Je elektromobil revoluce a nebo evoluce spalovacího motoru?

                   

Spalovací motor je úzká část automobilu, která ale ovlivňuje celou konstrukci. K funkci spalovacího motoru je nutné skladovat palivo v „nenabouratelné“ a ohněm neohrožené nádrži. Díky tomu je uložena u zadní nápravy. K hoření paliva je potřeba kyslík, který přichází do motoru sáním. Spalování produkuje odpadní teplo a zplodiny. Spaliny jsou odváděny výfukem za vozidla a odpadní teplo se využívá k vytápění. Zbytek tepla je odvedený chladičem do okolního vzduchu.

Jednoduše řečeno oproti elektromobilu má spalovák navíc:

  • Vzduchové sání
  • Palivovou nádrž
  • Blok motoru
  • Výfukové potrubí
  • Chladící soustavu
  • Malý akumulátor

Co je to elektromobil?

Uchovaná energii v baterii je chemickou cestou přeměněná na stejnosměrný elektrický proud. Principiálně se nejedná o složitý systém než ten, který se skrývá v aku vrtačce, takže si je tento systém možné představit jako robustní elektroniku a akumulátor do aku vrtačky. Jak jsme si vysvětlili na analogii baterie do vrtačky, tak elektrický proud je prohnán skrze výkonovou elektroniku, která vytváří stabilní napětí / proud potřebný k pohonu motoru.  Elektromotor na základě elektromagnetických polí vytvoří rotaci hřídele, která je buď převodovkou a nebo na přímo spojena s koly vozidla. Dále je v automobilu soustava pro nabíjení a chlazení baterií. Motor sám o sobě nevytváří odpadní teplo a baterie pouze za určitých podmínek. Díky tomu je nutné zajistit topení a klimatizaci. Ve většině případů se jedná o tepelné čerpadlo. Posledním často opomíjeným je softwarová složitost. Elektromobil vyžaduje poměrně značné elektronické řízení a software je značně složitý.

Jednoduše elektromobil má oproti spalováku navíc:

  • Akumulátorový pack
  • Elektromotor
  • Topení a chlazení tepelným čerpadlem
  • Robustní elektroniku zajišťující ovládání baterie
  • Výkonovou elektroniku a nabíjení
  • Složitý software

V jednoduchosti řečeno spalovací motor je stará škola se všemi nevýhodami a výhodami. Elektromobil je nová škola se všemi výhodami a nevýhodami.  Nejedná se o revoluci ale o evoluci. Vzhledem k absenci olejů a opotřebitelných rotačních částí je často elektromobil synonymem spolehlivost. Správně řečeno bez lží a polopravd se jedná o pokrokový systém, která má větší technickou vyspělost a tím danou nižší poruchovost. Nejedná se o bezúdržbový systém, ale o systém, který zaručuje násobnou dobu bez oprav.

Důležité je také zmínit, že elektromobily se ve svém zbytku skládají úplně ze stejných komponent jako automobily spalovací. Ať už se jedná o alu kola, pneumatiky nebo třeba čepy. Velkou výhodu tato situace představuje pro výrobce doplňků jako je například tažné zařízení, sportovní podvozek a nebo koberečky.

Bez příkras je elektromobil cestou k úspoře na motorové údržbě a opravách motorových částí. V žádném případě se nejedná o revoluční automobil, který nabízí bezúdržbový chod jako celek. Zbytek automobilu je úplně stejný.

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Válka na Ukrajině je příležitostí pro rozvoj černého trhu se zbraněmi: některé se prostě mohou „ztratit“, třeba termobarické raketomety
Události247.cz
Události247.cz
Ruskové na frontě mění taktiku: Mají jen dvě možnosti, jak pokračovat, míní expert
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejkratší válka v dějinách trvala pouhých 38 minut. O život však bohužel přišlo přes 500 lidí
adbz.cz
adbz.cz
Jak utišit sousedova psa, který nechce přestat štěkat: Stížnost je nejzazší řešení, pomoci může obyčejná hra