Jak předejít rozpálenému autu? Dáme vám 7 tipů, které fungují

                   

Prázdniny máme pomalu u konce, ale letní počasí stále nepolevuje, a tak mnoho řidičů využívá poslední chvíle na cestu na dovolenou. Ať už před sebou máte dlouhou cestu do zahraničí nebo denně dojíždíte autem do práce, dnešních 7 tipů je právě pro vás.

Ochlaďte rychle přehřátý interiér

Pokud vaše vozidlo stálo déle na slunci, bude v interiéru nepochybně jako v sauně. Nejrychleji dosáhneme ochlazení tím, že ihned po rozjetí stáhneme okénka a zároveň pustíme klimatizaci na nasávání vzduchu z venčí. Zajistíme tak plnou cirkulaci vzduchu, a jelikož teplý vzduch stoupá vzhůru, začne okny okamžitě unikat ven. Brzy bude uvnitř vozidla stejná teplota jako je venku, což je správný čas pro zavření okýnek a přepnutí klimatizace na vnitřní okruh.

Rozpálený volant? Schovejte ho

Jednoduchý trik zabrání volantu, když stojí auto déle na slunci. Než opustíte vozidlo, otočte volantem o 180 stupňů. Tím bude strana, kterou při řízení držíte, schována ve stínu, a přímé slunce bude „spalovat“ dolní stranu volantu otočenou vzhůru.

Namáhané pneumatiky můžou i bouchnout

V nejteplejších dnech jsou asfaltové silnice rozpálené na 50 – 60°C, takže se zvyšuje přilnavost pneumatik. To by teoreticky bylo dobré, jenomže při vysokých teplotách můžou přilínat až moc, což negativně ovlivní jízdní vlastnosti. Bude se vám hůře zatáčet, rozjezd nebude tak svižný a během jízdy vznikne větší valivý odpor. V důsledku dochází k nadměrnému opotřebení pneumatik, a to zejména při plně zatíženém vozidlu, s nímž se vydáváte na delší jízdu.

Je proto nanejvýš nutné kontrolovat stav pneumatik, protože podhuštěné mají s vozovkou větší kontaktní plochu, a tak dochází k ještě vyššímu opotřebování a zahřívání, což může vést v krajní mezi i k jejímu bouchnutí. Přehuštěné pneumatiky mají naopak menší kontaktní plochu s vozovkou, a jsou tak hlučnější, mají prodlouženou brzdnou dráhu, a při jízdě na velmi špatné silnici nebo najetí na ostrý zlom může snáze prasknout.

Přehřátí motoru

Vysoké teploty a nedostatečné množství chladící kapaliny je zaručeným receptem na přehřátí motoru. Pokud zaznamenáte, že ukazatel teploty vody při jízdě začíná výrazně stoupat, případně se rozsvítí výstražná kontrolka teploty motoru, vyhledejte nebližší bezpečné místo pro zastavení a vůz odstavte. Nechte motor alespoň půl hodiny vychladnout a zkontrolujte, zda vám z vozu nikde neuniká voda.

V žádném případě neotevírejte víčko nádoby chladící kapaliny, dokud je motor přehřátý, hrozí její vyvření a okamžité popálení! Jakmile teplota motoru klesne, můžeme opatrně dolít chybějící chladící kapalinu nebo destilovanou vodu.

Parkování na přímém slunci

Většina řidičů nemá možnost parkovat své vozidlo v garáži nebo ve stínu. Přímý sluneční svit nejen, že zahřívá vnitřek vozu, ale také může časem způsobit vyblednutí barev. Jako jednoduché řešení se nabízí využití slunečních clon, které odráží sluneční paprsky nazpět, a pokud je clona umístěna na venkovní straně okna, ještě razantněji omezuje zvyšování teploty ve voze. Díky tomu nebude v autě jako v sauně, a jízda bude o poznání příjemnější.

Zápach ve voze kvůli horku? Je to možné

Vysoké teploty podporují rozklad živočišných látek, množení bakterií a plísní. Jestli jste vůz vyčistili a stále se nemůžete úplně zbavit nepříjemného zápachu, může být na vině samotná ventilace nebo kabinový filtr, který čistí vzduch ve voze. Už pouhým pohledem bezpečně poznáte, jestli je potřeba filtr vyměnit, a jsou-li na něm i stopy plísně, neváhejte ani minutu. Vyměňte kabinový filtr, vyčistěte samotnou ventilaci dezinfekčním přípravkem ve spreji k tomu určeným, a na ventilaci dočasně nasaďte nový osvěžovač vzduchu.

Pečujte o autobaterii, jinak se ozve v zimě

Možná to zní divně, ale „následky léta“ ovlivní provoz auta v zimě. Za potíže s autobaterií můžou často právě letní teploty, které baterie nadměrně vybíjí. Jejích optimální teplota provozu je okolo 20 stupňů, a každých 10 stupňů navíc znamená dvojnásobně rychlejší vybíjení. Mimo to dochází k sulfataci desek, což je důvodem snižování kapacity akumulátoru, která vás může v zimě nepříjemně překvapit.

Ponechání auta, a tedy i baterie, na přímém slunci, je jejím největším zabijákem. Nejhorší přitom je, pokud je nedostatečně nabitá, takže „ztrácí energii“ podstatně rychleji. Před dovolenou, služební cestou nebo jakoukoliv delší trasou nezapomeňte změřit a zkontrolovat stav baterie ve svém voze.

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články