Už máte přezuto na zimní pneumatiky? Nepotěšíme vás: Častá chyba má vliv na bezpečnost, měli byste je prohodit

Při výměně pneumatik se někdy zapomíná na to, že nebývají stejnoměrně ojeté a jejich umístění na voze má přímý vliv na bezpečnost. Je dobré tuto skutečnost nepodcenit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kdo už máte letos přezuto na zimní pneumatiky (a takových by vás měla být většina, s ohledem na nefalšovanou zimu na silnicích), použili jste sadu z minulé sezóny a přezouvali jste v servisu, možná jste si všimli zkoumavého pohledu automechanika na všechny čtyři gumy před tím, než se pustil do jejich montáže. Případně, pokud nebyly uskladněné v prostorách „domácího“ servisu, shání se třeba po značce křídou. Anebo se nakonec zeptá rovnou vás: „Jaké dáme na předek?“ Víte, jaké dát „na předek“? Pojďme se na to podívat společně.

Na montáž má vliv poháněná náprava

Přičemž mechanik svým zrakem nekontroloval nic menšího, než celkový stav a ojetí pneumatik. Jako profesionál ví, že ze čtyř pneumatik bývají dvě často sjeté více, s ohledem na typu vozu a stylu jízdy pak bývají tyto rozdíl více či méně markantní. A většinou mu stačí letmý pohled na auto – taková „trojka“ BMW s mladými hochy za volantem je kupříkladu vcelku jednoduché vodítko v názoru, že zadní pneu budou „načaté“ citelně více, než pneumatiky z přední nápravy.

ADAC test zimních pneu 2023: Povinné přezouvání se blíží, jen na těchto pneumatikách se vyhnete pokutě

Stává se pak také, že na konto většího opotřebení dvou ze čtyř pneu v sadě dokupujeme právě jen ty dvě více ojeté. A též je mezi námi určité procento řidičů, jenž v podstatě neví, kterou poháněnou nápravu má jejich auto (pokud to není permanentní čtyřkolka typu Subaru), případně třeba kterou odpojuje spojka typu Haldex v případě, že není potřeba pohon všech kol. Jsou zkrátka řidiči a řidičky, kteří podobné informace neřeší – a jen jezdí a užívají si vozu, info s poháněnou nápravou jdou mimo ně.

Dříve se lepší dávaly dopředu, dnes se od toho ustupuje

Nicméně doufáme v to, že většina řidičů umístění méně sjeté (případně nové) dvojice pneumatik na vozidlo opravdu „řeší“. Což je umocněné i tím, že na toto téma existuje mnoho teorií. Navíc nesprávné použití pneumatik se může zbytečně prodražit. Jak tedy z toho ven? Kdysi existovalal teorie pravící, že lepší pneumatiky patří vždy dopředu. Vycházelo to z přesvědčení, že lépe povedou stopu a svým lepším vzorkem se jako první „zakousnou“ do sněhu, břečky a dalších rizikových povrchů

iZdroj fotografie: Depositphotos

Toto stanovisko však bývalo často spojeno s jejich předešlými zkušenostmi s pneumatikami s duší, které vyžadovaly správnou montáž na přední nápravu, jak je ostatně ukázáno i v přiloženém videu. Dnes je ale situace, co se duší v pneumatikách týče, pochopitelně zcela opačná, většina pneumatik je bezdušových. Tento druh pneu představuje výhodnější a bezpečnější volbu díky své konstrukci. Má nižší riziko defektu a poskytuje obecně lepší trakci. Dále umí díky své nižší hmotnosti ušetřit i palivo.

Jak ovlivňuje datum výroby pneumatik jejich parametry a jízdní vlastnosti

Lepší pneu na zadní nápravě je bezpečnější volba

Kam tedy s těmi lepšími dvěma ze čtyř? Dnes se spíš vyznává řešení, že pokud nevíte, tak dozadu. Jinými slovy, bez ohledu na to, zda má řidič pohon na přední nebo zadní nápravu, či na všechna čtyři kola, se tyto lepší pneumatiky většinou montují na zadní nápravu. Ať už má automobil pohon jakýkoliv, je jeho zadní část nejvíce zatížená. Pokud by na zadní nápravě nebyly namontovány lepší pneumatiky, řidič by mohl při smyku ztratit kontrolu nad vozidlem.

Zlepšený kontakt s vozovkou na zadní nápravě vozu, zejména v zimních podmínkách, může předejít problémům s přetáčivostí a usnadnit řidiči ovládnutí vozu v případě smyku. Přední náprava se navíc dá ovládat pomocí volantu, na rozdíl od té zadní. Stejného názoru jsou i specialisté Michelinu. Podle výrobce neexistuje univerzální řešení pro montáž nových pneumatik na přední nebo zadní nápravu. Testy provedené v různých konfiguracích ukazují jak výhody, tak nevýhody.

Výrobce proto dospěl k závěru, že je třeba vždy vzít v úvahu i způsob používání konkrétního vozidla, lišící se kus od kusu. Nejlépe vám tedy nakonec vždy poradí ve vašem pneuservisu, kde dokáží dobře posoudit, jaká možnost je zrovna pro vás nejlepší. A pokud zůstáváte na montáž sami a „bez specialisty“, pak bychom se přikláněli k výše napsanému – a lepší verzi peumatik dali na zadní nápravu. Jak jste se rozhodli (nebo jak za vás rozhodli v servisu) při výměně zimních pneu na tuto sezónu? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Na kterou nápravu dáte lepší pneumatiky?

Zdroj: Oponeo UK
Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články