Jak jsme zmínili, parkovací brzda je v první řadě pojistka proti nechtěnému posunu auta při parkování nebo zastavení (ať už před domem nebo v kopci na červené). Výhodu mají auta s automatickou převodovkou, kde dochází k její aktivaci samovolně, a není třeba věnovat pozornost jejímu užívání. Přesně naopak to je u manuálních převodovek, kde je volba jejího použití na řidiči, který ji musí při jízdě používat pravidelně.

V jakých případech se parkovací brzda používá

Parkovací brzdu používáme vždy, když někde necháváme odstavené vozidlo, zejména je-li odstaveno bez dozoru (na veřejném parkovišti, před domem aj.). Další již zmíněnou situací je použití při rozjezdu do  kopce, kde při rozjezdu hrozí samovolné couvnutí, což by mohlo být příčinou dopravní nehody.

Ano, určitě jste už slyšeli o tom, že při parkování – hlavně v zimě – je dobré nechat zařazenou zpátečku nebo první rychlostní stupeň a parkovací brzdu nezatahovat, aby ruční brzda nepřimrzla nebo nezrezla. Přiznávám, už jsem měla tu čest, jak s přimrzlými, tak i s přirezlými paknami parkovací brzdy. Ale v obou případech se jednalo o 20 let staré vozy s bubnovými brzdami v nepříliš dobrém stavu.

A oba zůstaly stát několik dní, přičemž přirezlé pakny dokonce byly výsledkem několika týdenního stání ve vlhké garáži. U některých nových aut je ale tohle riziko podstatně menší, a je bezpečnější parkovací brzdu použít. Měla jsem i tu čest zaparkovat půjčený Mercedes na hotelovém parkovišti, relativně na rovině, a druhý den ho najít o několik metrů dál. Naštěstí minul všechna ta drahá auta bossů mého šéfa, která stála zaparkovaná poblíž, a decentně naboural jen ohradu parkoviště.

O důvod víc používat ruční brzdu

Zatažením parkovací brzdy navíc šetříte převodovku, protože nadměrná – a často opakovaná – zátež, jakou je stání pouze se zařazenou rychlostí, totiž v jejím mechanismu může způsobit vznik zbytečných vůlí. Necháváte-li auto na rovině, bude zatížení minimální, ale i v mírném kopci se doporučuje použít kombinaci rychlosti a parkovací brzdy (nemusí být dotažena naplno).




To samé platí o rozjezdu do kopce, pokud není váš vůz vybaven HSA (asistentem rozjezdu do kopce), což je mimochodem super pomůcka. Použitím ruční brzdy snížíte riziko nacouvání do vozu za vámi, a zároveň eliminujete optřebení spojkových ložisek svého vozu.

Ruční brzda zachraňuje situaci v krizovkách

Parkovací brzda má také svůj význam v krizových situacích, kdy vás může zachránit v případě výpadku hydraulických brzd na vašem automobilu. Při jízdě ve ztížených podmínkách ji zase lze použít v situacích, kdy potřebujete uvést vozidlo do tzv. řízeného smyku. Tenhle manévr je však vyšší dívčí, a je dobré ho mít řádně odzkoušený ještě před použitím. Ideální samozřejmě je, abyste se do takové situace vůbec nedostali, ale to je zase jiná pohádka…

Občas pozoruji řidiče, jak využívají parkovací brzdu k rychlému otočení auta do protisměru nebo k zastavení vozidla, i když jsou jejich hydraulické brzdy funkčí. Efekt to sice má a pro nejednoho člověka to může být zajímavá podívaná, ovšem ani takové zacházení vozu neprospívá, ba naopak. Vede nejen k přetížení brzdového systému, ale také k vyššímu opotřebení ostatních částí automobilu, což v důsledku zvyšuje náklady na jeho provoz, potažmo opravy.

Obecně lze řící, že parkovací brzdu je dobré používat vždy, když vozidlo zůstane stát delší dobu. Její používání může zabránit drobným nehodám a celkově vám usnadní jízdu. Využívejte ji správně a pouze v případech, kdy je to doporučené či nezbytné – její zbytečné zatěžování vám může následně způsobit nemalé potíže.