„Znovu pácháte dopravní přestupek? Posíláme vás na 20 hodin skupinové terapie.“ Policie našla bič na české řidiče

Neutěšený stav na našich silnicích má kromě novely silničního zákona pomoci změnit i povinnost docházet na terapie. Bude to ale platit i na ty opravdu problémové řidiče?

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Nekonečná debata o nutnosti zpřísnění postihu opravdových silničních pirátů se v roce 2024 dočkala, zdá se, mírného naplnění ve prospěch těch, kdož volali po přísných, až exemplárních trestech těchto jedinců. Nejprve od 1. ledna vstoupila v platnost novela silničního zákona, která sama od sebe poměrně razantním způsobem zpřísňuje postihy, zejména co se výše pokut týče. A od 1. dubna k této novele přibude v Čechách naprosto nevídaná praxe: povinné terapie. Pojďme se tedy na chvíli na to lehátko u terapeuta položit společně.

Čtvrtinu nehod spáchá úzké procento recidivistů

Jak totiž uvádí Ministerstvo dopravy, 25 % vážných dopravních nehod je způsobeno 8 % nejrizikovějších řidičů. Na ně přitom většinou nezabírají tresty ani zákazy a je vysoká pravděpodobnost, že budou své nebezpečné chování za volantem opakovat. Je to ona kategorie řidičů, kteří jsou schopni opakovaně ujíždět policistům od kontrol, překračovat maximální rychlost znovu a znovu poté, co za to před chvílí dostali pokutu, nebo se vůbec nezamýšlejí nad tím, že dvě promile už jsou na bezpečnou jízdu poněkud příliš.

Ukrajinec srazil českého motorkáře a ujel. Nahrávka incidentu se dostala ven

iZdroj fotografie: Se souhlasem STOP CHAM

„Především tedy na tyto řidiče-recidivisty cílí terapeutické programy. Na rozdíl od autoškol se nezaměřují na ovládání vozidla a opakování pravidel silničního provozu, ale na oblast uvědomování si důsledků vlastního chování a motivaci k dodržování pravidel. Právě tímto hodnotovým přístupem se vydaly vyspělé země Evropy, jako je například Švédsko,“ říká k novému způsobu boje proti silničním pirátům ministr dopravy Martin Kupka.

Tři hlavní skupiny pro výkon terapie

V platnost povinnost účastnit se terapeutického programu pro řidiče vstoupí (díky novelizaci zákona o provozu na pozemních komunikacích) od 1. dubna 2024. Bude se tedy vztahovat na tyto skupiny řidičů:

Skupiny, na které se bude od 1. dubna 2024 vztahovat povinnost absolvovat terapii

  1. Řidiči, kterým byl uložen trest nebo správní trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel na dobu nejméně 18 měsíců.
  2. Řidiči, kteří se odmítnou podrobit dechové zkoušce či zkoušce na detekci přítomnosti omamné či psychotropní látky.
  3. Řidiči, jimž soud program přímo nařídí (mimo výše uvedené skupiny).

20 hodin skupinové terapie a certifikát úspěšnosti

Účastník kurzu se nejprve zaregistruje ve veřejném portálu Metodického centra. Zde si zvolí z nabízených otevřených programů a uhradí účastnický poplatek. Následně čeká účastníky 20 hodin skupinové terapie pod vedením speciálně vyškolených lektorů. Mají možnost získat hlubší vhled do svého chování a lépe si uvědomit jeho následky. Dotknou se také citlivých témat alkoholu a drog za volantem. Každý z účastníků získá možnost promyslet si vlastní strategii, jak své chování za volantem změnit. Po úspěšném absolvování kurzu si klient stáhne certifikát o absolvování. 

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy

Tolik metodické pokyny z ministerstva. Nelze asi pochybovat o tom, že v mnoha případech bude takovýto „povinný očistec“ účinnější než stávající psychotesty. Které, jakkoli jsou také poměrně průkazné, však nijak nezahrnují sebereflexi žadatele o řidičský průkaz. Jinými slovy, s trochou inteligence, šikovnosti a štěstí může psychotesty projít i jedinec, jenž se po usednutí za volant změní opět v agresivního řidiče, dokazujícího si dnes a denně jakousi pomýlenou převahu a vyvolávajícího neustálé souboje.

Agresivní vybržďovač v Octavii chtěl být králem silnice. Kamioňák ale použil vysílačku a pěkně s ním na kameru vypekl

„Kovaní“ piráti silnic se budou možná vysmívat navždy

To by terapie v kruhu s dalšími „postiženými“ měla právě změnit. S jednou podmínkou: že se jich opravdu zúčastní. Dovedu si totiž představit opravdu „kované“ piráty, jezdící s třetím zákazem „na sobě“, co si z těchto zákazů nebo skupinových terapií opravdu nic dělat nebudou. Není síla, která by je k tomu donutila násilím, když není síla, jež by je donutila neřídit, pokud nemají řidičské oprávnění. Co s nimi? Budou se policii a nám všem vysmívat, terapie neterapie? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že terapie změní stav na silnicích?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články