, abychom je udrželi při životě i po desítkách let provozu.

Jaký vztah máte ke svému autu vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články