Spojku ničí spousta řidičů neúmyslně, a špatným zacházením ji dříve či později zničí úplně. Pokud se naučíte, co se spojkou rozhodně nedělat, může pohodlně přežít zbytek auta.

Coby strašák všech prvořidičů v autoškolách je spojka neodmyslitelnou součástí každého manuálního řazení. Bohužel, s přibývajícím množstvím ujetých kilometrů roste i pohodlnost, a právě tehdy se někteří řidiči začínají dopouštět typických chyb, které stojí za příčinou předčasně opotřebené či dokonce zničené spojky. Argument „to dělám běžně“ či „to dělám léta“ může vypadat po X letech bez výměny spojkového ústrojí oprávněný, z technického hlediska se však nic nemění. Které chyby to jsou? A jakým způsobem můžete prodloužit životnost spojky?

Mohlo by vás zajímat: Přidržujte spojku v záběru, ušetří vám spoustu času

Funkce a sestava spojky

Abychom pochopili, proč se při těchto nešvarech vlastně dopouštíme ničení spojkového systému, je třeba si nejdřív vysvětlit, jak spojka pracuje. Spojka není v principu nic jiného než dva „talíře“ s vysokým třecím součinitelem, kdy pedálem ovládáme jeden z těchto „talířů“ – konkrétně při sešlápnutí jej tlakem na střed a vlivem prohnutí rozpojujeme a naopak. To jen velmi jednoduše princip, jak spojka funguje.

Opírání se o spojkový pedál

První, naprosto typický nešvar, trošku i vyplívající z předchozího odstavce, je opírání se nohou o spojkový pedál. To, zejména v hydraulicky ovládaných systémech, tzn. většině případů zapříčiní třeba jen malinké rozpojení spojkových „talířů“. Z dlouhodobého hlediska pak samozřejmě spojce škodíme, neboť ona „prohýbající schopnost“ ztrácí na efektivitě. Zároveň při každém použití spojky vznikají ztráty v podobě tepla, což má nežádoucí účinky na pogumování. Koneckonců, možná jste si všimli, že při pomalé, táhnoucí se jízdě v koloně na dálnici ve 30stuňovém horku má spojka tendenci „prokluzovat“.

Mohlo by vás zajímat: Řazení bez spojky je možné, ale víte, jak funguje? Ukážeme vám, jak na to

S pedálem jak v závoďáku

Další chybou, které se za volantem můžeme dopustit, je příliš prudké povolení spojkového pedálu. Spojka se totiž tímto pálí, což ostatně můžeme kolikrát i cítit. Typický štiplavý, pronikavý, a především ostrý zápach většinou značí, že jste spojku kapku připekli. Avšak to není signál k výměně, pouze k větší pozornosti na rychlost, jakou pedál uvolníte příště.

Mohlo by vás zajímat:Jak správně při řazení přeskakovat rychlostní stupně a nezničit spojku?

Spojka není brzda




Používání spojky coby brzdu na křižovatkách je poslední „zločin“, kterého se lze dopouštět. Při stání na červené, a při napojování se na hlavní silnici (hlavně v kopci) je vždy lepší vyřadit, než abyste svůj vůz brzdili pomocí spojky v záběru. Občas je na křižovatce možné potkat neustále se pohupující auto bez svítících brzdových světel – a přesně takto by to vypadat nemělo.

Na červené se raději rozjeďte pomaleji, než abyste minutu stáli na spojce

Rozjíždění s těžkou váhou

Nežádoucím chováním, kterým zkracujeme životnost spojky, je rozjíždění se s příliš velkou zátěží. Nutno chápat, že i když jsou spojky naddimenzovány (obecně známo na 100 000 km) jsou dělané na nějakou váhu a odpor. Pokud se tedy budeme rozjíždět s dalším vozidlem zaháknutým za námi, protože známému kleklo auto, je to sice v rámci kamarádství pochopitelné, nicméně spojka vám za to zrovna nepoděkuje. V ojedinělých případech to neznamená zkázu, ale v pravidelným měřítku to spojce, která na takové fungování není stavěná, může ublížit.

Mohlo by vás zajímat: Řadíte správně? Co dělat, a co rozhodně NE

Pracujte se spojkovým pedálem správně, a spojka to přežije

Pokud se vyvarujete zmíněným chybám, můžete zajistit, že spojka přežije zbytek auta. Ne, její výměna sice nepatří k nejdražším, ale proč ji zbytečně ničit? Základním pravidlem je zbytečně spojku nepřetěžovat. Někteří řidiči mají ve zvyku vyšlápnout spojku při průjezdu zatáčkou. Ano, pocitově to skutečně může vypadat, že jedete klidněji a pomaleji, ale mnohem lepší je rovnou přibrzdit a podřadit, takže v tu chvíli budete brzdit motorem, což uleví i brzdovému systému.

Převodovka a průřez spojkou

Při jízdě v koloně nebo při čekání na zelenou na semaforech raději vyřaďte rychlost a zabrzděte si, než abyste si přibrzďovali spojkou v záběru, dbejte na rychlost sešlápnutí a uvolnění spojkového pedálu. A nakonec to nejužitečnější – používejte tzv.: Rauno Aaltonen platte, což je opěrka vlevo, vedle spojkového pedálu, a v případě starších automobilů si nohu opírejte o podběh levého kola. Vám to neublíží, a vaší spojce to výrazně pomůže.