Jsou čínské pneumatiky opravdu tak špatné, nebo už zlepšily kvalitu? Neudělejte při letošním přezouvání osudovou chybu

Kvalitu pneumatik není radno podceňovat. Ostatně, jak říká slogan jednoho výrobce, motor není to, co vás drží na silnici. Dá se už věřit novým značkám z Číny? Zjistili jsme za vás.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Ještě před několika málo lety končily čínské pneumatiky ve všech testech se železnou pravidelností jako úplně poslední, nebo aspoň na chvostu celkového pořadí. Speciálně u zimních pneumatik byl odstup markantní, pamatujeme test, kdy zimní pneumatika z Číny měla na sněhu delší brzdnou dráhu, než letní model jedné z evropských značek. Otázka je tedy nasnadě: změnilo se od té doby něco? Podívali jsme se za vás na letní pneu z Číny.

Proč je tak složité vyrobit kvalitní pneumatiku?

Na tuto otázku není úplně jednoduchá odpověď. Svoje firemní know how si všichni výrobci pochopitelně úzkostlivě střeží. A ne nadarmo se pneumatikářskému oboru říká „černá magie“. Složení směsi a pokládání jednotlivých běhounů, stejně jako struktura dezénu obsahují miliardy kombinací, trefit jackpot tak není úplně jednoduché. Což už výrobci z Číny, schopní jinak okopírovat cokoli ve vesmíru včetně hvězdného prachu z blízké galaxie zjistili také.

iZdroj fotografie: iStock

Nedá se zkrátka jen tak vzít pneumatika renomovaného výrobce, udělat podobný dezén, namíchat nějakou směs a doufat, že to bude fungovat. Nebude. Ti skuteční lídří trhu investují ohromné sumy do dokonalých 3D systémů, které analyzují chování pneu v každé situaci. A samozřejmě také těží z desítek let dlouhé historie míchání směsí. Výsledkem pak je konstantní kvalita a jistota, že když zvolíte jejich výrobek, nedočkáte se určitě vyloženého „propadáku“.

Nastala tedy nějaká změna z Číny?

Odpověď je ano i ne. Někteří výrobci, jak se dá například dočíst z testů pneumatik německého autoklubu ADAC se dokázali poučit (nebo lépe kopírovat) a jejich produkce snese, alespoň v některých parametrech srovnání s evropskou konkurencí. A lze je tedy doporučit. Navíc obecně je snazší udělat letní pneumatiku, než zimní, která musí vyrovnávat řadu vzájemně se vylučujících faktorů a přenést to do kvalitního výsledku. To je opravdu alchymie i magie zároveň.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U letní pneumatiky, za suchého teplého počasí jsou většinou výsledky srovnatelné, na „lámání chleba“ dojde typicky při dešti a aquaplaningu. Tam už rozhodují zkušenosti a schopnosti poradit si se ztíženými podmínkami. Pokud však v testu objevíte pneumatiku, jejíž název vám sice nic neříká, ale která neskončila úplně na konci žebříčku, dá se předpokládat, že s ní chybu neuděláte. V roce 2022 a u letních pneu je schopných modelů z Číny víc, než bychom čekali.

Jaké máte zkušenosti s čínskými pneumatikami vy?

Zdroj: ADAC

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články