Na koloběžce vjel šílenou rychlostí na přechod pro chodce. Video zachytilo tragickou nehodu

Nové technologie přinášejí více moderních dopravních prostředků a mladších řidičů. Všichni ale musí dodržovat pravidla bezpečnosti.

i Zdroj fotografie: CAPTAIN RAJU / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Někdy se na silnicích odehrávají situace, které by člověk čekal spíš v akčním filmu než v běžném provozu. I když se nám to nemusí zamlouvat – komu by se to také zamlouvalo – nehody se stávají. Dnes a denně. Stačí se podívat na policejní statistiky. V redakci AutoŽivě jsme zanalyzovali zprávy policejních oddělení, a nenaděláme nic. Nehody se stávaly, stávají a bohužel stávat se budou. Přestože Evropská unie tvrdí opak a proklamuje, že za pár let nezemře na silnicích jediný člověk. Je to lež. Podíváme-li se na druhou stranu republiky, tak třeba za loňský rok řešili dopravní policisté v okrese Kroměříž 547 nehod s ohlašovací povinností. Předloni to bylo 793.

Nehody se stávaly, stávají a bohužel také stávat budou

Jistě, mohl bych říct, že to je zlepšení, tedy pokles. Ale stále je to dost, nemyslíte? V roce 2024 v tomto okrese přišly o život vlivem dopravních nehod celkem čtyři osoby. Jednalo se o řidiče motorových vozidel, včetně jednoho motocyklisty. Těžké zranění loni utrpělo třináct osob. Vlivem dopravních nehod bylo 239 lehce zraněných osob. Když rozšíříme pohled na kraj, tak na silnicích Jihomoravského kraje došlo vloni k 5 758 dopravním nehodám. O život při nich přišlo 72 osob, 144 osob bylo těžce a 2 670 osob lehce zraněno.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Peníze by měly být až na druhém místě, ale i tak je zmíním. Hmotná škoda nehod tam dosáhla částky 470 milionů korun. Přesuneme se v rámci statistik na opačný konec naší země, do Ústeckého kraje. Tam Policie ČR šetřila za rok 2024 celkem 8 816 silničních dopravních nehod. Je nám v redakci AutoŽivě líto, ale při incidentech zemřelo 32 osob, 121 jich bylo těžce zraněno a 1 826 lidí bylo zraněno lehce. Hmotná škoda? Tady je to ještě víc než v předchozím případě, škoda odhadnutá policií na místě nehody byla ve výši 586,85 milionů korun.

Drsná nehoda Uberu na videu: Profesionální řidič absolutně selhal, kamera točila i po bouračce

Celková bilance za celou republiku? Tragédie se staly, přesto je důvod když ne k radosti, tak k optimismu. Při dopravních nehodách v loňském roce zemřelo 443 lidí. Jde o statistiku z dopoledne 31. prosince 2024, tak možná se během dne ještě nějaké neštěstí stalo. Ale je to méně než v roce 2023, kdy zemřelo 455 osob. Loňský výsledek je ten nejlepší od roku 1961. To je dobrá zpráva. Špatná zpráva? Jak jsem říkal, bourá se, bohužel. A bourat se bude i nadále. U nás i v zahraničí. Stačí se podívat na jakékoli zprávy a je jasné, že nepozornost, ignorování předpisů a bezpečnostních pravidel si budou i nadále vybírat svou daň.

Přechod pro chodce je pro chodce, ne pro řidiče koloběžek

Příběh, který se nedávno odehrál v jednom z evropských měst, je toho smutným důkazem. Řidič skútru, který se rozhodl projet přechod pro chodce v rychlosti, která by byla nebezpečná i na volné silnici, se během několika vteřin ocitl v centru tragické události, která znovu otevírá otázku bezpečnosti a odpovědnosti všech účastníků silničního provozu. Skútry a elektrokoloběžky se v posledních letech staly běžnou součástí městského provozu, ale ne každý jejich uživatel si uvědomuje, že i pro ně platí stejná pravidla jako pro ostatní vozidla.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Přechod pro chodce je místo, kde by měl mít přednost vždy ten nejzranitelnější – tedy chodec. Jenže v praxi to často vypadá úplně jinak. V tomto konkrétním případě se řidič skútru rozhodl, že pravidla neplatí pro něj. Přechod pro chodce, který měl být bezpečným místem pro přecházení, se v mžiku změnil v nebezpečnou zónu. Skútr se řítil takovou rychlostí, že nebylo v lidských silách včas zareagovat. K incidentu došlo před pár dny, 26. května, v maďarském Pécsi.

Vjet na přechod pro chodce je zakázané, i na koloběžce

Jak už jsem naznačil základní informace, mladý muž na elektrické koloběžce projel bez zastavení přes přechod pro chodce a srazil se s protijedoucím autem. Podle záznamu z kamery přijel jezdec na skútru k přechodu pro chodce takovou rychlostí, že řidič prakticky nestihl zareagovat. Z videa je také patrné, že řidič použil elektrickou koloběžku jako „jedoucí vozidlo“ k „přecházení silnice“. Tedy nechoval se jako chodec. To tamní zákon o silničním provozu bere tak, že v tomto případě neměl přednost.

V daném případě měl člověk z koloběžky, stejně jako z jízdního kola, na přechodu sestoupit. A přejít ji pěšky. Nestalo se. Tak jako tak šlo o zbytečné porušení předpisů, ale zejména slušnosti, bezpečnosti a pudu sebezáchovy. Takhle prostě ne. Jaká pravidla platí u nás? Člověk na koloběžce není chodec. Pokud koloběžku nevede. Jinak je podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, jezdec na elektrické koloběžce chápán jako řidič nemotorového vozidla.

Pokud je koloběžka vybavena pomocným motorkem a její maximální konstrukční rychlost nepřesahuje 25 km/h nebo pokud je výkon motoru do 250 W. To znamená, že se na člověka vztahují pravidla pro cyklisty, včetně povinnosti dodržovat dopravní značky a předpisy, používat cyklostezky a jezdit po pravé straně vozovky.

Pokud koloběžka splňuje tyto parametry, není považována za motorové vozidlo. Pokud by elektrická koloběžka měla vyšší výkon nebo maximální rychlost, mohla by být považována za motocykl. Snad jsem zákon citoval správně, pokud máte jiný názor, budu rád za vyjádření pod článkem. Tak jako tak, jezdec na koloběžce není chodec. A na přechodu pro chodce nemá, jede-li, co dělat.

Jezdíte na koloběžce?

Zdroj: BpiAutósok
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články