Zaparkovat auto v zimě – se zataženou ruční brzdou, nebo bez? Češi se také ptají, jestli nechávat zařazenou rychlost, nebo vyřadit

Zaparkované auto se může samovolně rozjet a v zimě je riziko ještě větší. Lidé řeší, jak správně a bezpečně zaparkovat a zabrzdit auto.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Když padne mráz, mnoho řidičů přemýšlí, zda nechat přes noc zařazenou rychlost nebo také zatáhnout ruční brzdu. Obecné a rozšířené názory na tuto otázku se různí. Pokud jde o tento problém, stojí za to připomenout několik důležitých pravidel. V první řadě se u starších vozů doporučuje nechat vůz zařazený. Proč? „U starých aut se ruční brzda ovládá celkem jednoduchým systémem páček a lanek,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček.

Ruční brzda je nutná skoro pro všechny typy automobilů

„Doporučuje se nechat vůz zařazený.“ Podle experta je to zvláště důležité u vozidel, kde pouzdra vlasce ruční brzdy mohou s časem degradovat a přestat těsně uzavírat. „Vlhkost, která se dostane do netěsných krytů kabelů při poklesu teplot, může způsobit zamrznutí ruční brzdy,“ doplňuje odborník. „I když to není pravidlem.“ Vše závisí na stavu brzdového systému. Řidiči starých vozů, kteří ví, že převodovka není v ideální kondici, by měli nechávat zařazeno.

Auto - zablokované brzdy iZdroj fotografie: Depositphotos

Zařazeno na nějaké nižší převody. „Pokud parkujeme se zařazeným rychlostním stupněm,“ vyjadřuje se expert Pavlíček, „je nejlepší nechat zařazenou jedničku, dvojku nebo zpátečku.“ Stojí za to pamatovat si, aby řidiči při stání do kopce nechávali zařazenou jedničku a z kopce zpátečku. Podle experta je také správné pracovat před odchodem z auta s natočením kol. Vhodné je mírné natočení k chodníku či obrubníku.

Čím si řidiči nejčastěji zkracují životnost svého automobilu? Vliv má nejen servis, ale i styl řízení a mytí v zimě

V případě samovolného rozjezdu se tak auto záhy zastaví o obrubník nebo na krajnici. Moderní vozidla s elektrickou ruční brzdou, která se automaticky zapíná po vypnutí motoru, to mají podle Pavlíčka snadné. Řidič se o nic nestará, auto samo zabrzdí. Nicméně i u těchto vozidel je možné, že málo používaná ruční brzda nemusí správně fungovat. Proto se doporučuje i u moderních vozidel preventivně zařazovat rychlost.

Do kopce jednička, z kopce zpátečka plus ruční brzda

Zatažení ruční brzdy v zimě u moderních aut je nutné. A to nejen proto, že jde často o elektrické systémy, které se zapínají automaticky po vypnutí motoru. Konstrukce ruční brzdy u novějších vozů výrazně snižuje riziko jejího zamrznutí v zimě. Řidiči, kteří v zimě nechávají auta se zařazenou rychlostí a zataženou ruční brzdou, nedělají nic nevhodného. Důležité je, aby se každý motorista staral o perfektní stav brzd na svém autě. Vizuálně to je pro řadu lidí problematické nebo nereálné, tak je zde velký důraz na prevenci. Bez pravidelných kontrol v autoservisu se to neobejde.

Jak parkujete v zimě vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články