Výjimečná ojetina má to, co žádná jiná. Škoda, VW i další blednou závistí. Kupte ji rychle, dokud v bazarech je

Malý hatchback prémiové třídy strčí do kapsy zbytek veškeré konkurence, má totiž něco, co rivalové ne. Šestiválec a pohon zadních kol.

i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter
Dalších 13 fotografií
Dalších 13 fotografií
                   

Čas letí dopředu a leckoho by ani nenapadlo, že BMW řady 1 už tady bude za pár měsíců dvacet let. První generace s kódovým označením E87 byla na trhu od roku 2004 do roku 2011. Šlo o průnik automobilky BMW do nižší střední třídy. Dostupná byla řada 1 ve variantách 5dveřového hatchbacku (E87), 3dveřového hatchbacku (E81), 2dveřového kupé (E82) a kabrioletu (E88). Model zastával klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Jiné takové auto koupit ani nelze, BMW je v tomto jedinečné

Model byl postaven na zkrácené platformě BMW řady 3 (E90), sdílel s ní mnoho prvků od zavěšení kol až po pohonné jednotky. Jízdní vlastnosti této první generace byly vynikající a oslovily zejména řidiče, kteří chtějí sportovní zážitek za volantem. Nicméně nízký komfort jízdy a omezený prostor na zadních sedadlech byly nedostatky, které s sebou tato koncepce nesla. Přesunutý motor vzadu znamenal menší místo na zadních sedadlech, což omezuje jejich využitelnost hlavně pro dospělé pasažéry.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter

Taktéž pneumatiky typu runflat, které byly sériově montovány, negativně ovlivňovaly komfort jízdy. Interiér této generace řady 1 byl kritizován kvůli zpracování a použitým materiálům, které nepatřily do prémiové třídy. Zpracování se však zlepšilo s faceliftem v roce 2007, kdy byla také zavedena řada motorů „Efficient Dynamics“. Co se týče motorů, doporučuje se vyhnout modelu 116i s 85kW motorem, který měl problémy s rozvodovým řetězem a špatným chodem po studeném startu.

Mezi doporučené motory patří atmosférický šestiválec

Také benzínové verze s přímým vstřikem HPI mohou mít problémy s nepravidelným chodem a špatně fungujícími vstřikovači. U dieselových verzí s motory N47 po roce 2007 hrozí problémy s řetězovými rozvody, a dokonce i prasknutím bloku motoru v prostoru mezi válci. Proto je doporučeno preferovat starší generaci motorů M47, která byla méně problematická. Naopak benzínové verze 125i nebo 130i jsou považovány za dobrý výběr, díky osvědčeným atmosférickým šestiválcům a relativně nízké hmotnosti vozu nabízejí dynamický zážitek. Motory, které lze doporučit, jsou tedy 125i nebo 130i.

Jde totiž o jedny z posledních možností koupit si mimořádně dynamický hatchback (popřípadě jinou alternativu karoserie) se značkou BMW, s pravověrným atmosférickým řadovým šestiválcem. Bezproblémové je konvenční vstřikování paliva, rozvodový řetěz má zde ještě v kontextu pozdějších a modernějších aut značnou výdrž. Jezdit se dá s autem do deseti litrů. Mezi typické závady patří potíže vstřikovacího čerpadla u benzínových verzí se systémem HPI. To platí nejčastěji pro motorizace 135i do roku 2010.

Při výběru v bazaru je třeba vyhnout se problematickým kusům

Dále jsou tady závady ventilace klikové skříně nebo opotřebený dvouhmotový setrvačník, zejména u čtyřválcových dieselů. Úniky oleje z automatických převodovek paří mezi další závady, stejně jako poruchy turbodmychadla nebo jeho regulace u naftových jednotek. Na pořadu dne jsou problémy EGR ventilů u naftových agregátů, u benzínových zase nepravidelný chod, rozladěné časování rozvodů, natažený rozvodový řetěz či selhávající napínák. Zejména u 85kilowattového 116i.

Jen jezdit a čerpat palivo. S těmito ojetinami do servisu jezdit nebudete

Z mechanických obtíží lze vyjmenovat vůle v čepech řízení či v silentblocích zadní nápravy. Obecně se dá o první generaci BMW řady 1 říct, že se jedná o zajímavý automobil příslušný k prémiové značce, což s sebou může nést vyšší náklady na servis. Jinak jde o automobil, který nabízí za přijatelnou cenu výtečné jízdní vlastnosti a sportovní charakter. Jen je třeba mezi ojetinami pečlivě vybírat a vyvarovat se kusů s nejasnou historií a potenciálními technickými problémy.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter

Aktuálně je na prodej na německém inzertním serveru BMW 130i z roku 2008. Stojí v přepočtu 260 000 Kč. Za tyto peníze si zájemce koupí třílitrový šestiválec s výkonem 265 koní, automatickou převodovkou a pohonem zadních kol. Auto má najeto 175 591 km. Výbava je výtečná, nechybí nic, co by mohl řidič v takovém autě potřebovat. Po navigaci musí zájemce sáhnout například v mobilu. O to ale u BMW 130i asi nejde, sportovního vyžití nabízí jedničková řada dostatek.

Galerie

Dalších 13 fotografií
Dalších 13 fotografií

Chtěli byste BMW řady 1 s šestiválcem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články