Každý vůz jednou čeká den, kdy bude muset odejít do penze a stane se z něj veterán. V České republice tento den dle nařízení nastává po 30 letech od data výroby. Pokud máte zájem, tak můžete pro váš vůz následně získat veteránskou RZ a doklady. Ale jak na to? Na to se teď podíváme.

Co předchází samotné registraci?

Vše se řídí jedním dokumentem s názvem Mezinárodní technický kodex FIVA 2010. Jsou v něm popsány všechny náležitosti a požadavky, které musí vůz s veteránskými doklady splňovat. Samotné testování se dělí na dva kroky, jež musíte úspěšně zvládnout. Jako první vás čeká klubová testace, kde se zaměřují na historickou původnost vozu. Cena testace záleží na klubu, ale podle zákona nesmí přesáhnout 2 000 Kč. Po úspěšném zvládnutí je na pořadí testace krajská. Tady se zase soustředí spíše na technickou způsobilost. Poplatek je pevně stanoven na 800 Kč.

Důkladně se připravte

Během testování na historickou původnost nastupuje již zmíněný kodex FIVA. V něm jsou uvedena kritéria, podle kterých se vůz následně hodnotí. K testu je potřeba nejen vůz, ale také odpovídající protokoly z STK. Ke klubové testaci je potřeba přinést vyplněný formulář přihlášky ke klubové testaci, veškeré údaje o vozidle, vyplněný testační protokol, očištěné identifikační znaky (sem patří VIN a číslo karoserie i motoru), protokol o TK a 12 fotografií vozu. Musejí být v rozměru 6×9 cm a potřeba je 6x levopředek a 6x pravozadek. Vyžadováno je neutrální pozadí. Fotky se vám budou hodit v tom případě, že máte v plánu prodej veterána.

Po zvládnutí testací už vás čeká jen přihlášení

Pokud projdete obě testace, tak už vás čeká pouze přihlášení veterána na úřadě. Na internetu si dopředu vyhledejte místo, kde budete moci vašeho veterána registrovat. Cena se pohybuje mezi 300 až 800 Kč. Nezapomeňte si vzít žádost o registraci, fotografie vozu, žádost o testování historického vozu a zelenou kartu. Ano, před samotnou registrací musíte vůz pojistit. Zařiďte si tedy povinné ručení pro veterány.