Od 1. 1. 2024 zrušeny velké technické průkazy: Řidiči nutně musí umět pracovat s dešifrací VIN, jen tak předejdou problémům

Rozluštit historii ojetého automobilu před nákupem nemusí být jednoduché. Kdo neví, co hledat a pomocí čeho se orientovat, nemá de facto šanci cokoli zjistit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Každý motorista by měl vědět, co je to VIN, kde ho na autě najít a jak s ním pracovat. Ušetří mu to mnoho starostí. Zejména teď, když byly zrušeny velké technické průkazy, zůstává VIN de facto jediným identifikátorem, podle kterého lze auta před koupí online prověřovat. Každé vozidlo v současnosti vyrobené na světě obdrží své jedinečné identifikační číslo, to je právě ono VIN. I když na první pohled může vypadat jako nesouvislá kombinace písmen a čísel, VIN má svou logiku a skrývá fascinující informace.

Před VIN razili výrobci čísla na karoserie libovolně podle svého

Standard pro přiřazování identifikačního čísla vozidlům, známého jako Vehicle Identification Number (VIN), byl poprvé zaveden v roce 1954 v USA. Nicméně trvalo roky, než se systém etabloval. Až v roce 1981 byl formát VIN standardizován Národní správou bezpečnosti silničního provozu USA. VIN je tedy 17místný kód, který jednoznačně identifikuje každé vozidlo. Unikátní kód se může opakovat až po 30 letech, to znamená, že auto vyrobené dnes může mít teoreticky „dvojníka“ ze 70. let minulého století.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

V našich podmínkách, v rámci Škoda Auto, se začalo VIN používat od roku 1984. Struktura VIN je jednotná po celém světě. První tři znaky jsou určeny pro identifikaci výrobce, přičemž první dva kódy označují oblast a zemi původu výrobce a třetí znak je přidělen pro konkrétní značku. Například Škoda Auto využívá kód výrobce TMB, přičemž písmena TJ až TP jsou určena pro Českou republiku.

Tajný návod, jak u ojetiny prověřit stav motoru pomocí papírového ubrousku. Funguje na všechny značky a modely

Na pozicích 4 až 9 se nachází popisný kód vozidla, který určuje model daného vozu. Škoda Auto používá formát, kdy je na deváté pozici tzv. kontrolní číslice, zajišťující ověření autenticity VIN. Tato část VIN umožňuje zjistit typ karoserie, motor, informace o zádržných systémech vozu a typu vozu. U elektromobilů Škoda Enyaq iV lze dokonce z páté pozice VIN zjistit výkon pohonného ústrojí.

I VIN se dá padělat a přerazit, pak nemá řidič téměř šanci

Posledních osm pozic, označených jako Vehicle Identifier Section (VIS), tvoří také jedinečný kód. Na základě výrobce může vznikat dle libosti. Znak na desáté pozici určuje modelový rok vozu, ačkoliv rok výroby se může lišit. Opět v našem prostředí pro ilustraci, čísla 0 až 9 označují různé provozy v Mladé Boleslavi, zatímco písmena jsou také používána. Pozice 11 ve VIN Škoda vozů určuje výrobní závod, kde byl vůz vyroben.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Proč je VIN důležité? Jednat pro identifikaci vozu jako takovou, kontroluje se na STK. Při evidenční kontrole je to základní identifikátor. A jde také o prostředek, jak si může kupující ověřit automobil před uzavřením kupní smlouvy. Stačí vzít VIN a zadat ho do některého z placených či neplacených portálů zamřených na pověřování. VIN je de facto jakýsi ekvivalent rodného čísla. Pokud nesouhlasí vyražené na karoserii s doklady, je to zásadní problém.

Víte, co znamená VIN?

Zdroj: Škoda
Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články