V době čínské invaze do Evropy, elektromobilů ze všech stran a duhového Jaguaru přichází Japonci s motorem, na který jsme v Evropě snad již dočista zapomněli. Není to Škoda? Je to škoda.
Schválně: Kdyby se vyhlašovala cena „Rebel automobilového průmyslu“, komu byste dali svůj hlas? Tesle za to, jak se snaží protlačit autonomní řízení, které nefunguje? Těžko. Nebo snad Volkswagenu, jak se dokázal po aféře Dieselgate stát „papežštějším než papež“ a chrlí elektromobily, které nikdo nekupuje? Sotva. Propuštění dělníci by vám to otloukli o hlavu. Nebo snad Jaguaru, který v duchu „duhové rovnoprávnosti“ jedním modelem a jednou reklamou dokonale smáznul vše, co desetiletí budoval? Asi ani to ne. Měl bych možná lepší tip. Pojďme se na něj podívat společně.
Japonci a rebelové? Kdo by to ještě před deseti lety řekl
Tím tipem je – možná pro někoho překvapivě – japonská Mazda. A kupodivu teď nemyslím jejich Wankel, na kterém přitom zřejmě nemálo jejich konstruktérů a techniků nechalo poslední zbytky svých vlasů a svého mládí. Pokud tedy ještě nějaké mládí měli. A nemyslím ani MX-5 Miatu, což je velmi slušný políček britské „open air“ škole a vůbec všem malovýrobcům, již si kdysi dělali tak trochu patent na to, že správný sportovní roadster musí vyrábět jen specializovaní výrobci. Ne, opravdu nemusí.
Co si však zaslouží minimálně poklonu za rebelství, je to, jak i v těchto dobách, kdy většina výrobců hromadně přechází na elektromobily a hybridy, míří Mazda zcela jinam. Nebo alespoň – v zájmu její svátosti EU – tito výrobci snižují objemy motorů (a počty válců) a dopují je turbodmychadly. Aby z nich alespoň nějaký výkon ještě „vytáhli“. Tak přesně v této době Mazda neustále zdokonaluje svůj atmosférický čtyřválec Skyactiv, aby jej dávala nejen do svých SUV, ale i do hatchbacku nebo do již zmíněného roadsteru.
Jízdní projev silné a dobře postavené „atmosféry“ je silně návykový
A ten motor navíc stojí za to. Jeho 143 kW (194 koní) při 6 000 ot./min spolu s točivým momentem 258 Nm je pro drtivou většinu řidičů zcela dostačujících. Zejména když ji doprovází plynulé reakce na plyn a uklidňující, lineární průběh výkonu. Atmosférický motor zkrátka dává každé jízdě osobitý, přirozený charakter, na který jsme tak trochu za volanty turbodieselů již zapomněli. Schválně se nějakou povedenou benzínovou „atmosférou“ projeďte a uvidíte, jak se vám na tváři místy rozhostí blažený úsměv.
Když pak usednete za volant (kupříkladu) nové Mazdy CX-30 s touto pohonnou jednotkou, během chvilky si všimnete, co dělá motory Skyactiv tím, čím jsou. Průběh výkonu je mimořádně lineární, necítíte žádné „kopnutí“ od turba ani prodlevu při přidání plynu. Dynamika je příjemná a rozhodně dostačující na předjíždění i svižné dálnice. Překvapivě tichý chod při středních otáčkách má terapeutický účinek, Mazda tak zůstává věrná své idee tzv. Jinba Ittai – splynutí stroje a člověka.
To vše za velmi rozumné, až tak trochu „čínské ceny“ (nová CX-30 v letní akci od 707 590 korun) a v době, kdy v tom Mazda zůstává tak trochu sama. No není to jasná známka rebelství, co říkáte?