Každé běžné auto dříve či později začne rezavět. Jak se korozi vyhnout a jak ji nejlépe ošetřit?

Automobily vyrobené z obvyklých materiálů začnou po čase rezivět. Vyhnout se korozi téměř nelze, i přes určitou prevenci se rez dostaví, dá se s ní ale bojovat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dříve či poději to potká každého řidiče. Koroze je úkaz, který se nevyhne žádnému autu, i se sebelepší antikorozní úpravou. S věkem se koroze na problematických místech karoserie prostě objeví. Jedinou variantou, jak se vyhnout korozi, je nemít auto z oceli. To znamená vůz buď s hliníkovými komponenty, ale i tam může dojít k degradaci materiálu. Anebo z karbonu či jiných podobných materiálů, kde se zase bavíme o násobně vyšší ceně. Existují způsoby, jak se korozi bránit. 

Drobné korekce zvládnete sami

Důležité je ošetřovat malé škrábance a nenechávat trpět karoserii postupně dílčími mikroodřeninami. Pokud si všimnete poškození včas, klidně i se začínající korozí, a aplikujete vhodná opatření, zabráníte rozšíření této „infekce.“ Místo lze ošetři jemným brusným papírem a následně ošetřit lakem. U starších, kde třeba nezáleží tolik na vzhledu, místo laku postačí korekční tyčinka. Mluvíme skutečně o drobný oděrkách. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Velké korozní mapy už jsou větším oříškem, ale i zde máme řešení. I toto zvládneme doma v garáži s trochou dobré vůle a vhodným vybavením. Nejprve místo ošetříme drátěným kartáčem. Následují vyleštění brusným kotoučem, pak očištění brusnými papíry s různou hrubostí zrna. Po úplném odstranění rzi následují plné lakýrnické ošetření místa karoserie. 

Na velké mapy jen s bruskou

Místa se silným prorezavěním, v horším případě s dírami skrz karoserii, už jsou v zásadě za hranicí opravitelnosti korekčním způsobem. Tady se bez „amputace“ nic nepořídí. Je nutné s dostatečným přesahem korozní místo vyříznout a zavařit. Pak přebrousit, překytovat, je-li to nutné. A pak dokončit kompletním lakýrnickým servisem. 

Jinou kapitolou je pak koroze mimo karoserii, na podvozku, na dílech namáhaných odspodu. Tam se koroze řeší většinou lokálním vyčištěným, u více zasažených míst pak výměnou za nové díly. Prevencí před korozí je voskování podvozku, které zabrání tomu, aby sníh, respektive břečka se solí jako nejagresivnější materiál, opotřebovávali spodní část automobilu. 

Co vy, jak řešíte korozi auta a máte vůbec tento problém?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články