Je elektromobil revoluce a nebo evoluce spalovacího motoru? - AutoŽivě

Je elektromobil revoluce a nebo evoluce spalovacího motoru?

                   

Spalovací motor je úzká část automobilu, která ale ovlivňuje celou konstrukci. K funkci spalovacího motoru je nutné skladovat palivo v „nenabouratelné“ a ohněm neohrožené nádrži. Díky tomu je uložena u zadní nápravy. K hoření paliva je potřeba kyslík, který přichází do motoru sáním. Spalování produkuje odpadní teplo a zplodiny. Spaliny jsou odváděny výfukem za vozidla a odpadní teplo se využívá k vytápění. Zbytek tepla je odvedený chladičem do okolního vzduchu.

Jednoduše řečeno oproti elektromobilu má spalovák navíc:

  • Vzduchové sání
  • Palivovou nádrž
  • Blok motoru
  • Výfukové potrubí
  • Chladící soustavu
  • Malý akumulátor

Co je to elektromobil?

Uchovaná energii v baterii je chemickou cestou přeměněná na stejnosměrný elektrický proud. Principiálně se nejedná o složitý systém než ten, který se skrývá v aku vrtačce, takže si je tento systém možné představit jako robustní elektroniku a akumulátor do aku vrtačky. Jak jsme si vysvětlili na analogii baterie do vrtačky, tak elektrický proud je prohnán skrze výkonovou elektroniku, která vytváří stabilní napětí / proud potřebný k pohonu motoru.  Elektromotor na základě elektromagnetických polí vytvoří rotaci hřídele, která je buď převodovkou a nebo na přímo spojena s koly vozidla. Dále je v automobilu soustava pro nabíjení a chlazení baterií. Motor sám o sobě nevytváří odpadní teplo a baterie pouze za určitých podmínek. Díky tomu je nutné zajistit topení a klimatizaci. Ve většině případů se jedná o tepelné čerpadlo. Posledním často opomíjeným je softwarová složitost. Elektromobil vyžaduje poměrně značné elektronické řízení a software je značně složitý.

Jednoduše elektromobil má oproti spalováku navíc:

  • Akumulátorový pack
  • Elektromotor
  • Topení a chlazení tepelným čerpadlem
  • Robustní elektroniku zajišťující ovládání baterie
  • Výkonovou elektroniku a nabíjení
  • Složitý software

V jednoduchosti řečeno spalovací motor je stará škola se všemi nevýhodami a výhodami. Elektromobil je nová škola se všemi výhodami a nevýhodami.  Nejedná se o revoluci ale o evoluci. Vzhledem k absenci olejů a opotřebitelných rotačních částí je často elektromobil synonymem spolehlivost. Správně řečeno bez lží a polopravd se jedná o pokrokový systém, která má větší technickou vyspělost a tím danou nižší poruchovost. Nejedná se o bezúdržbový systém, ale o systém, který zaručuje násobnou dobu bez oprav.

Důležité je také zmínit, že elektromobily se ve svém zbytku skládají úplně ze stejných komponent jako automobily spalovací. Ať už se jedná o alu kola, pneumatiky nebo třeba čepy. Velkou výhodu tato situace představuje pro výrobce doplňků jako je například tažné zařízení, sportovní podvozek a nebo koberečky.

Bez příkras je elektromobil cestou k úspoře na motorové údržbě a opravách motorových částí. V žádném případě se nejedná o revoluční automobil, který nabízí bezúdržbový chod jako celek. Zbytek automobilu je úplně stejný.

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (82%) 137 hlasů
Nahlásit chybu
ArmádníZpravodaj.cz
Spáchal, či nespáchal Adolf Hitler sebevraždu? FBI pracovala s teorií, že ponorkou utekl do Argentiny
Události247.cz
Očkovat proti covidu se budou děti od pěti let. Ministr zdravotnictví Vojtěch řekl, od kdy to bude možné
VědaŽivě.cz
Robotická chirurgie – budoucnost medicíny začíná tady a teď
adbz.cz
Prodej hrnčířské hlíny: Kde ji nejlépe pořídíte?