Zjištění: Proč dnes utíká Jozef Kabaň, designér Škody, před evropským automobilovým průmyslem do Číny?

Evropa je mu asi malá, čínské možnosti jsou neomezené. Zkušený designer opouští Volkswagen a bude navrhovat auta pro MG.

i Zdroj fotografie: SAIC
                   

Kdysi navrhl vzhled revolučního supersportovního automobilu, dnes míří do čínské automobilky vyrábějící levné elektromobily. Designér Jozef Kabaň prošel za svůj profesní život několik velkých evropských značek, od Volkswagenu přes Škodu a BMW až k Rolls-Royce a Bugatti. Teď jeho kroky zamíří do Číny. Pamatuji si to, jako kdyby to bylo dnes. Dělal jsem kdysi rozhovor s Jozefem Kabaněm, tehdy pracoval ještě v mladoboleslavské Škodovce. Měl za sebou úspěch v podobně vzhledu Bugatti Veyron.

Jsou jeho auta hezká? Některá určitě ano, u jiných je to o vkusu

Ptal jsem se ho ale na Roomster, byť nebyl z jeho pera. Zajímalo mne, proč auto není hezké. Jozef Kabaň mě poučil o jedné věci a tu vnímám jako automobilový novinář od té doby u všech aut. Třeba i u Škody Fabia druhé generace, která je za mne také ne příliš hezká. Zajímalo mne, co přesně dělá vzhled auta atraktivním. Jozef Kabaň mi vysvětlil, že je to poměr. Poměr výšky a šířky auta. Takže když se podíváte na placatý supersport, líbí se vám.

iZdroj fotografie: Škoda

Úzké a vysoké auto ale člověka spíše nezaujme. A jsme zase u té Fabie. No nic. Osobní zkušenost zde připomínám, protože vnímám osobnost Jozefa Kabaně jako velmi výraznou. Podle mne jde o člověka, který může mít a má přímý vliv na možný úspěch či neúspěch modelu či značky. Od Škody Jozef Kabaň odešel tuším po uvedení „čtyřokého“ faceliftu Škody Octavia. Pozadí asi nikdy přesně neuvidíme. Skončil u VW, kam se vrátil od Rollsu, z vlastního rozhodnutí, nebo to bylo jinak? Do toho nám vlastně ani nic není.

Dojmy ze Škody Fabie po faceliftu nejsou zrovna dobré

Nicméně Josef Kabaň se po letech působení v Evropě rozhodl pro radikální změnu. Opouští koncern Volkswagen a jeho další kroky vedou do Číny. Tam bude pracovat pro automobilku MG. Značka je součástí čínského koncernu SAIC. Podle oficiálních informací se Kabaň stává viceprezidentem Globálního designového centra v SAIC R&D Innovation Headquarters a bude se přímo zodpovídat globálnímu šéfovi designu Shaovi Jingfengovi. Tento přestup přichází v době, kdy značka MG zažívá silnou expanzi na evropském trhu. Bezpochyby využívá toho, že jako MG je známá svými kořeny v britském automobilovém průmyslu.

MG se tváří jako evropské, je to ale čistokrevná Čína

Má „evropský punc“. Ale s britským automobilovým průmyslem má společného asi tolik jako sójová omáčka s tradičním anglickým pudinkem. Kabaňovo angažmá je bezpochyby strategickým krokem k posílení globální konkurenceschopnosti značky MG a upevnění její pozice na mezinárodním poli. „Josef Kabaň výrazně zvýší naši konkurenceschopnost a úroveň internacionalizace a také urychlí vstup SAIC na globální trh,“ zaznělo ze strany vedení SAIC. Uvidíme, jestli se naplní ono tradiční „poturčenec horší Turka“.

iZdroj fotografie: Pixabay

Josef Kabaň se stává součástí designového týmu v době, kdy MG představuje nový koncept EXE181. Ten je inspirován legendárním modelem EX181 z roku 1957, který v druhé polovině 50. let stanovil světový rychlostní rekord. Historický model dosáhl rychlosti 395 km/h a o dva roky později v Bonneville rychlost ještě vylepšil na 410 km/h. Co bude mít společného novinka s rychlostními rekordy? V masové produkci jistě nic. Jde o peníze, nebo výzvu a nabídku, která se díky možnostem seberealizace neodmítá? Těžko říct.

Tak či tak, světový průmysl musí brát tento krok velmi vážně

Ovšem přesun evropského designéra do čínského koncernu není v automobilovém průmyslu ničím ojedinělým. Podobnou cestu zvolil například bývalý Kabaňův kolega Klaus Zyciora. Ten vstoupil do čínské automobilky Changan. Trend zjevně odráží rostoucí vliv čínských automobilových výrobců na globálním trhu a snahu přilákat k sobě špičkové talenty z celého světa. Kabaň bude hrát klíčovou roli v navrhování aut, která budou muset oslovit globální publikum. Musíme ale číst i mezi řádky.

iZdroj fotografie: SAIC

Kabaňův přechod do SAIC je signálem pro evropský automobilový průmysl. Říká, že čínské automobilky jsou připraveny konkurovat světu nejen technologicky, ale i designově. Kabaňovo rozhodnutí připojit se k MG je bezpochyby významné pro jeho osobní kariéru.

Po letech práce v evropských automobilkách bude působit v odlišném prostředí čínského automobilového průmyslu. Impulz čelit novým výzvám, nebo naopak odchod z evropského prostředí, nad kterým zlomil hůl? Těžko říct, do hlavy nikomu nevidím. Každopádně Kabaňův přechod do čínského koncernu SAIC představuje významnou změnu jak pro něj osobně, tak pro automobilový průmysl jako celek. Uvidíme, jak se v budoucnu projeví.

Převálcují čínská auta Evropu?

Zdroj: SAIC
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články