Kdy je nejlepší čas přezout z letních na zimní pneumatiky? Letos je správné načasování mimořádně podstatné. Nepromeškejte ho

Přezout včas neznamená přezout tak, jak říká zákon. Správné může být nasazení zimních pneumatik už v říjnu.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Blíží se období, kdy řidiči musí myslet na přezutí letních pneumatik na zimní. To představuje důležitou otázku, kdy přesně přezout. Nejde jen o formální termín, ale hlavně o bezpečnost na silnici a efektivitu pneumatik. Zopakuji, jaké jsou legislativní požadavky. Ty stanovují povinnost zimních pneumatik mezi 1. listopadem a 31. březnem, kdy na silnici leží sníh, led nebo námraza, případně se jejich výskyt předpokládá. Správný čas na přezutí se odvíjí od teploty. Parafrázuji, ať mě nechytáte za slovo, přesné znění samozřejmé lze dohledat v zákoně.

Se zimními pneumatikami nečekejte na teploty pod nulou

Obecně platí, že průměrná denní teplota pod 7 °C je tou hranicí, kdy letní pneumatiky začínají tvrdnout a ztrácí přilnavost. Letní směs totiž při nižších teplotách křehne, což nejenže snižuje ovladatelnost vozidla, ale i životnost pneumatik samotných. Tvrdší směs přestává správně reagovat a může vést k nebezpečí smyku, obzvláště na mokrém nebo zledovatělém povrchu. Nevím jak vy, mám s tím osobní zkušenost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stejně tak mám zkušenost s tím, jak nefungují zimní pneumatiky v létě. Ale o tom jindy a jinde. Kromě toho, že se prodlužuje brzdná dráha, letní pneumatiky za chladného počasí ztrácejí své základní vlastnosti, zatímco zimní pneumatiky zůstávají pružné a funkční i při nízkých teplotách, čímž garantují bezpečnější jízdu. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze speciální směsi, která i při mrazu drží jako měkká. Díky tomu lépe přilne k povrchu a zajišťuje stabilitu vozu na silnici. „Zimáky“ mají také hlubší dezén, který lépe odvádí sníh, bláto a vodu.

Co dělat, když auto dostane smyk: Sešlápnout pedál spojky v krizové situaci je základ

Tím se minimalizuje riziko smyku. Vybrané dezénové drážky a lamely optimalizují trakci na ledu a sněhu, což letní pneu jednoduše nedokáže. Nicméně je třeba pamatovat, že zimní pneumatiky nejsou ideální pro teploty nad 10 °C. Proč? Jejich měkká směs se rychleji opotřebovává a může mít vliv na ovladatelnost vozidla v letním období. Teď je ten správný okamžik připomenout zkušenost, kde jsem šel na plné brzdy. Venku bylo teplo, na autě zimní pneumatiky. Ty doslova gumovaly asfalt a nebrzdily. Právě z těchto důvodů je načasování přezutí zásadní.

Zimní pneumatiky v létě nefungují, kloužou jako na ledu

Pokud teploty stabilně poklesnou, je vhodné nečekat na listopadové termíny, ale přezout dříve. Každý rok si mnozí řidiči nechávají přezutí na poslední chvíli. Tím se dostávají do situace, kdy na silnici vládnou první mrazy, ale jejich auta jsou stále vybavena letními pneumatikami. Zvláště v případech, kdy předpověď hlásí první chladné počasí, je lepší předvídat a přezout. Ostatně, vyjet na letních pneumatikách při prvním sněhu není jen kolize se zákonem, ale především hazard se zdravím a bezpečností. Pravidlo, kterým by se měli řídit všichni řidiči, lze shrnout jako „4×4“.

iZdroj fotografie: Pixabay

Zaprvé, hloubka dezénu zimní pneumatiky by měla být minimálně 4 milimetry. Toto minimum je zákonem dané, ale vyšší hloubka ještě zvyšuje schopnost pneumatik udržet přilnavost v obtížných podmínkách. Obutí všech čtyř kol vozidla je druhým z klíčových bodů – montovat zimní pneumatiky jen na jednu nápravu je nepřípustné a extrémně nebezpečné, protože to výrazně mění jízdní vlastnosti auta a může způsobit nečekaný smyk.

Po několika letech směs zimních pneumatik přestane fungovat

Zimní pneumatiky bychom měli používat nejdéle čtyři sezony, i když někteří výrobci uvádějí, že guma vydrží déle. Po čtyřech letech se ale jejich směs postupně mění, a to negativně ovlivňuje jejich schopnosti. A nakonec čtyři měsíce, po které bychom měli zimní pneumatiky používat – od listopadu do března, kdy se i v Česku mohou teploty často dostat pod bod mrazu.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Důležitou roli hraje také povinné označení „zimní výbava“ na některých silnicích, kde je zimní pneumatika vyžadována i mimo obvyklou dobu. Tato značka upozorňuje na problematické úseky, kde se i v relativně mírné zimě může vytvořit námraza nebo sníh. Nedodržení podmínek může být důvodem nejen k pokutě, ale i k závažnějším postihům v případě nehody.

Policie může navíc při kontrole zjistit nevhodné pneumatiky a postihnout řidiče za nezpůsobilý technický stav vozidla. Celé bych to ukončil asi tak, že je potřeba dodržovat zákonem stanovené lhůty a termíny. To znamená, pokud jsou naplněny podmínky s ohledem na počasí, mít zimní pneumatiky na autě. Ovšem pokud by mělo sněžení a mrazy přijít nečekaně dřív, neodkládat výměnu pneumatik a zimní obutí ihned nasadit.

Už máte přezuto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články