Přestaňte přeplácet za palivo: Jeden správný pohyb ruky vám ušetří tisíce Kč. Účinně platí na všechny značky a modely aut

Pro nižší účty za palivo stačí opravdu jeden správný pohyb vaší ruky. A když vyhovíte vašemu motoru v této věci, vrátí vám to v obsahu vaší peněženky. Což se bezesporu vyplatí.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
                   

Inspirací pro tento článek byla moje jízda s kamarádem, majitelem jedné z benzínových Octavií 1,5 TSI. Auto bylo téměř nové, kupované ze showroomu jako předváděcí. A také podle toho vypadalo. Zkrátka „voňavka“, po všech stránkách. A kamarád nadšením přímo svítil, když mi ukazoval všechny přednosti boleslavského bestselleru. Je to kamarád, nemáte chuť mu kazit radost vašimi rádoby chytrými průpovídkami o laciných materiálech. Spíše mne zaujalo, jak kamarád vyhazuje každou minutou peníze z okna. Pojďme se společně podívat na to, jak tomu zabránit.

Interiérem Superbu a Kodiaqu nastavila Škoda laťku hodně vysoko

Na moment se ale ještě zastavím u toho interiéru Octavie. Přiznám se, že jsem u posledního provedení obou větších sourozenců‚ tedy Superbu a Kodiaqu, uznale hvízdnul a vyseknul jak designérům Škody Auto, tak jejich interiérovým specialistům nemalou poklonu. Respektive hodně velkou poklonu. Ony tři vpravdě dokonalé „multifunkční“ Smart Dials ovladače s dotykovými displeji, bezchybné zpracování, ta skvělá hnědá „eko-kůže“ a celkový look pasující spíše k Audi než ke Škodovce mne od té doby nikdy nenechají chladnými.

Škoda oficiálně ukázala interiéry nového Superbu a Kodiaqu: Design sjednocen, ale laik bude tápat

iZdroj fotografie: Míra Fořt pro AutoŽivě.cz

U Octavie je možná „problém“ způsobený tím, že již třetí generace měla velmi povedenou, a především velmi funkční palubní desku. Čtvrtá generace k ní sice přidává „televizi“ pomalu jako do dětského pokoje, ale ta zrovna ani mne, ani kamaráda v autě neoslovila. Jakkoli byl jinak nadšený. Byl jsem tedy raději zticha a nechal si komentáře o tom, jak bych si možná počkal na interiér à la nový Superb do budoucna. Je totiž také docela možné, že žádný podobný interiér se do budoucna nebude konat.

Vytáčení malého turbomotoru opravdu nemá smysl

Zkrátka „nižší vývojový stupeň“, co naděláme. Byť zdaleka ne za nižší peníze. A asi si dovedu představit rozumnou cenu u Octavie, co sloužila jako „předváděčka“, spíš než u zbrusu nového vozu, to je také pravda. Jakkoli tedy i Škoda někdy upravuje cenovky novinek směrem dolů, blíže k masám. Co mne však zaujalo během dvou minut, byl styl, jakým kamarád pracoval s řadicí pákou. A jak u toho zcela ignoruje charakteristiku a princip přeplňovaného motoru.

Máte v autě turbodmychadlo? Pokud se chcete vyhnout drahým opravám, dodržujte základní řidičská pravidla

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

„Proč to tak vytáčíš?“ nedalo mi to po chvilce, když jsem pozoroval otáčkoměr, jak se místy vydává tam, kam už ho vůbec nemělo smysl posílat. „Je to jenom patnáctka, musí se točit.“ Je vám asi jasné, co jsem odpověděl. „Ale patnáctka turbo, to nemá s patnáctkou žigulíkem fakt nic společného.“ Odpovědí byl jen pobavený pohled. Aha. Ale nic se nezměnilo. „Poslyš, nechci ti do toho kecat, ale ten motor má křivku momentu docela plochou a nemá smysl je posílat moc nad 2000. Pokud tedy netrváš na opravdu razantním zrychlení. Což ty většinou netrváš.“

Nechte motor pracovat v optimální oblasti, vyplatí se vám to

„A pokud tedy chceš řadit tak, aby ti to zbytečně nežralo,“ doplnil jsem ještě. Samozřejmě, to chceme všichni, bez rozdílu. Občas si pojďme zasportovat, spotřebu pak nechme být, ale v běžném provozu? V běžném provozu nemá smysl motor trápit mimo jeho (plus minus) optimální otáčky. Které se většinou (opět přibližně) shodují s vrcholem točivého momentu. Jinými slovy oblastí, v níž má vaše auto „nejvíce sil“, které využije k dopřednému pohybu.

A spotřebuje přitom relativně adekvátní množství paliva. Jednoduchá fyzika. Pokud jej budete systematicky „podtáčet“ a trápit v nízkých otáčkách, bude se z nich vždy zvedat se sešlápnutím plynového pedálu, byť lehkým. A pokud jej budete přetáčet jako můj kamarád, podržíte naopak plyn o něco déle. V obou případech je toho důsledkem vyšší spotřeba. Naučte se tedy řadit tak, abyste se po zařazení pohybovali co nejdřív v optimálním pásmu vašeho motoru, tedy kolem jeho nejvyššího točivého momentu.

Řaďte tak, aby to dávalo smysl. Úsporu pocítíte denně

A řaďte rychle, plynule, efektivně. Za promyšlený a chytřejší pohyb rukou se vám vaše auto odmění v každém okamžiku úspornějším provozem. Úspora desítek či stovek litrů paliva za rok? O tom není diskuse. Na peníze už to zvládne přepočítat každý z vás, podle toho, jak moc za rok najezdíte. Je totiž opravdu škoda nechat tyto peníze „pumpařům“, potažmo státu. Jsou to vaše peníze, patří vám. Tak si na to vzpomeňte a nechte motor vašeho vozu pracovat v optimálním režimu. Vyplatí se to. Jednoznačně.

V jakých otáčkách řadíte s manuálem vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články