Agresivní vybržďovač v Octavii chtěl být králem silnice. Kamioňák ale použil vysílačku a pěkně s ním na kameru vypekl

Zašlápnout před někým brzdu na dálnici je oprávněně klasifikováno jako trestný čin. Pokud to navíc někdo udělá kamionu, neměl by už nikdy sednou za volant.

i Zdroj fotografie: S vědomím Bandyta z kamerką
                   

Jsou mezi námi tací jedinci (a troufnu si tipnout, že jich nebude zanedbatelné procento), co se domnívají, že užívání přiměřeně rychlého vozu je opravňuje k více či méně nadřazenému chování na silnicích. A záměrně nepíšu „vlastnictví“, neb užívání a vlastnictví vozu spolu velmi často nesouvisí. Firma je bohatá, firma dá. Známe to. Velmi často tak píšeme o řidičích BMW, neb tato značka některé typy jedinců vyloženě přitahuje. Ale samozřejmě nejen BMW. Zavítejme tedy do českých luhů a hájů a pojďme se na jednoho zoufalce v Škodovce podívat.

Piráta silnic potkáte v čemkoli, i ve Škodovce

Na to, aby se někdo choval arogantně a vyloženě nebezpečně nepotřebuje samozřejmě BMW nebo Audi, naopak. I v docela nenápadných vozech (ty české pochopitelně nevyjímaje) můžete potkat piráta silnic. Josef Kabaň ještě v roli šéfdesignera Škody Auto možná tušil, jak moc se mu jeho Superb třetí generace povedl. Co ale pravděpodobně netušil bylo, jak moc si speciálně tmavší barvy (s tmavými skly) a silnější motorizace oblíbí někteří piráti silnic.

iZdroj fotografie: S vědomím Bandyta z kamerką

Pravdou zůstává, že v Superbu třetí generace získala Škoda automobil zcela souměřitelný s těmi nejlepšími vozy vyšší střední třídy, z nichž většinu umí největší české auto překonat v poměru výkon/cena. Jinými slovy, se srovnatelnou motorizací a srovnatelnou výbavou bude Superb levnější, než zmíněné BMW nebo koncernový sourozenec se čtyřmi kruhy na masce. Pravda, za cenu „nižší image“, což na druhou stranu může někomu vyhovovat. A ani to nemusí být Superb, i poslední model Octavie může pro mnohé splnit podobný účel.

Vybrzdit osobní auto je hazard, vybrzdit kamion je šílenství

Což je mimo jiné názorně ukázáno v našem videu. Celou situaci sledujeme z kabiny kamionu, máme tedy všechno „jako na dlani“. Vidíme obyčejného stříbrného Focuse Combi, jak dokončí předjížděcí manévr a plynule pokračuje v jízdě. Nic výjimečného, všechno jde hladce a nevzrušeně. To ale jen do té doby, než se na scéně zleva zjeví mladoboleslavský bestseller v černé barvě, a Focuse poměrně drsně vybrzdí. Nikdo neví, co si oba řidiči udělali nebo neudělali, jednání je to ovšem každopádně trestuhodné.

iZdroj fotografie: S vědomím Bandyta z kamerką

A protože kamion jede hned za ním, musel samozřejmě „jít na brzdy“ i on. Celé to je doprovázené pravděpodobně peprnými výrazy, pro zachování legálnosti videa skrytými pod „pípnutí“. Nevím, jestli řidič Octavie domyslel, že donutí jít na brzdy i (v naloženém stavu) desítky tun těžký kolos. Kde by stačila chvilka nepozornosti jeho řidiče, aby obě auta před sebou celkem výrazně zkrátil na délce. Něco mi říká, že nedomyslel, že takovými detaily, jako je domýšlení svých skutků se tato sorta řidičů nezabývá. K jejich škodě i škodě všech okolo.

Instantní karma zaúřadovala záhy

Zřejmě nemálo nasupený řidič kamionu totiž sáhnul po vysílačce, a velmi rychle se domluvil s kolegou, jedoucím kus před ním. Jak je známo, nejen lékaři nebo policisté drží při sobě, ale úplně stejně kolegiální bývají i řidiči kamionů. Navíc umí s vysílačkami, je to jejich denní chleba. Finále tedy nemohlo být jiné. Kolega v kamionu před námi Octavii poměrně efektivně zatarasil cestu, a řidič s kamerou jej pak jen zavřel zleva. Následovala klasická výměna názorů jak z Tarantinova scénáře, a filmu je konec. Jaké je ponaučení? Najdete jej v našemu infoboxu:

Jak to vidí AutoŽivě.cz

Vybržďování někoho je obecně jeden z nejvíce nebezpečných manévrů, se kterým se na silnicích můžeme setkat. Proto je s podivem, jak často je tento nešvar k vidění a kolik řidičů jím (zřejmě) ventiluje frustraci a nespokojenost s dalšími účastníky silničního provozu. 

Přitom riziko způsobení opravdu fatálního dopravního kolapsu je mimořádně velké. Nikdo nemůže odhadnout, jak se zachovají ostatní při intenzivním brzdění, stejně jak se zachovají jejich vozidla, speciálně v obtížných povětrnostních podmínkách.

Pokus o vybrždění kamionu je pak mimořádně odsouzeníhodný, desítky tun těžká souprava se může při prudkém brzdění vzpříčit, může se převrátit a způsobit opravdovou apokalypsu. Kvůli jednomu duševně nevyrovnanému jedinci, co před kamionem zašlápnul brzdu?! Absurdní. Absurdně nebezpečné.

Vybržďování je navíc trestným činem a soudy jej poměrně nekompromisně trestají, nejeden z „brzdičů“ již zná prostředí věznice zevnitř a telefonát s rodinou jednou týdně. Proto, pokud se jakkoli dostanete do konfliktu s podobně (ne)uvažujícím jedincem, snažte se jej neprovokovat, nechte jej v klidu odjet. Žádný pomíjivý pocit „vítězství“ nestojí za problémy, které může vybržďování přinést.

Co byste s takovým vybržďovačem udělali vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články